Cum explică BEC deciziile de a șterge postările considerate propagandă electorală, inclusiv la persoane fizice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

BEC anunță că va soluționa plângerile privind campania electorală online, iar în cazul în care constată că materialele reclamate au conținut ilegal, emite către marile platforme decizii de înlăturare a acestora, inclusiv în cazul persoanelor fizice.

Biroul Electoral Central FOTO: Arhivă, Adevărul
Biroul Electoral Central FOTO: Arhivă, Adevărul

UPDATE: BEC a revenit cu precizări, arătând că „în perioada 4.04 - 12.04.2025, au fost emise un număr de 175 decizii de admitere a plângerilor care vizau materiale publicitare politice cu conținut ilegal, respectiv un număr de 104 decizii de respingere”.

„Din cele 175 decizii de admitere a plângerilor, 41 au vizat materiale publicitare politice cu conținut ilegal postate in mediul online de către persoane fizice care nu dețin funcții elective ori alte funcții publice, dar sunt actori politici in sensul art. 3 pct. 4 lit. g din Regulamentul UE 2024/900”, a mai explicat BEC.

Astfel, „prin deciziile de admitere s-a dispus înlăturarea de pe platformele online foarte mari a unui număr total de 609 materiale publicitare politice cu conținut ilegal, din care un număr de 149 au fost postate de către persoane fizice care nu dețin funcții elective ori alte funcții publice - dar care sunt actori politici - fără respectarea dispozițiilor legale care reglementează semnalarea prin etichetare a materialelor de propaganda electorala, iar cu privire la restul de 460 s-a constatat fie ca aparțin unor actori politici care candidează ori dețin funcții elective ori alte funcții publice fără respectarea dispozițiilor legale care reglementează semnalarea prin etichetare a materialelor de propaganda electorala, fie ca au fost postate pe conturi a căror autenticitate nu poate fi verificata”.

Reacția Biroului Electoral Central (BEC) vine la scurt timp după ce a cerut ștergerea unor postări făcute pe Facebook de fostul judecător Cristi Dănileț. BEC a motivat că mesajele publicate de acesta reprezintă „materiale publicitare politice”, iar Danileț este „un actor politic”.

În scopul corectei informări a publicului în legătură cu deciziile care circumscriu competența BEC, în calitate de autoritate relevantă care poate dispune, prin ordin, ca platformele online foarte mari să acționeze împotriva unuia sau mai multor elemente cu conținut ilegal, BEC aduce o serie de clarificări. 

„Pentru asigurarea obiectivității, transparenței, corectitudinii și integrității desfășurării procesului electoral, în perioada campaniei electorale, în preziua și ziua votării pentru alegerea președintelui României în anul 2025, ca element de noutate, legislația în materie electorală statuează că BEC soluționează plângerile privind campania electorală online și, în cazul în care constată că materialele reclamate au conținut ilegal, emite către marile platforme decizii de înlăturare a acestora”, anunță BEC, într-un comunicat de presă.

Potrivit sursei citate, pentru că interesul public se manifestă primordial cu privire la înlăturarea unor materiale cu conținut ilegal postate în mediul online de către persoane fizice care nu dețin funcții elective ori alte funcții publice, BEC precizează că „un proces electoral corect implică, printre altele, un echilibru just între libertatea de exprimare, inclusiv dreptul unei persoane de a avea opinii politice, și garantarea că informațiile și mesajele promovate se circumscriu dezideratului prevenirii acțiunilor de manipulare și dezinformare a alegătorilor”.

„În situațiile în care persoanele fizice care nu dețin funcții elective ori alte funcții publice postează pe conturile personale, deschise pe platformele online foarte mari, în mod preponderent și repetitiv – aspect constatat direct și nemijlocit de către BEC – materiale de propagandă electorală, atunci persoanele fizice dobândesc calitatea de actori politici cu potențial de influențare a electoratului, activându-se, în sarcina titularilor postărilor, obligația etichetării respectivelor materiale în scopul atenționării și informării corecte a publicului cu privire la caracterul de material publicitar politic al postării, lipsa etichetării corespunzătoare calificând materialul ca având un conținut ilegal”, a explicat BEC.

În același timp, reprezentanții BEC subliniază că atât comunicările care se înscriu în limitele activității jurnalistice de informare a publicului, cât și opiniile publice exprimate în nume personal, în mediul online, de către persoane fizice care nu sunt actori politici, „sunt componente esențiale ale dreptului la informare, respectiv ale dreptului la liberă exprimare, astfel că în niciuna din situațiile circumscrise acestor ipoteze și deduse analizei BEC, nu a fost dispusă măsura înlăturării materialelor postate”.

„Deosebit, în ceea ce privește plângerile care au reclamat comunicările din mediul online asumate de către actorii politici care dețin funcții elective ori alte funcții publice, BEC a statuat că, în situațiile în care materialele postate fac referire la modul de îndeplinire a atribuțiilor în exercitarea funcțiilor deținute în prezent ori în trecut de către candidați, fără a conține un îndemn direct ori indirect de a vota ori de a nu vota, nu califică respectivele materiale drept materiale publicitare politice”, a mai transmis Biroul Electoral Central.

Alegeri prezidențiale 2025

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite