„Walkiria“, cavalcada unui Wagner dezlănţuit

0
Publicat:
Ultima actualizare:
A doua operă din Tetralogia lui Wagner, „Walkiria“, a fost jucată la Festivalul de la Bayreuth, înfiinţat de Richard Wagner în 1876 FOTO: Reuters
A doua operă din Tetralogia lui Wagner, „Walkiria“, a fost jucată la Festivalul de la Bayreuth, înfiinţat de Richard Wagner în 1876 FOTO: Reuters

Cea mai populară dintre componentele „Inelului Nibelungului“ va putea fi audiată astăzi, la Sala Mare a Palatului, în interpretarea Orchestrei Simfonice Radio din Berlin, dirijată de Marek Janowski.

După Prolog, această a doua operă deschide lanţul povestirilor legate de istoria Walhallei. La laitmotivele cunoscute se adaugă altele noi, dând o mai vastă interpretare faptelor. Aspectul poematic ca şi cel puternic dramatic se îmbină în Walkiria, cea mai populară dintre componentele Inelului Nibelungului, datorită unor fragmente celebre şi în audiţiile simfonice – Cavalcada walkiriilor şi Despărţirea lui Wotan. Arta orchestratorului devine uimitoare prin complexitatea imaginilor simfonice şi sugestivitatea lor. Partitura a fost încheiată în anul 1856, când Wagner proiectează cea de-a treia lucrare. 

Actul I. Wotan a avut, împreună cu zeiţa Erda, nouă fecioare luptătoare, walkiriile, care au misiunea să aleagă cei mai mari eroi, meniţi a apăra Walhalla. Cu o muritoare, Wotan a avut de asemenea doi copii, Siegmund şi Sieglinde, care sunt legaţi de jurământul aurului. După moartea mamei, Sieglinde a fost forţată să se mărite cu Hunding, iar Siegmund şi-a pierdut urma. 

Într-o seară, tânărul ajunge, gonit de duşmani, în casa lui Hunding şi se simte irezistibil atras de Sieglinde. Hunding recunoaşte în el un duşman de moarte, dar, după legile ospitalităţii, îi îngăduie să rămână peste noapte. În amintirea lui Siegmund stăruie promisiunea tatălui său de a-i dărui sabia victorioasă. Deodată, zăreşte mânerul unei săbii înfipte în trunchiul din mijlocul casei, iar Sieglinde îi povesteşte că, în ziua căsătoriei sale, un necunoscut a înfipt-o acolo, spunând că va fi smulsă doar de un erou. Sub razele argintii ale lunii, Siegmund înţelege că femeia şi sabia îi aparţin. Cu un gest puternic o smulge şi o botează Notung (fiica nevoii). Strălucind de fericire, cei doi tineri fug în pădure. 

Actul II. Wotan ordonă fiicei preferate, Brünnhilde, să-l apere pe Siegmund de urmărirea lui Hunding. 

Fricka, păzitoarea legilor căsniciei, îi impune însă hotărârea sa, ca iubirea incestuoasă să fie distrusă. Contrar voinţei, Wotan ordonă deci Brünnhildei să nu-l mai protejeze pe Siegmund. Walkiria îl întâlneşte pe tânăr şi-i spune că moartea sa se apropie, oprindu-l s-o ucidă şi pe Sieglinde, care poartă în pântec rodul iubirii lor. Înduioşată de sentimentele celor doi, Brünnhilde hotărăşte să nesocotească ordinul lui Wotan. Hunding apare, rivalii se înfruntă şi Siegmund pare să fie victorios când, deodată, fulgere îi lovesc sabia frângând-o şi el cade străpuns de duşman. Wotan îl ucide apoi pe Hunding şi porneşte în urmărirea fiicei neascultătoare care a fugit, luând-o cu ea şi pe Sieglinde. 

Actul III. Walkiriile se reunesc pe vârful unui munte. Brünnhilde apare ultima, rugându-şi surorile s-o ascundă de furia tatălui şi s-o salveze pe Sieglinde care va naşte un erou capabil să continue destinul părintelui său. Femeia este condusă într-o grotă din pădurea lui Fafner, în timp ce Wotan îşi revarsă furia asupra Brünnhildei: ea îşi va pierde dreptul la nemurire şi va adormi profund, până în clipa când o va trezi cel ce-i este sortit. La rugămintea ei, se înduplecă însă şi acceptă ca un cerc de foc s-o înconjoare, prezicând sosirea eroului, dar şi nenorocirea pe care acesta o va purta în destinul său dacă va trece de hotarul flăcărilor. 

WALKIRIA

Operă în trei acte, libretul de compozitor. 

Premiera – München, Hofftheater, 26 iunie 1870 (premiera în cadrul Tetralogiei, Bayreuth, august 1876). 

Personajele: 

Siegmund, fiul lui Wotan (tenor)

Sieglinde, fiica lui Wotan (soprană)

Hunding, soţul ei (bariton)

Wotan (bariton)

Fricka (mezzosoprană)

Walkiriile: Brünnhilde (soprană) 

                  Helmwige (soprană)

                 Gerhilde (soprană)

                 Ortlinde (mezzosoprană)

                 Waltraute (mezzosoprană)

                 Siegrune (mezzosoprană)

                 Grimgerde (alto)

                 Schwertleide (alto) 

                 Rossweiße (mezzosoprană)  

Acţiunea se desfăşoară în continuarea primei opere (considerată Prolog),  în timpuri legendare.

Torsten Kerl - Siegmund

image

Cântăreţul german Torsten Kerl a debutat în viaţa muzicală ca instrumentist (oboi) în diverse orchestre. Lecţiile particulare de canto l-au pregătit ca bariton. Când şi-a dat seama că în mod natural are timbru de tenor, Torsten Kerl (46 de ani) s-a dedicat în totalitate operei.

A debutat în anul 1995 în rolul Jenek din opera Mireasa vândută de Smetana, la Teatrul de Stat din Kralsruhe. Imediat şi-a extins repertoriul cu partituri de operă romantică şi veristă, dar şi contemporană. Astăzi, tenorul german este unul dintre cei mai solicitaţi artişti din lume.

Poate fi auzit frecvent în renumite teatre din Europa, America şi Asia. În anul 1997 debuta în Olandezul zburător în cadrul Festivalului de la Bayreuth. Au urmat apariţiile din Lohengrin, Maeştrii cântăreţi din Nürnberg , Walkiria. Rolul titular din Parisfal l-a învăţat în doar opt zile la cererea Operei de Stat din Viena unde l-a înlocuit pe Gosta Wimberg.

Günther Groissböck - Fasolt

gunther

Bas-bariton austriac, absolvent al Academiei de Muzică din Viena. A debutat în anul 2001 în opera Euridice de Jacopo Peri. Cu timbrul său care radiază forţă, Günther Groissböck redă personaje ca Sarastro din Flautul fermecat, Regele din Aida, Fafner şi Fasolt din Aurul Rinului.

Debutul la Metropolitan Opera (2010) a fost în rolul Colline din Boema de Puccini. Au urmat şi alte personaje între care Banco din Macbeth sau Kurwenal din Tristan şi Isolda.

Artistul de 37 de ani este şi protagonistul unor filme de operă. Din anul 2004 până în 2011 a apărut în producţiile Fidelio, Cavalerul rozelor, Maeştrii cântăreţi di Nurnberg, Aida, Parsifal, Flautul fermecat, Tannhauser.

Nu de mult, pe 4 aprilie 2013, artistul a fost distribuit în montarea spectacolului Walkiria la Paris. În cronica sa din Opera Today, Paul de Quenoy se referă şi la prestaţia solistului: „Günther Groissböck - un ameninţător Hunding, a demonstrat forţă; vocea răsunătoare înviorează personajul“.

Melanie Diener - Sieglinde

melanie diener

Cea mai recentă realizare a sopranei germane Melanie Diener coincide cu debutul în rolul Isolda din opera Tristan şi Isolda de Wagner din 30 ianuarie 2013 la Toronto.

„Cu un autocontrol extraordinar al glasului şi cântul, fără efort, soprana Melanie Diener a redat un personaj ieşit din tipare, de un discret dramatism“, nota presa canadiană după spectacol.

Melanie Diener (46 de ani) s-a specializat pe repertoriul de operă germană în care creaţiile de Mozart ocupă un loc privilegiat.

Sub baghetele marilor dirijori ai momentului, soprana a fost acalamată pe scenele lumii în rolurile Mareşalei din Cavalerul rozelor (Teatrul Mare din Moscova), Elsa din Lohengrin (la Festivalul de la Bayreuth, Londra, Viena, Munchen).

Petra Lang - Brunnhilde

petra lang

Mezzosoprana germană Petra Lang cântă în importante teatre de operă europene şi americane ca şi în festivalurile de la Salzburg, Beyruth, Bregenz, colaborând cu mari orchestre şi cu faimoşi dirijori.

În mod frecvent, solista (51 de ani) este solicitată mai ales pentru rolurile wagneriene ca Sieglinde, Kundry, Brangäne, Ortrud, Venus, Fricka, Waltraute, Brunnhilde, precum şi pentru creaţiile lui Gustav Mahler.

Reputaţia şi-a câştigat-o însă ca sensibilă interpretă de lieduri la New York Carnegie Hall, Festivalul de la Edinbourgh, Geneva, Bruxelles. Cronicarii consideră că rolul care o reprezintă pe mezzosoprana Petra Lang este Brangäne din opera Tristan şi Isolda calificându-l drept „semnătura ei sonoră“.

Sidonia Nica - Waltraute

sidonia nica

Dezvoltarea vocală a mezzosopranei românce Sidonia Nica a fost ghidată de Viorica Cortez şi Boiko Zvetanov. Pe lângă prezenţele pe scena Operei Naţionale din Bucureşti, numele Sidoniei Nica (40 de ani) se află pe afişele teatrelor din Austria, Ungaria, Norvegia, Germania, China, Japonia, unde este apreciată pentru glasul ei şi talentul actoricesc.

Rolurile pe care le interpretează sunt Jocasta din Oedip-ul enescian, Carmen din opera lui Bizet, Cherubino şi Marcelina din Nunta lui Figaro de Mozart, Dalila din Samson şi Dalila de C. Saint Saens, Venus din Tannhauser de Wagner.

Tot la Opera Naţională din Bucureşti, a mai interpretat rolurile: Martha din Faust şi Maddalena din Rigoletto a lui Verdi.

Showbiz



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite