"Cand vei crede ca te scoli, sa vina popa, sa mori!"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Adevaratele blesteme romanesti, inca netestate pe mobilele parlamentarilor, prezentate de conf. dr. Sanda Larionescu

Scandalul blestemelor transmise prin GSM intre doi parlamentari a ajuns la Parchet. Sa vedem ce spun specialistii. D-na conferentiar dr. Sanda Larionescu, cercetator stiintific la Muzeul Satului, a intreprins mai multe studii etnologice pe aceasta tema in toate zonele tarii. - "Sa te tarasti, vierme" e un blestem frecvent folosit? - Nu putem vorbi de un singur blestem, care sa fie mai frecvent folosit, ci mai degraba de o categorie de blesteme foarte des utilizate: cele care vizeaza imbolnavirea si chiar moartea destinatarului. Cum putem, de fapt, sa definim blestemul? Este un act de magie neagra, ofensiva, bazat pe forta pe care o atribuim cuvantului de a-i provoca un rau cuiva. Raul se concretizeaza, la romani, in special prin boli si prin moarte. - GSM-ul amplifica forta cuvantului sau dimpotriva? - Oricine poate sa profereze un blestem. Si eu pot s-o fac, nu? Dar asta nu are nici o eficacitate, daca nu detin si puterea magica de a blestema. Credinta populara este ca doar anumite persoane detin puterea malefica de a face sa se implineasca blestemul. Se mai spune ca unul are "gura rea", altul "ochi rai", dintre oamenii obisnuiti, dar pentru blesteme adevarate se apeleaza la vrajitoarea satului. Daca nu exista o vrajitoare in satul respectiv, atunci sigur in satul vecin sau in zona actiona una. Evident, blestemele pe care o rugai sa le arunce asupra dusmanului nu se implineau daca nu-i plateai o suma de bani. Sau in produse agricole... - Blestemele se pot sterge din memorie usor sau greu? - Se spune ca efectul ar fi ireversibil. Ca, odata rostit, nu mai poti interveni pentru a-i stopa actiunea. Altii cred ca blestemele pot fi "dezlegate" prin acte de magie alba - asa-numitele descantece. Eu, personal, am intalnit un caz. O femeie indragostita de un barbat casatorit a platit o vrajitoare ca s-o blesteme, sperand ca, dupa ce rivala o sa moara, va putea ramane cu alesul. Ei bine, destinatara blestemului chiar s-a imbolnavit grav. Vazand cat sufera legitima, amantei i s-a facu mila si a platit din nou vrajitoarea, ca sa desfaca blestemul. - "Sa dea Dumnezeu sa-ti bei... cu pipeta" a ajuns un blestem la moda? - Este o forma mai evoluata, daca vreti. Astea sunt, probabil, niste blesteme create in ultima perioada, nu sunt traditionale. "Dar-ar boala in tine", "lovi-te-ar ciuma" - cam astea erau, pe vremuri, la moda. Cand au inceput sa se inalte constructii cu mai multe etaje, in zona urbana a aparut si "cadea-ti-ar o caramida in cap". Ciudatenii, cum sunt cele pe care le mentionati, dovedesc... nici nu stiu cum sa spun.... ceva bolnavicios. Se pot compara cu blestemele traditionale, in versuri, pe care le adreseaza fetele baietilor care le-au parasit? Iata, va citesc un exemplu: "Sa te-ajunga dor cumplit./Sa lasi lingura de lemn,/Sa iesi afara plangand/Si parul din cap smulgand./Sa te bata, badeo, bata/Noua boale dintr-o data./Noua boale si-o lingoare./Cand vei crede ca te scoli,/Sa vina popa, sa mori!". - Sa ajungi "stafie cu privire fixa", cam asta se "ureaza" astazi... - Blestemul reprezinta forta raului. Oamenii care blestema, care fac "trafic" cu fortele raului, dupa moarte vor deveni strigoi. Asta este credinta populara. Chiar blestemele care au o justificare, cele pe care le arunca taranul, la manie, asupra boierului, sau cele pe care o gospodina le "bombane" cand o enerveaza animalele din batatura, sunt considerate pacat, la spovedanie. Pe de alta parte, cei care nu detin aceasta putere, pot sa blesteme cat vor, ca nu pot face rau. - Cum se blestema "boul"? - "Sa te ia lupul". Sau, "sa crapi". Dar nu se blestema asa, din senin, ci doar daca nu mananca sau daca incearca sa fuga din curte. - Sa devii "ghebos obez", este un regionalism, sau un neologism, printre blesteme? - Sa stiti ca blestemul circula, nu are o varietate zonala, asa cum o au descantecele sau farmecele. - "Lovi-te-ar vaca neagra", nu este intalnit mai ales in Ardeal? - Nu neaparat, se intalneste si in alte locuri. El contine "urarea" de a da moartea peste tine, fiindca vaca neagra figureaza in repertoriul viselor prevestitoare de moarte. Daca visezi vaci negre, pe care incerci sa le alungi din curte si ele nu ies, inseamna ca va muri cineva din casa. Sunt si alte animale oraculare, de pilda cucuveaua. "Canta-ti-ar cucuveaua la geam", se mai spune. - Lovi-te-ar norocul! - E o parodie, un contrablestem, adica se rosteste o imprecatie cu ton si atmosfera amenintatoare, dar de fapt se ureaza un lucru bun. - Calca-te-ar fiscul! - Au aparut si astfel de noutati, s-a derivat, de la elementul de referinta "boala/moartea" spre alte zone: ocupatia, situatia materiala. Am intalnit "lovite-ar somajul!" Bestemul, magia prind si la categoriile sociale favorizate, la cei bogati. Nu de putine ori, acestia au incercat sa influenteze negativ concurenta in afaceri, prin mijloace mai putin ortodoxe. La Paris functioneaza o Asociatie a Clarvazatorilor. Pe langa serviciile oferite cetatenilor, la acestia apeleaza si firmele serioase. Sunt companii care au angajat prezicatori ca sa le spuna ce sa faca la bursa, daca sa vanda sau sa cumpere. Acolo nu e joaca, clarvazatorii platesc impozit, serviciile lor se deduc din taxe. - Cine e Benga? - Tot spiritul raului: diavol, forte ostile, exterioare, nepersonificate. De aceea se spune "Lovi-te-ar Benga!". - Avem voodoo in Romania? - Avem unele practici asemanatoare. Intai ca, spre deosebire de blesteme, pe care le mai arunca unul si altul, vrajile si voodoo se practica doar de persoane, sa spun asa, specializate. Ele inteapa cu acul papusi de ceara, in inima de obicei, pentru a obtine imbolnavirea sau moartea. Se mai taie si pe la noi o gaina neagra, alt element din ritualurile respective. - SMS-ul cu blesteme... sa insemne asta aparitia blestemului scris? - O, dar este clasic "facutul pe scris". Practica presupune ca vrajitoarea primeste un bilet cu numele "victimei". La "scris" recurg fetele parasite sau care vor un barbat insurat. Vrajitoarea scoate o furca si un caier, noaptea pe prispa, si rosteste un contradescantec, tinand in mana biletul. Peste noapte, pe caier se asaza o "goanga", cel mai adesea o musca. Ea prinde musca si o tine intr-o cana acoperita, pana moare. Atunci va cadea bolnava si sotia blestemata. - De ce astazi actioneaza doar fiicele Mamei Omida? - Vrajitoarea isi mostenea puterea de la mama ei, in familie, si tot mama o "scolea". In perioada comunista, femeile de la tara s-au ferit sa mai practice aceste obiceiuri. Erau pedepsite, alergate de Militie. Astfel, traditiile s-au pierdut. Romii erau mai greu de urmarit, in orasele mari. Tigancile au continuat practicarea magiei albe sau negre, iar dupa '89 au desfasurat chiar campanii de promovare, au facut din asta o meserie. - "Iti tai un organ si ti-l bag in altul", s-a scris in mesajele parlamentare. Se folosea cutitul in magia neagra? - Se mai practica si azi vraja "punerii cutitului", pentru a aduce necazuri, a provoca boli. E vorba de un cutit "cununat de 9 ori", pe care il detin vrajitoarele, adica de un cutit purtat la san de 9 mirese, la 9 nunti diferite. Cum faceau vrajitoarele ca sa le convinga, tine de meseria lor. - Exista blestemul lui Ceausescu? - Aurul poate fi legat prin blesteme. Unele comori sunt legate prin blestem, iar cel care le gaseste nu se poate folosi de aur daca nu doneaza o mare parte din avere pentru ridicarea unei biserici. E consemnata legenda Manastirii Namaesti, de pe langa Campulung: ctitorul ar fi gasit o comoara, legata prin blestem. El n-a tinut cont de traditie si peste un an, cand i s-a casatorit fiica, aceasta a avut un accident, murind chiar in ziua nuntii. Atunci, ca pocainta, a ridicat manastirea. De aceea, probabil multi dintre cei care nu-si obtin banii pe cai cinstite sunt, astazi, inclinati sa faca danii.