Cum a făcut-o ministerul Transporturilor pilot în Portul Constanţa pe nevasta unui poliţist, respinsă de Administraţia Portului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O firmă de pilotaj naval, care a primit în mod dubios autorizaţie de operare în Portul Constanţa, este deţinută de soţia unui comisar-şef din Poliţia Transporturi, de la Serviciul de Investigare a Fraudelor, ce are în atribuţii chiar activitatea economică din port.

În primăvara lui 2012, Lavinia Budur (45 de ani), împreună cu un apropiat, Claudiu Dobre, au înfiinţat firma Euroest Pilot SRL, al cărei obiect principal de activitate este “servicii anexe transportului pe apă - pilotarea, remorcarea şi acostarea la dană a navelor, aprovizionarea navelor, salvarea şi scoaterea la suprafaţă a navelor scufundate”.

Lavinia Budur este soţia comisarului-şef Remus Budur, de la Serviciul de Investigare a Fraudelor, din cadrul Poliţiei Transporturi Constanţa, care are atribuţii şi în prevenirea şi combaterea infracţiunilor, asigurarea ordinii şi siguranţei publice în porturi. Adică acolo unde firma familiei ofiţerului îşi desfăşoară activitatea. Soţia comisarului-şef Remus Budur deţine 40% din părţile sociale ale societăţii Euroest Pilot, care are sediul social într-o cameră a hotelului Turist din Mamaia.

Autorizaţii pe bandă rulantă

Intrarea pe piaţa pilotajului maritim, definit drept serviciu de siguranţă pentru porturi, este dificilă, din cauza reglementărilor foarte stricte. Una dintre numeroasele condiţii pe care Euroest Pilot trebuia să  le îndeplinească în vederea autorizării era obţinerea acceptului Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CN APM) Constanţa SA pentru “serviciu de siguranţă – pilotaj nave maritime”.

Firma poliţistului nu îndeplinea condiţiile prevăzute de legislaţie şi contractul-cadru al CN APM Constanţa, adică 21 de piloţi cu atestat, minimum trei pilotine în proprietatea operatorului sau în leasing, dispecerat cu permanenţă, un anumit număr de staţii de radiocomunicaţii etc. Prin urmare, aceasta nu a primit avizul, susţin surse din Administraţia Porturilor. Pentru a trece peste acest hop, Euroest Pilot a recurs la o “inginerie”.

La 21 septembrie 2012, Euroest Pilot a solicitat şi obţinut de la Administraţia Portuară Constanţa un accept doar pentru “pilotaj nave în şantierele navale şi la tranzitarea bazinului spre canal”, activitate care nu este considerată serviciu de siguranţă, căci presupune pilotajul navelor doar în incinta şanterelor navale. În baza acestui aviz, o lună mai târziu, Autoritatea Navală Română, din cadrul Ministerului Transporturilor, a autorizat ilegal firma familiei comisarului-şef Remus Budur pentru “pilotaj nave maritime – serviciu de siguranţă”, adică a primit autorizare de pilotaj pentru toată rada Portului Constanţa. Este ca şi cum un şofer a luat examenul pentru permis de categoria B (autoturisme), iar Serviciul de Permise îi eliberează un carnet pentru categoria C (camioane).

Cum justifică ANR autorizarea

Autoritatea Navală Română, coordonată până pe 4 septembrie de directorul interimar Liviu Cazan, susţine că legislaţia, aşa cum este concepută, nu ar mai corespunde “evoluţiei pieţei serviciilor” şi este discriminatorie. În opinia directorului Cazan, prevederile legale referitoare la criteriile minime de pregătire, perfecţionare şi certificare a piloţilor maritimi “îngrădesc accesul liber la piaţa serviciilor şi exclud concurenţa”. Directorul ANR uită însă că regulile sunt pentru toţi operatorii economici, iar reglementările în vigoare sunt în concordanţă cu normele europene în domeniu, respectiv Rezoluţia International Maritime Organization, la care România a aderat.

Autoritatea Navală Română a încercat chiar să modifice legislaţia pentru a putea face loc firmei comisarului-şef. Sub pretextul eliminarii discriminarii din pilotajul maritim, în primăvara acestui an, ANR a iniţiat un proiect de ordin de ministru privind modificarea procedurii de autorizare a operatorilor economici. Principala modificare vizează eliminarea acceptului obligatoriu al Administraţiei Portuare. Modificările contravin însă normelor internaţionale la care România este parte, iar ANR a fost nevoită să renunţe la proiectul de ordin.
Liviu Cazan a refuzat să spună dacă Euroest Pilot a fost autorizată ilegal, pe motiv că nu are voie să discute cu presa. “Există un ordin al ministrului, toate organele din subordinea Ministerului Transporturilor dau relaţii presei doar după ce obţin aprobare de la minister. Fără să respect procedura nu pot să vă răspund la întrebări”, a declarat directorul.

Presiuni la Administraţia Porturilor Maritime

După ce a obţinut de la Autoritatea Navală Română autorizaţia, Euroest Pilot a solicitat CN APM Constanţa încheierea contractului pentru servicii de pilotaj. APM Constanţa a refuzat, iniţial, să semneze contractul. Potrivit surselor din Administraţia Porturilor, Autoritatea Navală Română a făcut presiuni pentru ca Euroest Pilot să fie lăsată în pace. Mai mult, la 10 decembrie 2012, firma a dat în judecată CN APM Constanţa pentru refuzul de a încheia contractul. În cele din urmă compania de stat a cedat presiunilor şi, la 14 august 2013, a semnat contractul pentru pilotaj maritim cu Euroest Pilot, care va aduce în conturile firmei milioane de euro anual. La ultimul termen al procesului, de la începutul lunii septembrie, avocaţii celor două părţi au cerut judecătorilor Tribunalului Constanţa stingerea litigiului.

Budur: “Nu am treabă cu această firmă”

Comisarul-şef Remus Budur a susţinut că nu are nicio legătură cu firma de pilotaj, iar autorizarea acesteia s-ar fi făcut legal. “Eu sunt în primul rând poliţist. Soţia mea este acţionar la firmă. Eu cred că nu este nebună ANR să autorizeze o firmă fără să fie în regulă. Atribuţiile mele de serviciu nu au legătură cu Portul Constanţa, nu aveam cum să intervin eu. Oricum, este un subiect care mă depăşeşte. Ce trebuie să fac acum, să-i cer soţiei să renunţe la firmă şi să o fac femeie de serviciu?”, a declarat pentru “Adevărul” comisarul-şef Remus Budur. 

Administratorul Euroest Pilot, Claudiu Dobre, a negat că la mijloc ar fi vorba de vreo ilegalitate. “Ce vă priveşte pe dumneavoastră această problemă? V-aţi sesizat aşa dintr-o dată? (...) Am obţinut de la Administraţia Porturilor acceptul pe care l-au obţinut toate celelalte firme. Am respectat toate procedurile, am obţinut autorizaţia, suntem sută la sută în legalitate. Pe noi nu ne interesează ce fac alţii, se pare că pe alţii îi interesează ce facem noi”, a declarat administratorul. El a refuzat să vorbească despre litigiul cu Administraţia Porturilor. “Ar trebui să mă retrag din această discuţie, astea sunt chestiuni private”, a mai spus Claudiu Dobre.

Cine este comisarul-şef  Remus Budur

Poliţistul  Remus Budur este un personaj controversat, binecunoscut în Constanta. Numele său a fost vehiculat în dosarul evaziunii de 4,6 milioane euro, deschis, în 2009, pe numele omului de afaceri constănţean Alexandru Ferţu. De asemenea, Remus Budur nu  ar fi străin nici de dosarul de corupţie din Vama Port Constanţa, din 2012, în care mai mulţi funcţionari vamali au fost trimişi în judecată. Printre aceştia se numără şi fostul comisionar vamal Valentin Tiripan, asociat cu soţia poliţistului Remus Budur în firma de transport MBX Trans Spedition SRL.  Numele lui Remus Budur a fost implicat şi în scandaluri din lumea interlopă. În ianuarie 2010, BMW-ul X5, folosit de poliţist, a fost incendiat. Limuzina de lux figura luată în leasing şi avea asigurare. Deşi poliţistul a susţinut că focul nu ar fi fost pus intenţionat, anchetatorii au luat în calcul şi ipoteza unei reglări de conturi.

Afacere de milioane de euro

Pilotajul maritim este un serviciu de interes public, parte esenţială a sistemului de securitate a porturilor. Este una dintre cele mai profitabile afaceri la nivel mondial, aducând un câştig net de 250-300%. Serviciile de pilotaj maritim costă CN APM Constanţa milioane de euro anual.

Acuzat de o înşelăciune de 75.000 de euro

Comisarul-şef de poliţie Remus Budur are o faimă nepotrivită pentru un apărător al legii. Ultima acuzaţie publică vine chiar din partea unui apropiat, care i-a devenit rudă. Gheorghe Zamani îl cunoaşte pe Remus Budur din 1992, iar prietenia de familie a fost pecetluită printr-o cumetrie: Budur i-a botezat copilul lui Zamani. Legătura strânsă a funcţionat perfect până la bani.

La 17 iulie 2008, Zamani i-a înmânat poliţistului Budur suma de 75.000 euro, bani destinaţi cumpărării a două garsoniere în Năvodari, susţine păgubitul. Imobilele erau construite de un prieten de-al poliţistului, Iancu Pancă, iar Budur se oferise să fie intermediar.

La întâlnirea cu pricina, Remus Budur a venit cu maşina sa, un BMW X5 (care în 2010 a fost incendiată, la fel ca maşina lui Iancu Pancă), alături de soţia Lavinia. Zamani i-a dat banii fără să se gândească vreo clipă că tocmai cumătrul poliţist îi va face o surpriză de proporţii. Garsonierele n-au mai ajuns niciodată în proprietatea sa, iar banii au rămas pierduţi. De atunci, familia Zamani se luptă în disperare să-şi recupereze economiile. Oamenii sunt pasaţi ca mingile de ping-pong între Budur şi Pancă şi află că nu sunt singurii care au fost păcăliţi de cei doi. Încrederea avută într-o persoană atât de apropiată s-a dovedit cea mai proastă investiţie din viaţa lor. Au făcut reclamaţii la superiorii lui Budur, la Constanţa, la Bucureşti, la Parchet. Deocamdată au primit satisfacţie doar verbal, de la oficiali care auziseră de reputaţia poliţistului: „Cum de mai este Budur în Poliţie?“, s-au întrebat aceştia.

Între timp, poliţistul Budur îşi vede de treburile lui şi îşi ridică o vilă într-un cartier aproape de malul mării. Construcţia are trei nivele şi se întinde pe o suprafaţă de 400 metri pătraţi. Imobilul a aparţinut unor romi care au fost executaţi silit, în urma unei datorii de 40.000 euro.