Intre cal si martoaga

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din pacate, insa, la capitolul reforma nu s-a trecut de stadiul declaratiilor. Chiar daca, statistic, indiscutabil stam mai bine. Avem crestere economica substantiala, rata inflatiei s-a redus cu mai

Din pacate, insa, la capitolul reforma nu s-a trecut de stadiul declaratiilor. Chiar daca, statistic, indiscutabil stam mai bine. Avem crestere economica substantiala, rata inflatiei s-a redus cu mai bine de 10 procente fata de 2000, cresterea exporturilor a fost sustinuta. Remarcabil este si faptul ca, pentru prima data in ultimii 12 ani, s-au stabilit domenii economice strategice, prioritare - agricultura, turism si tehnologia informatiei - care chiar au fost tratate ca atare, ca s-a incheiat acordul cu FMI si au fost finalizate negocierile cu Banca Mondiala. Ar mai fi semnalele pozitive date de agentiile de rating prin imbunatatirea calificativelor acordate Romaniei si anuntarea, e drept, spre sfarsitul anului, a unor investitii semnificative ce vor fi demarate incepand cu 2002 ca urmare a acordarii unor importante facilitati pentru investitiile mai mari de un milion de dolari. Toate acestea sunt puncte marcate de Guvernul Nastase in primul an de mandat. Din pacate, absenta unor reforme care sa schimbe structura economiei romanesti si care sa stearga eticheta de "economie de piata nefunctionala" pusa de organismele internationale face ca succesele obtinute in 2001 sa nu aiba speranta de viata prea mare. Cresterea economica a fost realizata mai mult pe baza majorarii cererii interne, determinata la randul ei de cresterea conjuncturala a salariilor in unele sectoare bugetare. De asemenea, productia industriala a crescut preponderent pe baza majorarilor din industria prelucratoare si extractiva, inca se produce mult pe stoc si intr-o anumita masura cresterea se bazeaza si pe comenzile de stat date cu generozitate de Guvern. Tractoare, microbuze ARO, camioane Roman au fost comandate de institutii de stat si platite din greu cu bani de la buget. Cererea, artificial creata, nu va mai putea fi sustinuta in 2002. In plus, mecanismul de calmare a inflatiei a fost pentru o lunga perioada de timp tinerea sub capac a preturilor la utilitatile publice. Inca monopol de stat, deranjate doar din cand in cand de o firava incercare de "restructurare" de genul externalizari, pensionari, un sef mutat de pe un scaun pe altul, regiile se afla acum in fata unui an greu. FMI a cerut si Guvernul a promis disponibilizari masive in domeniu, pregatirea si chiar scoaterea la privatizare a unor unitati energetice, spargerea monopolurilor. Si, in plus, cresterea periodica a preturilor la gaze si energie. Cum va evolua inflatia in noile conditii este greu de spus. De asemenea, dinamica exporturilor este umbrita de cresterea cu pasi mult mai repezi a importurilor, ceea ce a dus la inregistrarea unui deficit comercial record, iar structura importurilor este inca ingrijoratoare. Chiar daca a crescut ponderea echipamentelor, utilajelor si masinilor, care se presupune ca stimuleaza procesul intern de productie, raman inca crescute importurile de produse pentru consumul intern. Capitolele cele mei deficitare sunt insa restructurarea si privatizarea. Cele doua succese incontestabile ale APAPS in 2001, Sidex si Banca Agricola, nu pot contrabalansa efectele macro pe care le-au generat mentinerea in proportii covarsitoare a ineficientelor intreprinderi de stat. Rezultatul - valoarea ametitoare a arieratelor, concurenta neloiala, mediu de afaceri viciat, conditii in care investitorii straini nu s-au inghesuit sa-si aduca banii in Romania. Asa cum se vede, reforma i-a ocolit si in 2001 pe romani. Declarand una si facand alta, dar avand totusi o mai mare coerenta in actiunile economice, Guvernul Nastase a facut mai degraba pregatiri pentru reforma. Care, daca Guvernul va respecta angajamentele asumate in fata FMI, BM si UE, va musca adanc inca din primele zile ale noului an: spargerea monopolurilor, accelerarea privatizarii - si pe agenda sunt trecute piese grele, cum ar fi BCR, Alro si Alprom -, disponibilizari masive, restrictii salariale severe la angajatii bugetari, majorarea periodica a tarifelor la gaze si energie. Sunt numai cateva din masurile deloc usoare pe care cabinetul Nastase trebuie sa le puna in practica. 2002 va fi un an greu. Daca se va face reforma este de asteptat o crestere a somajului si o reducere a nivelului de trai pe masura, in conditiile in care oricum aproape 40 la suta din populatie traieste sub pragul saraciei. Daca nu vor fi aplicate masurile de reforma, bruma de bine statistic adunata va disparea, fiind pusa in discutie chiar stabilitatea macroeconomica. Potrivit calendarului chinezesc, acesta este Anul Calului. Ramane de vazut daca Adrian Nastase va risca sa urce in saua unui cal naravas (cu care iti poti rupe si gatul) sau va prefera sa incalece pe o martoaga, ceea ce ii va fi mai comod, dar ne va duce niciunde.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite