Elevii care învaţă în şcoli private şi au acasă mai multe televizoare învaţă mai bine

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Studiul demonstrează că băieţii petrec mai mult timp în faţa calculatorului. FOTO Adevărul

Elevii din Republica Moldova nu sunt destul de competenţi pentru a participa în mod eficient şi productiv la viaţa socio-economică a ţării, se arată într-un studiu al Ministerului Educaţiei care face trimitere la rezultatele Programului Internaţional pentru Evaluarea Elevilor (PISA). Potrivit acestuia, performanţa elevilor noştri cu vârsta de 15 ani la lectură, matematică şi ştiinţe este printre cele mai joase din regiune.

Diferenţa de performanţă dintre elevii moldoveni şi cei din ţările vecine este estimată la doi ani de şcolarizare. Un studiu al Ministerului Educaţiei arată că rezultatele elevilor depind de înzestrările materiale, educaţionale şi culturale ale familiei de origine a elevului. Astfel, se pare că adolescenţii care au propriul birou unde îşi pot face temele şi dispun de două televizoare în casă învaţă mai bine decât cei ce nu au televizor. 

Elevii din şcolile private obţin rezultate mai bune

Între capacităţile elevilor şi mediul lor familial şi socio-cultural există o relaţie evidentă. Sunt însă şi alţi factori care determină reuşita elevilor în sălile de clasă. Ministerul Educaţiei a analizat competenţele de bază ale absolvenţilor învăţământului primar şi gimnazial în anul de studii 2014-2015 la matematică, limba română şi limba rusă. Astfel, s-a demonstrat că gradul de realizare a testelor este mai mare în instituţiile private decât în cele publice şi în liceele teoretice decât în gimnazii.

Totodată, elevii din mediul urban au înregistrat rezultate mai bune, iar elevii ai căror profesori au gradul didactic unu sau superior au primit note mai bunr faţă de elevii ai căror profesori au gradul didactic doi sau nu au grad didactic. Performanţe mai înalte la matematică au înregistrat elevii care au profesor cu o vechime în muncă de până la zece ani, iar la examenele de limba română/rusă – la profesorii cu o vechime de 11-20 de ani. La examenele din clasa a IV-a cele mai mici rezultate au fost obţinute de elevii care au avut un profesor cu un stagiu de până la 10 ani.

Elevii din familiile bogate sunt mai buni la carte

Autorii studiului au obţinut o diferenţă semnificativă între gradele de realizare a testelor pentru elevii care provin din familii cu diferite nivele de bunăstare socio-economică. Astfel, performanţe mai înalte au demonstrat elevii care provin din familii bogate. Totodată, gradul de realizare a testelor elevilor care au acces la computer este semnificativ mai mare faţă de gradul de realizare a testelor elevilor care nu au acces la computer, diferenţele fiind de circa 12 puncte procentuale. Un grad mai mic de realizare a testelor îl au elevii care vizionează programele TV mai mult de două ore pe zi. Totuşi, studiul dezvăluie că elevii care au acasă două televizoare obţin rezultate mai bune la învăţătură decât cei care au un singur televizor. Acelaşi principiu se aplică şi în cazul numărului de automobile pe care îl deţin părinţii elevului. În general, gradul de inteligenţă al copiilor este direct proporţional cu nivelul de studii al părinţilor. Elevii ai căror mame sunt plecate peste hotare au obţinut la teste note mai mici faţă de elevii ai căror mame nu sunt plecate.

Fetelor le place şcoala mai mult

Potrivit studiului, fetele iubesc şcoala mai mult decât băieţii. Aproximativ 19% din elevii de clasa a 9-a spun că le place foarte mult să meargă la şcoală, 45% afirmă că le place mult, 31% din ei - în mică măsură, iar 3,8% spun că nu le place deloc să frecventeze orele. Există o diferenţă semnificativă între numărul de fete şi cel al băieţilor cărora le place să citească cărţi. Astfel, 80% dintre fete spun că le place foarte mult să citească, în timp ce doar 61% dintre băieţi simt acelaşi lucru. Elevii mai consideră că limba română este mai importantă decât matematica. În acelaşi timp, cei mai mulţi copii sunt de părere că materialul predat în şcoli este prea teoretic şi nu are nicio legătură cu viaţa de zi cu zi. Aproximativ 4.215 elevi consideră că materialul este foarte complicat şi nu-l înţeleg, 4.154 nu văd la ce le-ar prinde bine studiile, iar 1.432 susţin că temele pentru acasă sunt foarte mari. Copiii mai spun că adesea cunoştinţele lor nu sunt evaluate corect, nu au posibilitatea să se afirme la lecţii şi nu sunt în relaţii bune cu colegii de şcoală.

Băieţii se joacă mai mult pe calculator

Deşi fetele petrec mai mult timp la calculator pentru a-şi pregăti temele, băieţii folosesc computerul pentru a se juca. Studiul efectuat de Ministerul Educaţiei arată că tot fetele sunt cele care acordă mai mult timp pentru pregătirea temelor, pentru studii suplimentare şi pentru citirea cărţilor. Băieţii, în schimb, se joacă mai mult la calculator. Cele mai bune rezultate la examene le-au obţinut, la toate disciplinele, elevii din mediul urban, cu diferenţe destul de mari faţă de cei din mediul rural: la matematică - 9%; la limba română - 8,8%, iar la limba rusă - 5,6%. După finalizarea şcolii, cei mai mulţi elevi îşi doresc să devină oameni de afaceri. Astfel, cele mai înalte performanţe le-au obţinut elevii care intenţionează să obţină studii superioare, în special cei care intenţionează să activeze în domenii precum justiţie, pedagogie şi medicină.