Atac dinspre Guvern la adresa Uber şi Taxify. Opoziţia acuză Executivul că interzice ce nu înţelege
0Firmele de car-sharing Uber şi Taxify sunt la un pas de a fi interzise, conform unui proiect de ordonanţă de urgenţă a Guvernului. Aplicaţiile de taxi nu sunt încă vizate.
Uber şi Taxify ar putea fi interzise. Cel puţin aşa prevede un proiect de ordonanţă de urgenţă pus în dezbatere publică de Ministerul Dezvoltării Regionale, document care prevede că şoferii care prestează activităţi de car-sharing pot fi amendaţi de fiecare dacă când sunt prinşi în trafic.
Ordonanţa vine ca urmare a protestelor făcute de transportatori în ultimele săptămâni, care au avut mai multe solicitări, între care şi interzicerea aplicaţiilor prin care românii îşi pot comanda un taxi. Chiar dacă acestea din urmă nu sunt interzise momentan, reprezentanţii acestora afirmă că, aşa cum arată în prezent, proiectul de act normativ le blochează indirect activitatea.
„Clever susţine reglementarea aplicaţiilor, având în vedere că vorbim de o industrie nouă generată de evoluţia tehnologică, o industrie care eficientizează şi creşte calitatea transportului. Însă, ordonanţă de urgenţă în formă actuală nu urmăreşte acest aspect şi va afecta peste 2,5 milioane de români prin interzicerea aplicaţiile de mobilitate. Actul normativ pus în dezbatere publică nu poate să rezolve toate problemele ridicate atât de industria taximetriei cât şi de pasageri”, a explicat, pentru „Adevărul”, Anca Gherle, Public Affairs Manager Clever.
Modificările nu urmăresc digitalizarea
Concret, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), a avut mai multe întâlniri cu reprezentanţii Guvernului în care au solicitat, între altele, transformarea aplicaţiilor în dispecerate taxi.
„Ce ne afectează în mod real este că aceste modificări din proiectul de ordonanţă nu urmăresc absolut deloc digitalizarea transportului, deci lucrurile rămân la nivelul la care au fost. În momentul de faţă nu avem un articol care să spună că se interzic aplicaţiile, ci doar o solicitare ca noi să devenim dispecerat. Ar însemna eliminarea întregului model de business. Te blochează să intermediezi, afectează indirect activitatea aplicaţiilor prin faptul că oricât am solicitat să ne creeze un cadru de reglementare acest lucru nu s-a întâmplat”, a completat Anca Gherle, adăugând că în prezent, doar aplicaţia Clever Taxi este utilizată în 20 de oraşe din România.
De ce se vrea interzicerea Uber şi Taxify
În ceea ce priveşte serviciile Uber şi Taxify, proiectul de ordonanţă prevede că „toţi cei care transportă persoane în regim de taxi, dar nu au autorizaţie, fără fie amendaţi la fiecare abatere”. Practic, asta ar face imposibilă derularea un astfel de activităţi. Asta în condiţiile în care în momentul de faţă, cei prinşi sunt amendaţi dacă efectuează „în mod repetat” transport public, contra cost, în regim de taxi, dar fără autorizaţie. Amenda este între 1.000 lei şi 5.000 lei.
„Este dificil ca organele de control să probeze caracterul repetitiv al faptei, astfel încât să poată aplica sancţiunea”, motivează MADR proiectul, care elimină din legislaţie sintagma „în mod repetat”. Reacţiile nu au întârziat să apară. Cele mai dure au aparţinut Opoziţiei. „Aşa arată un guvern de tâmpiţi. Pentru orice incompetent, noile tehnologii sunt o chestie care trebuie intezisă, pentru că îi sperie”, a scris fostul ministru Cristian Ghinea pe pagina sa de Facebook.
Specialiştii în domeniu sunt de părere că soluţia legislativă propusă de autorităţi denotă „o gândire de ev mediu”. „Problema care se pune este dacă aplicaţiile de tipul Uber distorsionează sau nu libera competiţie, şi anume, dacă societăţile clasice de taxi se află în dezavantaj în acest context. Şi este clar că aceştia nu se află pe picior de egalitate, pentru şoferii Uber neexistând costurile administrative, de obţinere a certificatelor sau a altor autorizaţii.
Pe de altă parte, Uber, şi celelalte servicii similare, propun un nou cadru nou pentru acest serviciu ce face demodat, depăşit vechiul cadru legislativ. Soluţia nu poate fi decât una ce vizează o liberalizare de ansamblu, care să permită şoferilor de taxi să concureze de la egal la egal cu Uber”, a declarat economistul Bogdan Glăvan.
Potrivit acestuia, „acest proiect de ordonanţă vine în tradiţia feudală de a proteja anumite grupuri de interese, şi anume companiile de taxi”. „Cerinţele de reglementare actuale nu numai că nu au îmbunătăţit serviciile de taxi, dar ele le asigură un monopol prin faptul că nu permit celorlalţi actori să intre pe această piaţă”, a conchis specialistul.