Vrei să vinzi o afacere? Intră în "papucii" cumpărătorului!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Specialiştii în fuziuni şi achiziţii arată că potenţialul unei companii poate fi mai important decât performanţele acesteia În România, investitorii au foarte mulţi bani pregătiţi

Specialiştii în fuziuni şi achiziţii arată că potenţialul unei companii poate fi mai important decât performanţele acesteia

În România, investitorii au foarte mulţi bani pregătiţi pentru a intra în diverse afaceri, dar faţă de acest potenţial nivelul tranzacţiilor desfăşurate (fuziuni-achiziţii) este extrem de mic. Fenomenul i-a determinat pe specialiştii în "deal"-uri să expună mai detaliat amănuntele de care ar trebui să ţină cont potenţialii vânzători sau cumpărători de business.

Primul sfat în acest sens constă în evaluarea corectă, asistată de experţi, a afacerii ce urmează a fi preluate.
Dezvoltarea unei afaceri până peste potenţialul de susţinere a iniţiatorilor sau, după caz, peste capacitatea de finanţare a generat, de-a lungul istoriei, o nouă piaţă - aceea de fuziuni şi achiziţii a diferitelor genuri de business.

Pe piaţa românească, respectivul fenomen şi-a făcut apariţia abia în urmă cu (cel mult) doi-trei ani, perioadă în care - după cum au observat şi specialiştii din acest domeniu - lucrurile au evoluat şi acum manifestă tendinţe mai mult decât interesante.

Spre exemplu, "un întreprinzător care a pornit acum zece ani de la câţiva angajaţi şi o modestă dotare logistică, astăzi vrea să... evadeze din această afacere, o vinde şi primeşte în schimbul ei sume de multe ori mai mari decât cele pe care le-a investit. Sunt, pe de-o parte, vânzători de afaceri şi, pe de altă parte, posibilii cumpărători - fiecare cu interesele lor şi cu anumite lucruri la care trebuie să fie atenţi", au explicat, ieri, la Bucureşti, specialiştii participanţi la o conferinţă organizată de FinMedia pe această temă.

Potrivit acestora, domeniile în care s-au remarcat cele mai intense tranzacţii cu afaceri din România au fost, în 2007, în sectoarele imobiliar, IT&C şi construcţiile de maşini, existând potenţiale ridicate în aceleaşi sectoare şi pentru anul 2008.

Sfaturi pentru cumpărători

Fii atent la toţi indicatorii companiei (potenţial de creştere, venituri/unitatea de produs etc.)
Păstrează-l la conducere pe întreprinzătorul care a creat afacerea!
Mare atenţie la cota de piaţă a afacerii cumpărate!
Contează pe recomandările unui consultant!
Drepturile cumpărătorului trebuie să fie evidente

Sfaturi pentru vânzători

Se vinde mai bine viitorul afacerii decât trecutul sau prezentul ei.
Vinde ceea se cere, nu ceea ce nu are perspective!
Găseşte mai mulţi cumpărători şi creează competiţie între ei!
Compania trebuie să aibă o poziţie dominantă în piaţă, nu să fie la coada clasamentului
Evidenţiază ceea ce va duce în sus valoarea afacerii!