Expertă la vioară, vrea să studieze afară
0Ana Maria Limban, o tânără violonistă, crede că viitorul muzicii clasice e în străinătate. Adolescenta are trei premii internaţionale şi peste 30 de premii obţinute la concursurile şcolare şi naţionale de vioară.
Ana Maria (foto) este elevă în clasa a IX-a la Liceul de muzică „George Enescu" din Capitală, unde îmbină materiile de cultură generală cu studiul intensiv al viorii, la care a început să cânte încă de la 7 ani. „În clasa I, părinţii m-au dus la şcoala de muzică să văd dacă îmi place. Iniţial am fost la o lecţie care nu era de vioară.
Trebuia să cânt şi să vadă dacă am aptitudini de ritm, de auz şi mi-au spus că sunt talentată şi că aş putea să fac muzică, aşa că m-am gândit că aş putea să încerc, iar după aceea n-am mai vrut să renunţ", povesteşte Ana Maria.
Din clasa a V-a studiază şi pianul, ca instrument complementar, la care însă nu reuşeşte să exerseze la fel de mult ca să poată obţine performanţele pe care le-a avut cu vioara. În timpul liber, Ana Maria „se joacă" la chitară, atunci când nu citeşte cărţi poliţiste şi de aventuri sau tratate de idei filosofice „nu foarte complicate".
Program încărcat
La vioară studiază, în medie, câte patru ore pe zi. Pentru că la şcoală orele de cultură generală se desfăşoară după-amiaza, Ana trebuie să-şi programeze cursurile de vioară, pian, teorie şi orchestră dimineaţa.
În preajma concursurilor sau a vreunui recital, efortul trebuie dozat cu înţelepciune. „Până la urmă, nu contează cât de mult studiez, ci cât de eficient anumite probleme." Ana Maria se referă la diversele probleme tehnice pe care le poate întâmpina orice artist, oricât de experimentat.
„Sunt tot felul de obstacole când începi o piesă nouă - dexteritatea mâinii sau intonaţia, să fie notele curate - care dacă nu sunt rezolvate, nu poţi să interpretezi piesa aşa cum trebuie. Tehnica se formează, dar trebuie să exersezi tot timpul ca să nu-ţi pierzi abilitatea. Dacă nu exersezi o perioadă, imediat se vede, nu mai poţi să cânţi atât de repede sau atât de clar."
Visează la bursă
Ana Maria încă nu a început pregătirea pentru Conservator, dar s-a gândit că „o variantă destul de bună" ar fi să plece din ţară. „Mie îmi plac foarte mult şi limbile străine, în şcoala generală mergeam la concursuri şi olimpiade şi mă gândesc că o să-mi folosească. Nu m‑am hotărât încă unde, pentru că mai întâi trebuie să văd ce burse sunt disponibile, nu depinde doar de mine." Ana Maria ia în considerare patru ţări în care a auzit că „se face muzică mai bine": America, Germania, Regatul Unit şi Franţa.
„E mai greu să ajungi cunoscut şi promovat dacă rămâi aici. Mai degrabă aş avea un viitor cu muzica clasică în afara ţării." Până acum, Ana a cântat în Italia şi în Franţa. „Am avut un recital anul trecut şi mi-a plăcut foarte mult atmosfera şi felul în care era tratată muzica, iar oamenii care au venit la spectacol au vorbit cu mine după aceea şi mi s-a părut o atmosferă în care mi-ar plăcea să fiu. Mi s-a părut că acolo oamenii preţuiesc mai mult muzica."
Ajutată de Asociaţia Gifted Education
Ana Maria se află în baza de date a centrului pentru copii supradotaţi, Gifted Education, cu care colaborează din când în când. „Mă mai cheamă la diverse spectacole. Ultima oară am cântat la Academia Română, acum un an şi ceva. Îmi place că iau copii talentaţi din mai multe domenii şi fac evenimente mixte", afirmă violonista.
În schimb, IRSCA o ajută pe Ana Maria să se promoveze. „Datorită lor am descoperit un ONG de afară care m-a sponsorizat şi aşa am reuşit să-mi cumpăr o vioară nouă anul acesta, iar la un moment dat am apărut şi într-un scurt material la televizor."
„Ana este un copil absolut extraordinar, de fapt o persoană extraordinară, cu un ideal extrem de înalt asupra artei sale şi cu o putere de muncă şi o pasiune pe măsura talentului ei", scrie Florian Colceag, preşedintele IRSCA, pe site-ul asociaţiei.