INFOGRAFIE Bulevardul Uranus: doi kilometri în cinci ani
0Primul tronson al Bulevardului Uranus, care ar trebui să lege nordul de sudul Capitalei, a fost deschis circulaţiei, duminică. Porţiunea de şosea măsoară doi kilometri şi a fost terminată după cinci ani de lucrări şi tergiversări. Ieri, muncitorii făceau ultimele retuşuri, după ce Brigada Rutieră a sesizat probleme legate de indicatoare.
Traficul auto pe tronsonul cuprins între Piaţa Victoriei şi strada Vasile Pârvan a fost deschis duminică, deşi Tribunalul Bucureşti a dat, la începutul săptămânii trecute, o sentinţă prin care suspenda autorizaţia de construcţie pentru o porţiune din bulevardul început în 2009.
„Decizia nu este definitivă şi noi am atacat-o deja. A trebuit să ne luptăm cu tot felul de interese meschine“, a declarat Mădălin Dumitru, directorul Direcţiei Generale de Infrastructură şi Servicii Publice din Primăria Municipiului Bucureşti.
Preşedintele Asociaţiei „Salvaţi Bucureştiul“, Nicuşor Dan, a declarat, pentru „Adevărul“, că recepţia primului tronson din Bulevardul Uranus nu a fost făcută în mod legal. „Cei care au semnat recepţia au comis o ilegalitate“, a precizat Nicuşor Dan. Pe de altă parte, reprezentanţii Primăriei susţin că recepţia lucrărilor a fost făcută respectând legea.
„În conformitate cu art 37 alin 2 din legea 50/1991 privind regimul de autorizare a lucrărilor, recepţia se face la terminarea lucrărilor. Recepţia este o operaţiune care nu este cuprinsă în autorizaţia de construire, ci constată dacă s-au efectuat toate operaţiunile prevăzute în autorizaţie. Având în vedere faptul că lucrările prevăzute în cele două autorizaţii suspendate au fost efectuate în totalitate, sentinţa privind suspendarea celor două autorizaţii nu împiedică realizarea recepţiei lucrărilor, acesta fiind o operaţiune distinctă faţă de cuprinsul şi conţinutul autorizaţiei“, a explicat Primăria Capitalei într-o informare de presă.
Bulevardul Uranus ar trebui să lege nordul de sudul Capitalei, ca alternativă la Calea Victoriei şi la bulevardele Lascăr Catargiu, Magheru şi Dimitrie Cantemir, descongestionând astfel traficul din centrul oraşului.
Probleme cu indicatoarele rutiere
Ieri, muncitorii făceau ultimele retuşuri pe artera nou inaugurată după ce reprezentanţii Brigăzii Rutiere a Capitalei au semnalat nereguli în ceea ce priveşte amplasarea semnelor de circulaţie. „S-a ajuns la concluzia că unele indicatoare nu erau vizibile de la depărtare şi, practic, s-a decis mutarea lor. Au fost mutate foarte puţin“, a precizat Andrei Codău, purtătorul de cuvânt al Brigăzii Rutiere.
Totodată, inaugurarea acestui nou bulevard a adus şi o serie de sensuri unice în centrul Capitalei: pe strada Sevastopol, între strada Buzeşti şi Calea Victoriei, pe Calea Giviţei, între strada Polizu şi Bulevardul Dacia, dinspre strada Polizu către Bulevardul Dacia, şi pe Bulevardul Gării de Nord, între strada Berzei şi Piaţa Gării de Nord, dinspre strada Berzei către Piaţa Gării de Nord.
Trafic de 36.000 de maşini pe zi
Potrivit municipalităţii, lucrările la primul tronson al bulevardului au costat 130 de milioane de lei fără TVA, actualul tronson având două benzi pe sens. În acest preţ a intrat lărgirea străzii cu 40.000 de metri pătraţi, autorităţile estimând că în fiecare zi circa 36.000 de autovehicule vor trece prin zonă: 72.000 de oameni în autoturisme şi 12.000 în mijloacele de transport în comun.
În ceea ce priveşte avansarea lucrărilor, Sorin Oprescu, primarul general al Capitalei, spunea că se va continua cu lărgirea Podului Haşdeu, trecerea pe sub dealul Parlamentului, înaintând pe strada Uranus, până la intersecţia cu Tudor Vladimirescu. „De acolo ne îndreptăm spre Gara Progresul şi spre ieşirea din Capitală“, a spus edilul-şef.
Nu se ştie însă când vor începe lucrările pentru cel de-al doilea tronson, doarece nu există încă un Plan Urbanistic Zonal aprobat. Conform PUZ-ului, aflat până ieri în dezbatere publică, 10% din Parcul Izvor va dispărea, iar 196 de arbori de pe segmentul cuprins între strada Vasile Pârvan şi Piaţa George Coşbuc vor fi defrişaţi. Mai mult, va fi construit un tunel de aproape un kilometru ce va trece pe sub Palatul Parlamentului. Mădălin Dumitru susţine că pentru începerea lucrărilor la cel de-al doilea tronson mai sunt necesare avizul de la Camera Deputaţilor pentru subtraversarea de sub Palat şi aprobarea PUZ-ului.
Proiectul Diametralei Buzeşti – Berzei – Uranus, aşa cum este denumit întreg bulevardul, are trei etape: tronsonul Piaţa Victoriei – Vasile Pârvan, cel care a fost inaugurat duminică, Vasile Pârvan – Piaţa George Coşbuc şi Piaţa George Coşbuc – Gara Progresul.
„S-au mai dărâmat dintre păducherniţele alea“
Bucureştenii spun că sunt mulţumiţi de cum arată noua şosea şi că era necesară o curăţare a zonei. „Acum e mult mai curat, mai aerisit. S-au mai dărâmat dintre păducherniţele alea“, a spus o bucureşteancă despre cele 90 de case demolate pentru a face loc noului bulevard.
Ciprian Bărboi, un bucureştean revoltat de existenţa clădirilor vechi, lăsate să se deterioreze, este de aceeaşi părere. „Trebuia să fie dărâmate. Cei care apară patrimoniul ar trebui să le consolideze, nu să ne cadă în cap când trecem pe stradă“, încheie Bărboi.
Piste pentru biciclişti, pe carosabil
Pe cei doi kilometri de bulevard au fost amenajate şi piste pentru biciclişti pe partea carosabilă, despărţite, totuşi, de circulaţia auto prin separatoare. Acestea au o lăţime de cel puţin un metru pe sens, care, potrivit lui Mădălin Dumitru, poate ajunge şi până la 1,75 de metri.
Pe acest tronson au fost amplasate şi semafoare speciale pentru biciclişti, iar o parte dintre cei care circulă pe două roţi se declară mulţumiţi de noile piste. „Este foarte bine, sper să ţină. Asta trebuie să fie lăţimea. Aşa am văzut şi la Amsterdam, şi la Viena“, a spus un bicicist care circula ieri pe noile piste.
Pe de altă parte, Irina Zamfirescu, reprezentant al Comunităţii Bicicliştilor din Bucureşti, susţine că noile piste nu vor rezolva problemele de mobilitate urbană. „Nu permit depăşirea şi nici nu leagă nimic de nimic. În momentul de faţă avem o bucată de bandă, care nu ştiu la ce ajută“, a spus Zamfirescu.
De asemenea, reprezentanta bicicliştilor mai spune că noile piste ar fi trebuit integrate într-un sistem mai amplu, care să ajute traversarea oraşului pe două roţi. „Ce faci, doar nu vii cu bicicleta după tine şi începi să te plimbi pe Uranus“, a spus Irina Zamfirescu.
Pe aceeaşi temă: