Aşadar, putem spune că suntem parte a unei revoluţii informaţionale şi tehnologice, iar companiile trebuie să se adapteze cu rapiditate la diversitatea de sisteme şi dispozitive ce ne înconjoară. Ne aflăm în faţa unui mediu dinamic, ce trebuie exploatat şi studiat continuu pentru a ne bucura de oportunităţile excelente pe care ni le oferă.

Până acum câţiva ani, nu cu mult în urmă, discutam de apartenenţa la un grup social tradiţional cu care obişnuiam să ieşim pentru a interacţiona, acum aparţinem unor bule sociale digitale, avem numeroşi prieteni, dintre care mulţi doar în mediul virtual, preferăm să stăm şi să discutăm pe whatsapp, iar fiecare ieşire sau participare la un eveniment trebuie să fie marcată de un Check-in sau o poză pe Facebook. Ne bucurăm pentru numărul de like-uri sau inimioare primite, cu cât mai multe, cu atât mai multă popularitate avem. Ne confruntăm cu consumatori care prin intermediul reţelelor sociale îşi construiesc propriul brand şi aleargă pentru creşterea “notorietăţii brandului”. Aşadar, nu putem fi surprinşi de faptul că principala provocare a anului 2017 este reprezentată de puterea consumatorului, mai exact dorinţa acestora de a deţine controlul permanent.

Ei bine, trendurile care ne provoacă în acest an sunt accesul instant la informaţie, abilitatea de a avea acces instant la un public larg şi experienţele memorabile. Ce vreau? Totul. Când vreau? Acum! Exact, acesta este în ultima perioadă comportamentul consumatorilor noştri, iar în România, comparativ cu alte 27 de ţări la nivel global, accesul instant la informaţie este un trend cu un impact de importanţă ridicat, în proporţie de 21%, cu 7 procente mai mare ca în restul ţărilor, conform unor studii GFK. Totul se rezumă acum de la ceea ce deţin, la ceea ce fac, la experienţe. Un alt trend cu un impact de importanţă ridicat.

Oobservăm că ne confruntăm cu consumatori care doresc să deţină controlul asupra informaţiei, însă ce mai ştim despre aceştia?

Un aspect de o importanţă considerabilă este faptul că în urma unor cercetări recente aflăm că în proporţie de 53% copiii decid într-o familie care sunt brandurile de mâncare şi băuturi ce vor fi achiziţionate. Nu ne miră acest fapt, dat fiind faptul că în prezent 51% din copiii cu vârste de până în 12 ani deţin deja un smartphone. Brandul care se adresează copiilor sau şi copiilor, îşi poate concentra eforturile de comunicare direct asupra acestora, având în vedere disponibilitatea acestora faţă de informaţie. Însă ceea ce face mai interesant acest fapt este schimbarea legii, care se pare că din septembrie ne impune să renunţăm la utilizarea copiilor în acţiunile de comunicare. Aici vom avea parte de o adevărată provocare, noi ca oameni de marketing va trebui să găsim alternative noi de comunicare cu acest segment, creativitatea şi vigilenţa vor deveni principala armă.

Şi asta nu e tot, observăm că ne confruntăm cu consumatori care doresc să deţină controlul asupra informaţiei, însă ce mai ştim despre aceştia? Ei bine, aflăm că sunt adepţii sentimentului de independenţă, vorbim despre sentimentul de independenţă financiară, independenţa de a face ceea ce le place şi independenţa de a munci când îşi doresc, freelancer fiind job-ul preferat. Ce ar trebui brandurile sa facă în această situaţie? Să micşoreze cât de mult posibil timpul necesar pentru acumularea de noi aptitudini sau de a atinge succesul şi să susţină antreprenorialul. Pe lângă sentimentul de independenţă observăm şi nevoia de relaxare tot mai mare a consumatorilor. În acest caz brandurile ar trebui să facă din procesul de achiziţie un lucru simplu şi atractiv, să evite cât mai mult să pună consumatorul la “muncă” şi să simplifice cât mai mult orice proces de achiziţie, prin plată online, home delivery, retur de produse şi multe alte servicii ce pot îmbunătăţi viaţa consumatorilor.

Să nu uităm de una dintre cele mai puternice schimbări ale consumatorilor, mai exact accentul pus pe experienţe, faptul că le place să experimenteze lucruri noi şi foarte rar refuză o nouă provocare. Aşadar, brandul ar trebui să încerce să surprindă consumatorul, mai ales datorită faptului că atunci când sunt surprinşi, emoţiile se intensifică cu până la 400%, fapt ce sporeşte achiziţia spontană şi îi face pe consumatori să fie mult mai deschişi la comunicare cu brandul.

Un bun insight este cheia pentru construirea marketing-ului decizional cu privire la schimbările comportamentului consumatorilor.

Un alt lucru care probabil nu ne surprinde este faptul că lungimea preferabilă a unei reclame pentru a fi vizionată este în descreştere, ajungând la cifrele de 10 secunde sau mai puţin pentru cei cu vârste între 16-19 ani şi până la 20 secunde pentru cei cu vârste între 20-49 ani. Aşadar, brandul poate atrage într-un timp atât de scurt fie prin stârnirea amuzamentului, prin evidenţierea unor elemente senzuale, prin elemente emoţionale sau elemente severe ce expun probleme reale.

Pentru a răspunde tuturor acestor provocări trebuie ca brandul să îşi cunoască foarte bine consumatorii, să caute în cercetările făcute acele insight-uri pe care să le exploateze în căutarea succesului. Să nu uităm că insight-ul este un lucru bun, în care consumatorul se regăseşte şi îi creează o emoţională dorinţă de schimbare. Un bun insight este cheia pentru construirea marketing-ului decizional cu privire la schimbările comportamentului consumatorilor.

  Iulia Mişcu
  Student An II Masterat Social Media şi Marketing Online, SNSPA
  linkedin.com/in/iulia-miscu-84993ba6/

 

_______________________________________

ESOMAR = European Society for Opinion and Marketing Research