Câţi bani au primit partidele în 2018 şi ce nereguli a descoperit Curtea de Conturi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Auditul efectuat de Curtea de Conturi asupra activităţii Autorităţii Electorale Permanente a scos la iveală o serie de nereguli privind finanţarea partidelor politice în anul 2018, aspecte identificate atât la PSD, PNL şi ALDE, cât şi la USR şi PMP.

Principalele aspecte identificate, având drept cauză imperfecţiuni legislative:

• la sfârşitul anului 2018, în conturile tuturor partidelor politice beneficiare ale subvenţiilor acordate de la bugetul de stat (PSD, PNL, ALDE, USR şi PMP) erau imobilizate fonduri publice în valoare totală de 89.699 mii lei, din care 33% se aflau în conturi de depozit la termen constituite în bănci, de către PNL şi ALDE. 

Modul de respectare de către partidele politice a prevederilor legale vizând reflectarea în evidenţa contabilă şi raportarea veniturilor din subvenţii acordate de la bugetul de stat aferente anului 2018 a relevat următoarele aspecte: 

• aplicarea de către partidele politice a unei proceduri neunitare de evidenţiere contabilă ca urmare a interpretării diferite a momentului recunoaşterii subvenţiilor acordate de la bugetul de stat drept venituri ale perioadelor corespunzătoare cheltuielilor aferente pe care aceste subvenţii urmau să le compenseze, aspecte identificate la PSD, PNL, ALDE şi USR; 

• existenţa unor erori contabile generate de: 

- neefectuarea evaluării şi raportării în bilanţul contabil a disponibilităţilor băneşti în valută la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României, valabil la data încheierii exerciţiului financiar, aspecte identificate la PNL şi PMP;

- evidenţierea/gestionarea cumulată a subvenţiei repartizate unor filiale ale partidelor politice cu veniturile proprii, având ca efect imposibilitatea verificării corelaţiei între disponibilităţile din subvenţii rămase neutilizate (evidenţiate în extrasele de cont) şi datele reflectate în evidenţa contabilă a USR; 

- înregistrarea în evidenţa contabilă, în mod centralizat, a sumelor reprezentând disponibilul existent în casierie, fără posibilitatea de identificare a numerarului pe cele două surse de finanţare publică şi privată, la PSD. 

• evidenţierea contabilă a cheltuielilor finanţate din subvenţii de la bugetul de stat în mod cumulat cu cheltuielile finanţate din veniturile proprii ale partidelor politice, fără dezvoltarea conturilor analitice distinct pe cele două surse de finanţare publică şi privată, aspecte identificate la PSD, PNL, ALDE, USR şi PMP. 

Modul de utilizare de către partidele politice a veniturilor provenite din subvenţii acordate de la bugetul de stat în anul 2018 a relevat: 

• efectuarea de către toate partidele politice a unor cheltuieli de personal, cheltuieli de protocol şi cheltuieli cu deplasările personalului în ţară şi străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, finanţate din subvenţii de la bugetul de stat, fără raportarea la cadrul normativ de reglementare aplicabil instituţiilor finanţate din aceeaşi sursă publică – fonduri acordate de la bugetul de stat, în condiţiile în care ponderea subvenţiilor acordate pentru activitatea curentă a fiecărui partid politic în totalul veniturilor realizate din finanţarea publică şi din finanţarea privată a fost cuprinsă în intervalul 77%-91%; 

• aplicarea unei proceduri neunitare privind modul de evidenţiere a cheltuielilor efectuate de partidele politice şi încadrarea acestora pe destinaţiile prevăzute de art. 25 alin. (1) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; 

• existenţa unor neconcordanţe, necorelări ale datelor/informaţiilor conţinute în documentele prezentate în timpul misiunii de audit financiar de către partidele politice în vederea certificării realităţii şi exactităţii serviciilor prestate/sumelor datorate furnizorilor de bunuri sau prestatorilor de servicii; 

restituirea unui avans acordat în baza unui contract de închiriere a unui imobil, ulterior reziliat, fără adiţionarea accesoriilor aferente, obligaţie prevăzută de art. 52 alin. (10) din Legea nr. 500/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la PSD; 

• efectuarea în anul 2018 a unor plăţi destinate achitării unor datorii istorice provenite din perioada 2006- 2017 şi a penalităţilor de întârziere aferente acestora, ca urmare a încheierii unor contracte de tranzacţie de către PSD şi PNL cu agenţi economici, precum şi a încheierii unor contracte de eşalonare a datoriilor de către ALDE, PMP, PNL cu RA APPS, pentru servicii prestate şi chirii aferente perioadei 2010-2017. 

Pentru contractele încheiate, pentru care partidele politice nu au prezentat, până la finalizarea misiunii de audit financiar, documente suficiente şi relevante în măsură să certifice realitatea şi exactitatea sumelor datorate/achitate către furnizorii de bunuri şi/sau prestatorii de servicii, Curtea de Conturi a dispus Autorităţii Electorale Permanente măsuri de clarificare, identificare şi analiză a documentelor justificative în vederea stabilirii încadrării cheltuielilor aferente pe destinaţiile prevăzute de art. 25 din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, iar pentru diferenţele constatate, aplicarea măsurilor de reîntregire a subvenţiei primite de la bugetul de stat din veniturile proprii sau din alte surse ale partidelor politice.