Moldovenii ar putea rămâne fără Carte Verde

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Moldovenii care călătoresc în străinătate nu vor mai putea cumpăra poliţa internaţională de asigurare de răspundere civilă Carte Verde de la companiile de asigurări din Republica Moldova începând cu 1 aprilie 2016. Totuşi, autorităţile de la Chişinău precizează că până la acea dată vor face tot posibilul ca suspendarea Republicii Moldova din sistemul internaţional Carte Verde să fie anulată.

Decizia de suspendare a activităţii Biroului Carte Verde din Republica Moldova a fost luată de către Consiliul Birourilor de Carte Verde de la Bruxelles. Comitetul internaţional susţine că autorităţile de la Chişinău nu au îndeplinit mai multe directive. În acest sens, Biroul Naţional al Asiguratorilor de Autovehicule (BNAA) au informat companiile de asigurări din Republica Moldova că nu vor mai avea dreptul de a emite şi vinde poliţa internaţională de asigurare de răspundere civilă Carte Verde. „Se interzice companiilor de asigurări naţionale comercializarea poliţelor de tip Carte Verde cu începutul valabilităţii din 1 aprilie 2016 şi cu data expirării de 31 decembrie 2016”, spune Alina Osoianu, director executiv al BNAA Moldova. 

Şoferii nu vor mai putea cumpăra Carte Verde din 1 aprilie 2016

Poliţele de asigurare care au fost comercializate până în prezent şi cele care au fost emise pentru perioada 1 aprilie – 31 decembrie 2016, vor fi anulate, iar oamenii fie vor primi banii înapoi sau li se vor elibera alte tipuri de asigurări valabile pe teritoriul Republicii Moldova. 

La moment, şoferii moldoveni plătesc pentru o poliţă de asigurare valabilă pe teritoriul Rusiei, Belarus şi Ucrainei circa 5 euro pentru 15 zile, iar o poliţă pentru ţările din Europa, care fac parte din sistemul Carte Verde, pe o perioada de 15 zile costă 41 de euro. Preţul poliţelor de asigurare este stabilit de biroul local din fiecare ţară care face parte din sistemul internaţional de Carte Verde.

Nici o ţară nu poate vinde asigurări pentru mijloacele de transport înmatriculate în Republica Moldova. Şoferii moldoveni care circulă pe teritoriul altor state vor trebui să-şi cumpere asigurare de frontieră la intrarea pe teritoriul ţării respective. Pentru ţările din Uniunea Europeană, aceştia îşi pot achiziţiona o asigurare de frontieră din România, care este valabilă în toată Europa. Şoferii care circulă în ţările din CSI şi în statele din afara UE vor trebui să-şi cumpere câte o asigurare la intrarea în fiecare ţară. 

Şoferii vor plăti de cinci ori mai mult pentru asigurare

Începând cu primăvara anului 2016, şoferii moldoveni care vor circula pe traseele internaţionale vor plăti mai mult pentru o asigurare de tip Carte Verde, portivit unei analize economice efectate de portalul www.xprimm.md. 

Potrivit experţilor, pentru autoturisme cu până la nouă locuri, inclusiv motociclete şi mopede, asigurarea de frontieră, emisă de Biroul Asiguratorilor Auto din România, valabilă în Romania şi în ţările Spaţiului Economic European (SEE), costă 150 euro pe lună. Pentru celelalte vehicule preţul este de 400 euro/lună, iar pentru remorci, semiremorci, ataşe şi alte vehicule tractate - 100 euro/lună. „Prin urmare, la intrarea pe teritoriul României sau al unui alt stat din SEE şi Elveţia, şoferii moldoveni vor cumpăra o asigurare de frontieră la data intrării autovehiculului în ţară pentru o perioadă de 30 de zile (nu se poate cumpăra pentru un termen mai mic de 30 de zile). Pentru autovehiculele care staţionează pe o perioadă mai mare decât cele 30 zile, asigurarea de frontieră se poate prelungi pe noi perioade de câte 30 de zile. 

Preţul poliţei Carte Verde pentru Ucraina, Belarus şi Rusia este de 26 de euro. Şoferii din Republica Moldova achită, în prezent, pentru un autoturism care are până la nouă locuri circa 82 de euro pe lună sau 409 euro pe an pentru asigurarea Carte Verde”, explică sursa.

Fondul de garanţie pentru despăgubirea asiguraţilor 

Într-un comunicat de presă, BNAA precizează că la Adunarea Generală a membrilor Consiliului Birourilor, care a avut loc în luna mai 2015, a fost adoptată decizia de a suspenda Biroul din Republica Moldova din Sistemul Carte Verde, începând cu data de 1 octombrie 2015. Ulterior, ca urmare a măsurilor întreprinse de către BNAA şi de către autorităţile competente ale Republicii Moldova, Consiliul Birourilor de la Bruxelles a amânat data intrării în vigoare a dispoziţiei de suspendare până la 1 aprilie 2016, stabilind o perioadă de monitorizare. „BNAA şi autorităţile din Moldova întreprind toate măsurile necesare pentru a se conforma exigenţelor Consiliului Birourilor de la Bruxelles, astfel încât să fie anulată suspendarea Moldovei din Sistemul Carte Verde începând cu 1 aprilie 2016”, se menţionează în comunicat.

Totodată, BNAA menţionează că toate poliţele Carte Verde emise de către asigurătorii din Moldova până în prezent, dar şi cele care vor fi emise până în data de 1 aprilie 2016 şi care nu depăşesc ca perioadă de asigurare 31 decembrie 2016 rămân valabile până la expirarea lor, fără a fi necesară rezilierea contractelor.

Amintim că decizia de a suspenda Republica Moldova din sistemul internaţional Carte Verde a fost luată, deoarece autorităţile de la Chişinău nu au ajustat legislaţia naţională la standartele europene şi nu au respectat termenul de depunere a fondului de garanţie financiară în valoare de patru milioane de euro. După cum scrie presa naţională, în cadrul BNAA au fost efectuate tranzacţii dubioase cu banii de pe conturile Biroului.

Anterior, asiguratorii moldoveni au transmis banii necesari pentru majorarea fondului de garanţie de la 2 milioane de euro la 4,5 milioane de euro pentru a avea dreptul să emită poliţe Carte Verde. După schimbarea conducerii Biroului Naţional al Asiguratorilor de Autovehicule, au fost declanşate anumite litigii, care au dus la venirea în funcţie de adjunct interimar al acestei instituţii a unui cetăţean ucrainean, Olexandr Pinciuk. Anume Pinciuk este cel care a administrat defectuos banii viraţi de asiguratori, iar din suma totală au fost pierdute 16 milioane de lei. Acum Oleksandr Pinciuk este plecat din Republica Moldova, iar cazul este investigat de insituţiile de drept de la Chişinău. 

Decizia nu este bătută în cuie

În vara anului curent, premierul moldovean Valeriu Streleţ a fost informat de către preşedintele Consiliului Birourilor Sistemului Internaţional de Asigurări Carte Verde, Jean Zenners, despre riscurile la care se supune Moldova. Zenners a vorbit despre importanţa funcţionalităţii BNAA, menţinerii acestuia în Sistemul Internaţional de Asigurări şi depăşirea dificultăţilor apărute în sectorul asigurărilor, precizând că acestea ar putea genera probleme serioase pentru economia Republicii Moldova.

Poliţa internaţională de asigurare de răspundere civilă Carte Verde se eliberează şi funcţionează similar Asigurării Obligatorii de Răspundere Civilă Internă doar că pe teritoriile ţărilor membre a sistemului Carte Verde. În cazul unui accident provocat din vina şoferului autovehiculului înmatriculat în Republica Moldova, deţinător al poliţei de asigurare Carte Verde, despăgubirea persoanei păgubite va fi efectuată de către societatea care a emis poliţa de asigurare. În cazul unui astfel de accident rutier persoana prejudiciată şi cea vinovată se vor adresa către Biroul Naţional de Asigurare al ţării unde s-a produs accidentul.