Cum au pus umărul doi consilieri superiori din Finanţele Publice Ilfov la înşelarea statului cu aproape 9 milioane de lei
0Procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Structura Centrală au dispus reţinerea pentru o perioadă de 24 de ore a inculpatelor Stela Stan şi Daniela Liliana Zamfirescu, pentru săvârşirea infracţiunilor de abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit şi favorizarea făptuitorului.
Procurorii supectează că în perioada în câteva luni cele două şi încă doi suspecţi au închis ochii când au făcut o serie de controale la firma MERT SA, companie care se ocupă cu importul şi comercializarea de produse alimentare şi nealimentare din Turcia. “Inculpatele Stela Stan şi Daniela Liliana Zamfirescu, consilieri superiori, suspectul F. C., şef serviciu şi suspectul B. E. C., şef administraţie adjunct, din cadrul Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Ilfov – Activitatea de Inspecţie Fiscală Contribuabili Mijlocii, aflaţi în exercitarea atribuţiilor de serviciu, cu intenţie, au efectuat cu încălcarea prevederilor legale (…) o inspecţie fiscală finalizată printr-un raport de inspecţie fiscală, neinvestigând, neconstatând şi nesancţionând fiscal toate actele şi faptele rezultate din activitatea contribuabilului MERT SA supus inspecţiei, de care aveau cunoştinţă la momentul demarării inspecţiei fiscale şi care atestau existenţa mecanismul evazionist iniţiat şi constituit de inculpaţii Marinică Bozdoro şi George Cătălin Ristea şi pus la dispoziţia SC MERT SA în vederea efectuării de importuri subevaluate şi a sustragerii de la plata TVA de plată, cu consecinţă încălcării intereselor statului prin necolectarea creanţelor fiscale datorate de acest contribuabil la bugetul de stat concomitent cu crearea unui folos necuvenit în beneficiul acestei societăţi dar şi în scopul împiedicării tragerii la răspundere penală a acesteia”, arată DIICOT într-un comunicat.
Deşi ar fi trebuit să constate nereguli sau ilegalităţi săvârşite de reprezentanţii legali ai MERT SA în relaţiile comerciale cu doi furnizori (aşa cum rezultau din dosarul fiscal), organele de inspecţie fiscală au stabilit în sarcina contribuabilului, prin raportul de inspecţie fiscală ce a vizat perioadă 2010 – 2014, un TVA şi impozit pe profit în suma de 271.181 lei la care s-au adăugat dobânzi şi penalităţi de întârziere în sumă totală de 69.523 lei, doar în legătură cu efectuarea unor cheltuieli aferente achiziţiei şi exploatării unor autoturisme aflate în proprietatea contribuabilului.
Prin urmare, echipa de inspecţie fiscală a acordat nelegal contribuabilului SC MERT SA drept de deducere pentru TVA aferentă achiziţiilor de bunuri efectuate de pe piaţa internă (printre care şi pentru achiziţiile efectuate de la cei doi furnizori susmenţionaţi), limitându-se la a preciza în cuprinsul raportului de inspecţie fiscală că pentru analiza TVA s-au verificat, prin sondaj, documentele primare care au stat la baza întocmirii documentelor centralizatoare privind evidenţa TVA, respectiv jurnalele de cumpărări şi jurnalele de vânzări.
Astfel, inspecţia fiscală derulată la SC MERT SA a avut un caracter pur formal limitându-se doar la verificarea îndeplinirii condiţiilor de formă a documentelor ce au stat la baza operaţiunilor comerciale (existenţa documentelor şi înregistrarea în contabilitate) elemente favorabile societăţii şi nu la verificarea realităţii operaţiunilor de achiziţie derulate cu societăţi cu un comportament fiscal inadecvat, aşa cum au procedat celelalte organe de control fiscal (Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili şi Direcţia Generală Antifraudă Fiscală).
În conformitate cu atribuţiile de serviciu, echipa de inspecţie fiscală era obligată să constate şi să investigheze toate actele şi faptele rezultate din activitatea contribuabilului supus inspecţiei ca urmare a derulării relaţiilor comerciale cu SC SANFERO INSTAL SRL şi SC CRIS INSTAL COM SRL, să analizeze şi să evalueze informaţiile fiscale aflate în dosarul fiscal din care rezultau date certe privind un mecanism evazionist în care era implicat şi contribuabilul MERT SA suspectat de efectuarea de importuri subevaluate, indirecte, prin intermediul celor două societăţi şi, în consecinţă, să stabilească în mod corect baza de impunere a diferenţei de TVA datorate în plus faţă de creanţa fiscală declarată de contribuabil la momentul inspecţiei fiscale şi să stabilească obligaţiile de plată şi obligaţiile fiscale accesorii aferente acestora.
Mai mult, deşi Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili a indicat o posibilă situaţie de deducere eronată a TVA în sumă de 399.667 lei aferentă unor achiziţii de echipamente şi utilaje industriale care nu au fost utilizate de societate pentru desfăşurarea de operaţiuni taxabile şi obţinerii de venituri precum şi existenţa unor achiziţii de la furnizori interni de mărfuri de acelaşi gen cu produse achiziţionate direct de societatea verificată de la furnizorii externi, respectiv: biscuiţi, napolitane, ciocolată, măsline, detergenţi, săpun, şerveţele etc. (cu alte cuvinte indicii privind existenţa lanţului de aprovizionare fraudulos descris mai sus), în cuprinsul raportului de inspecţie fiscală echipa de inspecţie fiscală nu a analizat, verificat şi valorificat aceste informaţii şi nu a indicat tratamentul fiscal aplicabil operaţiunilor pe care SC MERT SA le-a înregistrat, acestea influenţând baza de impozitare pentru TVA şi impozit pe profit, cu consecinţa prejudicierii bugetului de stat.
De asemenea, din cuprinsul aceluiaşi raport rezultă că informaţiile cuprinse în procesele verbale întocmite de Direcţia Regională a Finanţelor Publice Bucureşti, cu ocazia controlului operativ desfăşurat la societate, precum şi documentele elaborate pentru instituirea măsurilor asiguratorii, nu au fost valorificate de inculpate şi suspecţi până la finalizarea inspecţiei fiscale.
Din documentele susmenţionate şi aflate la dosarul fiscal al contribuabilului MERT SA, de care echipa fiscală a avut cunoştinţă, rezulta în mod neechivoc implicarea contribuabilului într-un mecanism de achiziţii de mărfuri din intern, pe un lanţ de societăţi comerciale, mecanism pe care cele două inculpate aveau obligaţia să-l verifice în vederea stabilirii stării de fapt fiscale şi, pe cale de consecinţă, a impozitelor, taxelor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat.Inculpatele au încălcat în mod flagrant prevederile legale susmenţionate ce reglementau activitatea de inspecţie fiscală, au omis cu intenţie să efectueze un minim de verificări privind mecanismul de fraudare a bugetului devoalat de către inspectorii antifraudă, limitându-se în cuprinsul raportului de inspecţie doar să constate că societatea SANFERO INSTAL SRL este declarată inactivă din data de 25.09.2014 şi a fost plătitor de TVA în perioada 01.01.2012 – 25.09.2014.
Aşa cum rezultă din dosarul inspecţiei fiscale, în cazul societăţii SANFERO INSTAL SRL echipa de inspecţie fiscală a avut cunoştinţă încă de la momentul demarării controlului de faptul că societatea era inactivă fiscal, nu funcţiona la sediul declarat precum şi de împrejurarea că, în urmă cu câteva luni, a făcut obiectul unei acţiuni de inspecţie fiscală în urma căreia au fost stabilite obligaţii fiscale suplimentare în cuantum de 16.081.793 lei fiind sesizate organele de urmărire penală în legătură cu săvârşirea infracţiunii de evaziune fiscală de către reprezentanţii acestei societăţi. Toate aceste împrejurări erau de natură să justifice demararea unor verificări ample pe lanţul de tranzacţionare din care făcea parte această societate cu atât mai mult cu cât această societate a fost principalul furnizor al contribuabilului MERT SA în perioada 2012 – 2013 (cuantumul tranzacţiilor înregistrate între cele două societăţi fiind în sumă de 27.495.182 lei aproximativ 6.100.000 de EURO) şi avea un comportament specific societăţilor „fantomă” în perioada vizată.
Ca urmare a acestei modalităţi ilegale de efectuare a inspecţiei fiscale de către inculpate şi suspecţi au fost înlăturate în mod nejustificat toate constatările realizate de către inspectorii antifraudă din cadrul Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală şi inspectorii fiscali din cadrul Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili prin acordarea dreptului de deducere a cheltuielilor pe care MERT SA le-a înregistrat ca urmare a relaţiilor comerciale derulate în perioada 2010 – 2013 cu societăţile cu comportament fiscal inadecvat SANFERO INSTAL SRL şi SC CRIS INSTAL COM SRL.
Deşi, inspectorii antifraudă au stabilit un prejudiciu de 8.869.414 lei în sarcina suspectei MERT SA, ca urmare a efectuării inspecţiei fiscale cu încălcarea prevederilor legale, nu a mai fost emisă decizia de impunere pentru suma menţionată care, potrivit dispoziţiilor legale constituia titlu de creanţă pentru obligaţii certe în baza căruia s-ar fi emis măsuri asiguratorii, cu consecinţă încălcării intereselor statului prin necolectarea creanţelor fiscale datorate de suspectă la bugetul de stat concomitent cu crearea unui folos necuvenit în beneficiul acestei societăţi.
O altă consecinţă a efectuării inspecţiei fiscale cu încălcarea prevederilor legale a constituit-o şi ridicarea de către instanţa de contencios administrativ a măsurilor asiguratorii dispuse de către inspectorii antifraudă fiscală pentru recuperarea prejudiciului susmenţionat.
Mai mult, inculpatele şi suspecţii nu au sesizat organele de urmărire penală conform dispoziţiilor legale, ceea ce a constituit un veritabil ajutor dat suspectei MERT SA în scopul împiedicării tragerii la răspundere penală de către organele de urmărire penală atât a contribuabilului şi reprezentanţilor săi legali cât şi a persoanelor care în fapt şi/sau în drept controlau societăţile comerciale implicate în mecanismul evazionist, respectiv inculpaţii Bozdoro Marinică şi Ristea George Cătălin precum şi suspecţii F. C. M. şi R. T. T.