După ani de eforturi, fizicienii au observat bosonul Higgs în plin proces de dezintegrare

La 6 ani după descoperirea bosonului Higgs, supranumit „particula lui Dumnezeu”, fizicienii care lucrează cu cel mai mare accelerator de particule din lume au putut observa, în sfârşit, procesul său de dezintegrare.

O singură subparticulă subatomică, cântărind cât 130 de protoni, Higgs durează pentru aproximativ 10 trilioane dintr-o nanosecundă înainte de a se dezintegra în particule cu mase mai mici.

Fizicienii au observat, ieri, cum particula Higgs se descompune într-o particulă numită quarc bottom şi contraparticula sa de antimaterie (quarcul bottom este particula elementară cu masa cea mai mare din cele care au masa mai mică decât cea a bosonului Higgs), la CERN, acceleratorul de particule din apropiere de Geneva, Elveţia, scrie Science Today.

Bosonul Higgs se descompune cel mai des, anume 58 la sută, în doi quarci bottom.

Bosonul Higgs este o particulă elementară prezisă cu jumătate de secol în urmă pentru a explica de ce particulele elementare deja cunoscute au masă. Fără masă, particulele ar zbura mereu cu viteza luminii, nu ar putea sta împreună să formeze atomi stabili.