Pe urmele lui Einstein: Premiul Nobel pentru Fizică, acordat mâine la 12.45

Premiul Nobel pentru fizică se acordă la ora 12.45 FOTO Ştiinţă şi Tehnică

Mâine, 7 octombrie, la ora 12.45 se vor decerna Premiile Nobel pentru fizică pe 2014. În trecut, mari descoperiri premiate au cuprins bosonul Higgs şi mecanica cuantică.

După ce anul trecut premiul Nobel pentru fizică s-a dus către cei care au descoperit bosonul Higgs, Academia de Ştiinţe din Suedia va acorda distincţia pentru 2014 mâine la ora 12.45.

Premiul Nobel este acordat de Academia de  Ştiinţe din Suedia. Ele au fost acordate prima oară în 1901, deşi Alfred Nobel le-a gândit încă din 1895. Se acordă pentru fizică, medicină, literatură, chimie şi pace. Primul premiu Nobel pentru fizică a fost acordat lui Wilhelm Rontgen care a descoperit razele X, folosite pe scară largă apoi în medicină.

Alfred Nobel a decis ca la moartea sa, toţi banii pe care i-a făcut în timpul vieţii să fie folosiţi pentru a acorda distincţii celor care au contribuţii extaordinare pentru omenire în cele cinci domenii. În fiecare an, un maximum de trei persoane pot lua Premiul Nobel la o categorie. De asemenea, două lucrări diferite pot primi premiul. Comitetul Nobel este format din cinci membri selectaţi de Academia suedeză. Premiile se acordă doar cercetătorilor care sunt în viaţă. În principiu, Premiul Nobel se acordă pentru invenţii testate deja şi care şi-au arătat influenţa asupra vieţii noastre. De obicei, distanţa dintre descoperire şi premiu este de aproximativ 20 de ani.

Urmăriţi discuţia pe Twitter la acest link.

#nobelprize2014 Tweets

Cine sunt câştigătorii de anul trecut?

Higgs, 84 de ani, este profesor la Universitatea din Edinburgh. El a prezis existenţa particulei în 1964, când a dezvoltat mecanismul Higgs. Francois Englert şi Robert Brout au scris, cu două săptămâni înainte, un articol despre o forţă invizibilă care înzestrează particulele elementare cu masă. Ei nu au identificat particula, aşa cum a făcut-o Higgs.

Cercetările făcute de acceleratorul de particule de la institutul CERN au dus la descoperirea practică a acestei particule, care confirmă modelul standard al Universului. CERN a făcut experimentele la Large Hadron Collider în Geneva, Elveţia şi în 2012 au anunţat că au identificat o particulă Higgs, dar abia în 2013 au venit cu declaraţia oficială, care confirmă predicţia cercetătorului britanic.

Pe lângă cei doi premiaţi, alţi şase cercetători au contribuit la descoperirea particulei, iar sute de fizicieni de la CERN au ajutat la demonstrarea practică a existenţei ei. Cei doi au fost premiaţi, în timp ce Brout a fost lăsat deoparte, pentru că acesta din urmă a murit în 2011.

Motivaţia comitetului Nobel a fost "pentru descoperirea teoretică a mecanismului care contribuie la înţelegerea originii masei particulelor subatomice, care a fost confirmată recent prin descoperirea particulei fundamentale prezise, cu ajutorul CERN şi a experimentelor din cadrul Large Hadron Collider".

Premii Nobel celebre

În 2013, Peter Higgs şi Francois Englert au luat premiul Nobel pentru fizică pentru studiul lor în domeniul descoperirii particulei subatomice numite bosonul Higgs.

2010 a fost un an extrem de important, deoarece Andre Geim şi Konstantin Novoselov au luat Premiul Nobel pentru descoperirea grafeului, un material extrem de uşor şi foarte rezistent, care este folosit acum în diverse studii pentru a crea conductori foarte rapizi şi foarte mici.

1921 a fost anul când Albert Einstein a luat Premiul Nobel pentru fizică, pentru legea efectului fotoelectric.

1932 - Wener Heisenberg a luat Premiul Nobel pentru fizică pentru principiile mecanicii cuantice, regulile care guvernează comportamentul particulelor subatomice. Mecanica cuantică a schimbat modul cum percepem realitatea şi cum se studiază ştiinţa.

[<a href="//storify.com/vladandriescu3/nobel" target="_blank">View the story "Nobel" on Storify</a>]