DOCUMENT Patru foşti miniştri, sesizaţi de Guvern la DNA şi SRI pentru contractul cu Bechtel

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sesizarea a fost făcută de Corpul de Control al premierului

Guvernul va sesiza DNA şi SRI pentru nereguli în derularea contractului încheiat cu Bechtel la construcţia Autostrăzii Transilvania, acuzând posibile fapte de natură penală comise de foştii miniştri Gheorghe Dobre, Sebastian Vlădescu, Monica Macovei, Radu Berceanu şi de fostul şef CNADNR Cristian Duică.

Inspectorii guvernamentali arată că înţelegerea cu Bechtel a fost modificată, în 2009, fără respectarea dispoziţiilor legale, ceea ce a condus la prejudicii pentru stat, precizează Mediafax.

Potrivit raportului, renegocierea contractului, stabilit iniţial la „valoarea corectă” şi certificată ca atare de 2,2 miliarde euro, a fost iniţiată, în 2005, fără un mandat din partea Guvernului, fiind doar un mandat acordat de fostul ministru al Transporturilor Gheorghe Dobre (PDL), iar lucrările fiind întârziate. Negocierile au fost coordonate de Gheorghe Dobre şi fostul ministru al Finanţelor Sebastian Vlădescu.

Prin încheierea unui acord de modificare la contract, în baza unei hotărâri de guvern iniţiată de Dobre şi avizată de Vlădescu şi de fostul ministru al Justiţiei Monica Macovei, statul a fost păgubit cu 40 milioane euro, prin reclasificarea acestei sume acordate iniţial cu titlu de avans, drept cheltuieli de mobilizare, cu încălcarea dispoziţiilor legale. 

Inspectorii arată că miniştrii ştiau, conform notei de fundamentare a Hotărârii de Guvern, că aveau obligaţia recuperării acestei sume.

Cheltuielile au crescut de la 30 de milioane de euro la 70 de milioane de euro

Pentru crearea unei „aparenţe de legalitate”, ar fi fost însă acceptată creşterea cheltuielilor de mobilizare de la 30 milioane euro la 70 milioane euro, cu toate că acestea se refereau la activităţi anterioare începerii construcţiei, iar construcţiile erau deja începute din 2004.

Astfel, inspectorii îi acuză pe foştii miniştrii Dobre, Vlădescu şi Macovei că au creat un artificiu pentru a justifica faptul că Bechtel a păstrat 40 milioane euro.

În raport se mai arată că reprezentanţii Companiei Naţionale pentru Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) nu au pus la dispoziţia Corpului de Control originalul contractului, iar acesta nici nu a fost găsit în pofida căutărilor la mai multe instituţii, fiind obţinute doar copii certificate. 

În final, la CNADNR a fost identificat un exemplar marcat „conform cu originalul”, în limba engleză, care ar fi originalul documentului aflat în posesia statului. 

Proiectul Autostrăzii Transilvania a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu  Bechtel. Autostrada trebuia să fie gata până în 2012.

Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.

Plângere penală împotriva lui Şova

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova, a declarat că desecretizarea contractului cu Bechtel, semnat în 2003, nu s-a făcut pentru că nu s-a găsit, la Ministerul Transporturilor, varianta originală. 

„Nu am reuşit la Ministerul Transporturilor să găsească varianta originală a contractului semnat. Desecretizarea se face pe contractul original. Contractul desecretizat publicat în 2006 e cel original din 2003, dar updatat cu actele adiţionale din 2005. Nu s-a găsit varianta originală din 2003. (...) Anexele au apărut după 2005. Contractul a fost desecretizat în 2006”, a susţinut Dan Şova la Digi24.

Fostul ministru al Transporturilor  Anca Boagiu a depus, pe 7 august 2013,  o plângere penală împotriva lui Şova în legătură cu dispariţia contractului Bechtel.

Sinteza raportului de control din noiembrie privind încheierea, modificarea şi executarea contractului de p...

Pe aceeaşi temă:

Boagiu a depus plângere penală împotriva lui Dan Şova, în legătură cu dispariţia contractului Bechtel

Prim-vicepreşedintele PDL Anca Boagiu a anunţat, miercuri, că a depus plângere penală la Parchetul ICCJ împotriva ministrului Dan Şova, acuzându-l că ascunde contractul original Bechtel semnat de Adrian Năstase în anul 2003 pentru a-l apăra pe fostul premier.

Şova: Contractul Bechtel nu a fost desecretizat pentru că nu s-a găsit originalul. Boagiu spune că „e la camera 58”

Ministrul Dan Şova susţine că desecretizarea contractului cu Bechtel, semnat în 2003, nu s-a făcut pentru că nu s-a găsit varianta originală la Ministerul Transporturilor, însă fostul ministru Anca Boagiu, care a ocupat acest portofoliu în guvernarea PDL, a precizat că documentul se află "la etajul 2, camera 58".

Anca Boagiu vrea desecretizarea contractului Bechtel: „Şova ştie de ce!“

Prim-vicepreşedintele PDL, Anca Boagiu, cere desecretizarea contractului Bechtel, afirmând că pe piaţă au fost „aruncate“ dosare „golite de conţinut“. „Şova ştie de ce!“, adaugă Boagiu.

Statul mai ridică doar un colţ din vălul pus peste contractul secret cu Bechtel

Documentele declasificate referitoare la contractul dintre statul român şi Bechtel International au fost publicate marţi pe pagina web a Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine.

Final apoteotic pe Autostrada Transilvania: Bechtel îşi vinde utilajele

Compania americană Bechtel - constructorul celor 54 de kilometri (care în iunie 2013 trebuiau să fie 415) ai Autrostrăzii A3 Braşov-Borş - a publicat în varianta print a ziarului „Adevărul“ de astăzi un anunţ prin care scoate la vânzare mai multe active „ca urmare a încetării lucrărilor la Autostrada Transilvania“.

Autostrada „Bechtel“ trebuia să fie inaugurată pe 16 iunie 2013. Ce s-a întâmplat în cei nouă ani de la semnarea contractului

La 16 iunie 2004 au început lucrările la Autostrada Transilvania, iar în contract era prevăzut ca termen de finalizare aceeaşi zi din 2013. Astăzi, cea mai scumpă autostradă din lume numără puţin peste 50 de kilometri din 415, după o cheltuială de 1,3 miliarde de euro. „Adevărul“ vă prezintă odiseea de nouă ani a şantierului Autostrăzii Transilvania.