Ce informaţii personale pot extrage aplicaţiile Android sau iOS instalate pe terminale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
O aplicaţie, fie ea pentru Android sau pentru iOS, devine gratuită doar după ce utilizatorul a plătit-o cu datele sale confidenţiale
O aplicaţie, fie ea pentru Android sau pentru iOS, devine gratuită doar după ce utilizatorul a plătit-o cu datele sale confidenţiale

Aplicaţiile sunt la fel de invazive şi de curioase indiferent dacă rulează pe terminale cu Android sau pe cele cu iOS, iar concepţia potrivit căreia un sistem de operare ar fi mai sigur decât altul este greşită, relevă un studiu derulat de Bitdefender, remis „Adevărul“.

Studiul s-a derulat pe parcursul a mai bine de un an de cercetare, timp în care au fost analizate 314.474 aplicaţii de Android şi 207.873 aplicaţii de iOS.

Astfel, ecosistemul aplicaţiilor gratuite pentru terminalele mobile este gratuit pentru utilizator, dar este monetizat intens de dezvoltator.

Cu alte cuvinte, o aplicaţie, fie ea pentru Android sau pentru iOS, devine gratuită doar după ce utilizatorul a plătit-o cu datele sale confidenţiale. Iar situaţia devine şi mai neplăcută atunci când plata respectivei aplicaţii nu opreşte fluxul de informaţii extrase despre utilizator şi nici nu şterge informaţiile care au fost deja sustrase de pe terminal.

Cu menţiunea că indiciile din Android şi iOS nu pot fi comparate, analiza Bitdefender se concentrează pe cele mai intruzive comportamente pe care dezvoltatorii de aplicaţii ar fi putut să le includă în produsele lor.

Urmărirea locaţiei utilizatorului este un aspect important în cazul ambelor platforme, întrucât locaţia este adesea solicitată de furnizorii de publicitate prin cadre ce urmăresc obiceiurile de consum ale utilizatorilor. Testul Clueful scoate la iveală faptul că 45,4% dintre aplicaţiile de iOS au posibilitatea să urmărească locaţia utilizatorilor, chiar dacă nu fac asta în mod explicit. Spre comparaţie, doar 34,5% dintre aplicaţiile de Android analizate au această capacitate.

Lista de contacte a utilizatorului poate fi citită de 7,6 dintre aplicaţiile de Android, în timp ce aplicaţiile iOS sunt ceva mai curioase, întrucât 18,9% dintre cele analizate sunt tehnic capabile să facă asta.

Unele dintre cele mai importante informaţii pentru o companie de publicitate sunt adresele de email şi numărul unic de identificare a terminalelor (IMEI). Aceste date pot fi distribuite unor terţe părţi şi pot fi folosite, de exemplu, pentru a trimite consumatorilor reclame adaptate în funcţie de comportamentul lor, potrivit unui raport recent al Federal Trade Commission .

Aproximativ 14,5% dintre aplicaţiile de Android pot transmite mai departe ID-ul dispozitivului şi 5,7% dintre ele pot transmite emailul.

Numerele de telefon sunt legătura dintre persoana fizică şi identitatea sa virtuală şi permit corelarea informaţiilor despre comportamentul utilizatorului în cadrul aplicaţiei şi posibilitatea de a lega aceste informaţii de persoana căreia îi aparţin prin intermediul numelui şi prenumelui. Aproximativ 8,8% dintre aplicaţiile de Android analizate de Clueful pot transmite numerele de telefon ale utilizatorilor către agenţii de publicitate terţe.

’’Un vechi proverb spune că dacă nu plăteşti pentru un produs, atunci tu eşti produsul vândut. Reclamele pe mobil se integrează în terminal, nu rulează în browser izolate de alte aplicaţii. Pe mobil, sistemele de afişare a reclamelor pot afla obiceiurile de comunicare ale utilizatorului, prietenii, contactele prietenilor, locaţia şi – mai frecvent – toate acestea în acelaşi timp. Asta le transformă în echivalentul modern al programelor spion instalate în terminalul folosit pe tot parcursul zilei’’, a declarat Cătălin Coşoi, Chief Security Strategist, Bitdefender. 

Hai să discutăm pe pagina de Facebook a „Tech Adevărul“

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite