Televiziunile din Republica Moldova spală creierul spectatorilor şi pupă papucii politicienilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Clubul de presă a fost organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent. FOTO Facebook

Jurnaliştii din Republica Moldova pupă papucii politicienilor şi manipulează opinia publică prin diverse metode, de la modul de montare al imaginilor până la omiterea de informaţii. Oamenii se pot apăra de aceste tertipuri doar prin gândire critică, spun unii ziarişti care au dezbătut problema propagandei mass-media în cadrul unui Club de Presă organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent.

Ion Bunduchi, expert mass-media afirmă că noţiunea de manipulare nu a existat în dicţionarele româneşti până în anii 90. „Mass-media din Republica Moldova este un rezonator al manipulării şi îşi manipulează publicul prin lipsa sau surplusul de informaţie. Sunt studii clare care arată că televiziunea atrofiază gândirea cetăţeanului. Nu există alt antidot împotriva acestui fenomen decât gândirea, vizionarea şi citirea critică a presei. Omul trebuie să treacă orice informaţie prin sita deasă a percepţiei lui, asta dacă are destulă minte. Intericerea unui post sau altul nu este o soluţie pentru a stopa fenomenul propagandei”, crede Ion Bunduchi. 

Oamenii nu ştiu ce să creadă

Ion Bunduchi critică faptul că partidele politice din Republica Moldov invită reprezentanţii mass-media la conferinţe de presă fără a anunţa tema acesteia. „Partidele anunţă că organizează conferinţe de presă, dar nu anunţă tema, ori un jurnalist trebuie să meargă la un eveniment foarte bine pregătit şi să se documenteze înainte. Politicienii să nu mai invite mass-media la conferinţe fără să anunţe subiectul”, recomandă preşedintele Asociaţiei Presei Electronice. Acesta spune că în prezent oamenii sunt confuzi şi nu ştiu ce să creadă despre desfăşurarea evenimentel9or din ţară. „Am auzit oameni spunând că înainte era un singur ziar şi ei ştiau ce să creadă, acum sunt o mie de ziare şi nimic nu e clar”, spune Bunduchi. 

Metode de manipulare în presa moldovenească

Ion Bunduchi explică metodele cel mai des folosite de presa din Republica Moldova pentru a manipula opinia publică şi a favoriza anumite personaje politice. „Avem acele patru planuri clasice utilizate în televiziune. Depinde cum le utilizezi. Vrei să pară cineva foarte relaxat, nu-l filmezi în gros-plan. Vrei să pară impunător, îl iei din jos în sus, vrei să pară o gâză, filmezi de sus în jos. Nici nu trebuie să vorbeşti! Există atâtea tehnici! Luaţi sintagma «Ăsta-i idiot», utilizaţi-o o săptămână şi toată lumea va crede că este idiot!” afirmă Bunduchi. Acesta precizează că în ultimii patru ani spaţiul audio-vizual a fost monopolizat într-un mod teribil, pentru că a fost modificată legea conform căreia  o persoană poate deţine până la cinci canale mass-media.

 „Vreţi să fim solidari, spălaţi-vă”

Vitalie Călugăreanu, jurnalist la Deutche Welle este de părere că tinerii jurnalişti sunt atraşi de salariile mari de la anumite posturi de televiziune şi uită de deontologia meseriei. „Nu-i deranjează deloc că astăzi pupă papucii unui politican şi mâine vor pupa papucii altora. Mi s-a reproşat că nu sunt solidar cu breasla jurnalistică din ţară. Nu vreau să fiu solidar cu cineva care sărută papucii politicenilor. Vreţi să fim solidariţi, atunci spălaţi-vă!”, spune Vitalie Călugăreanu. 

Televiziunile specializate în propagandă

Monitorizarea activităţii mass—media din ţară îi revine Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) care nu are însă prea multe pârghii din punct de vedere legislativ pentru a soluţiona problemele existente. Cristina Mâţu, reprezentant CCA spune că în Codul Audiovizualului nici măcar nu există noţiunea de „manipulare” şi „propagandă”. „Am efectuat mai multe monitorizări ale anumitor posturi de televiziune. Cele mai grave încălcări le-am depistat la Canal 3, Canal 2, Prime şi Publika TV care promovează imaginea unui anumit partid. Am aplicat sancţiuni. Am face mai mult dacă am avea un cadru legal corespunzător”, afirmă Cristina Mâţu.