Concurenţa Uber obligă taximetriştii tradiţionali să se modernizeze. Ce schimbări în avantajul clientului urmează

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Companiile de taxi încep să achiziţioneze echipamente inteligente  FOTO Inquam Photos / Octav Ganea

Companiile de taxi din Capitală au decis să răspundă valului de digitalizare adus în domeniul transportului urban de platformele de ridesharing şi au început să îşi doteze maşinile cu aparate de marcat fiscale de ultimă oră. Concret, este vorba de case de marcat de tip tabletă care oferă clienţilor date care până în prezent puteau fi furnizate numai de platformele de ridesharing.

Cu un preţ dublu faţă de o casă de marcat normală, noul dispozitiv este capabil să dea în momentul comenzii o estimare a costului călătoriei, iar la sfârşitul acesteia va permite şi plata cu un card bancar sau cu o aplicaţie mobilă. Ca şi până acum, taxarea călătoriei se face utilizând senzorul de distantă integrat al autoturismului taxi,  dar datele vor fi verificate de infrastructura GPS a dispozitivului astfel încât încărcările de preţ să nu mai fi posibile. Astfel, două metode prin care să mărea artificial distanţa parcursă, celebrele „maimuţe” şi montarea unor roţi cu un diametru mai mic pe taximetru, nu vor mai avea efect, iar călătoria va fi taxată la preţul real. 

În plus, toate maşinile din flotele care au montat acest dispozitiv sunt monitorizate în timp real, iar o diferenţă între distanţa reală efectuată şi cea taxată este semnalată în timp real dispecerului pentru a putea lua măsuri. 

În fine, dispozitivul furnizează pasagerilor internet WIFI şi raportează automat, către serverele ANAF, încasările făcute într-o anumită perioadă de timp. 

Se vor da şi note şoferilor

Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) susţine că dotarea cu acest tip de aparate de marcat se face etapizat de toate companiile de profil. „Au preţuri mai mari, dar pe termen mediu beneficiile sunt mari având în vedere efectele pozitive avute asupra clienţilor. Pe moment, în Bucureşti, sunt în funcţiune câteva sute de astfel de case de marcat, dar numărul lor creşte constant”, spune preşedintele COTAR.

Vasile Ştefănescu mai spune că procesul de modernizare prin care trece industria de taxi este numai la început. În cel mai scurt timp, la iniţiativa responsabililor din piaţă, se va finaliza şi pune în funcţiune o aplicaţie agregatoare de taxi care va funcţiona în toată ţara. „Dacă în mod normal eşti din Bucureşti, dar ajungi la Timişoara, la coborârea din avion vei putea face comanda la taxi în câteva secunde. În plus, aplicaţia de taxi va oferi, pe lângă un preţ estimat al călătoriei, cu cât a fost notat şoferul respectiv la cursele anterioare, numele şi fotografia acestuia, dar şi tipul sau numărul maşinii. Va exista şi o rubrică de comentarii la fiecare şofer în parte”, a precizat preşedintele COTAR. 

Urmează schimbarea maşinilor

Reamintim că, la iniţiativa Primăriei Capitalei, taximetriştii din Bucureşti vor primi, cel mai probabil, vouchere pentru achiziţionarea de autoturisme noi, în limita a 200.000 de euro pentru fiecare firmă. Asta după ce edilii au constat că, potrivit bazei de date a municipalităţii, sunt înregistrate 7.463 de autorizaţii taxi valabile, iar 2.789 sunt deţinute de maşini fabricate până în 2010 inclusiv, considerate poluante. 

Astfel, se vor acorda 3.000 de eco-vouchere a câte 15.000 de lei pentru achiziţionarea de autoturisme noi cu norme de poluare care să asigure un nivel redus de emisii.