Greva controlorilor de trafic a adus demisii la vârful Romatsa

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Dorin Constanda/Adevărul
FOTO Dorin Constanda/Adevărul

Marcel Pârvu a demisionat, miercuri, din funcţia de preşedinte al Consiliului de Administraţie al companiei Romatsa în contextul unei greve de avertisment de două ore, organizată de sindicatul controlorilor de trafic aerian, o premieră în istoria recentă a României.

Protestul a afectat circa 1.500 de pasageri din 17 curse planificate să decoleze sau să aterizeze pe Aeroportul Otopeni în intervalul orar 11.00-13.00. În plus, compania Wizz Air a anulat zborul Bucureşti-Londra, de la ora 12.55.

„Am suplimentat personalul peste tot, funcţionează toate ghişeele de Check-in şi punctele de control de securitate”, declara în timpul grevei Teo Postelnicu, reprezentant al Aeroportului Internaţional „Henri Coandă” Otopeni.

În cifre, cele două ore de grevă de avertisment, în care a fost asigurat doar o treime din traficul aerian, au produs pentru Romatsa pierderi de 250.000 de euro. „Este un moment în care nu putem da înapoi şi suntem dispuşi să ajungem la grevă pe termen nelimitat, deoarece conducerea Romatsa nu ştie să facă dialog social”, a declarat Florin Diaconu, lider al Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România ATSR.

Controlorii vor să se pensioneze mai repede

Mai exact, una dintre cele 14 revendicări ale sindicaliştilor este ca vârsta de pensionare a controlorilor de trafic să scadă până la cel mult 57 de ani.

„Este o solicitare legată de siguranţa traficului, în contextul în care media de vârsta a controlorilor este de 45 de ani, una dintre cele mai înaintate din Europa. Noi aveam stipulat în contractul de muncă posibilitatea de retragere din poziţia de controlor la vârsta de 55 de ani, dar noua conducere nu este de acord”, a explicat Florin Diaconu.
În plus, sindicaliştii cer desecretizarea unor documente referitoare la grilele de salarizare necesare în procesul de negociere a contractului colectiv de muncă.

„Actele adiţionale la Contractele individuale de muncă oferite de Romatsa salariaţilor pentru semnare includ dispoziţii care fac referire la o decizie a directorului general clasată ca secretă. Ne aflăm în imposibilitatea de a negocia grilele salariale într-o astfel de situaţie, dacă nu cunoaştem documentele pentru care semnăm”, a explicat sindicalistul.

Sindicalistul avertizează că o singură zi de grevă generală a controlorilor ar afecta întregul continent, cu pierderi materiale greu de măsurat.

„Va fi un haos general în toată Europa, având în vedere că 95% din traficul aerian de pe teritoriul ţării este de tranzit. În contextul conflictului din Ucraina, România ocupă o poziţie strategică pentru fluxurile aeriene Europa-Asia”, a explicat liderul ATSR.

Revendicări ATSR

Mesajul ATSR de la avizierul companiei Romatsa

Romatsa se ţine tare

Pe de altă parte, şi conducerea Romatsa acuză sindicatele de inflexibilitate şi de solicitări nerezonabile şi a anunţat că în urma grevei, negocierile din ultimele trei luni se întorc la punctul de plecare.

„La Romatsa este un moment de cotitură de unde către unde se mută puterea. Sindicatul controlorilor este unul puternic, ce a câştigat multe prerogative de-a lungul anilor, iar unele exceptează reglementările legale”, a declarat directorul general al Romatsa Aurel Stanciu.

Negocierile dintre companie şi sindicat au continuat după-amiază la Ministerul Transporturilor, în prezenţa secretarului de stat pentru aviaţie civilă Virgil Dragoş Titea.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite