După RADET, PMB pasează PMUD în curtea BERD

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Parcarea ilegală care blochează trotuarul din fata Primăriei Municipiului Bucureşti
Parcarea ilegală care blochează trotuarul din fata Primăriei Municipiului Bucureşti

Un comunicat isteric al Primăriei Capitalei a fost transmis aseară către presa. Surprinzător, pentru prima dată, Primăria recunoaşte faptul că, pe subiectul Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, asociaţia OPTAR a realizat mai multe întâlniri cu cetăţenii decât a realizat administraţia din Bucureşti. Chiar şi Consiliul Judeţean Ilfov a organizat mai multe, chiar dacă a organizat una singură.

Aţi înţeles? Da, Primăria Capitalei n-a organizat nicio întâlnire cu cetăţenii, pe acest subiect important!

Totuşi, de ce este un comunicat „isteric”? Pentru că Primăria s-a gândit să răspundă unor activităţi şi petiţii care nu o implicau. După ce, din prima zi de mandat a doamnei Firea, am aşteptat un răspuns la o invitaţie la dialog, am înţeles că pe doamna Primar n-o interesează să rezolve problema traficului rutier din Bucureşti. Este adevărat, am fost chemaţi să ne întâlnim cu consilieri dumneaei, însă întâlnirile s-au încheiat doar cu promisiuni neonorate. Iar noi cunoaştem acest tip de politicieni.

De aceea, în lipsa oricărui interes al Primăriei de a se implica, săptămâna trecută am trimis petiţii către 3 comisii ale Consiliului General şi invitaţii la întâlnire către toţi consilierii generali. Pentru că am fost martor la „băgat pumnul în gură” la una din şedinţele Consiliului, am convenit, împreună cu partenerii, să organizăm două întâlniri, pentru a evita conflictele între cele două grupări politice. Astfel, consilierii PSD şi ALDE au fost invitaţi de la ora 9, iar consilierii partidelor USR, PNL şi PMP sunt aşteptaţi de la ora 12.

Pentru a creşte şansele că numărul celor prezenţi să fie cât mai mare, am specificat celor două grupări politice că pot schimba data şi locul întâlnirii, dacă doresc. Pentru că nu am primit vreo astfel de cerere, datele întâlnirilor rămân neschimbate: sâmbătă, consilierii generali sunt aşteptaţi să afle care sunt principiile unui PMUD (Plan de Mobilitate Urbană Durabilă).

Faţă de momentul transmiterii invitaţiei, mai multe asociaţii au aflat de demers şi au vrut să se alăture iniţiativei, cunoscând importanţa informării cetăţenilor pe subiecte de interes public. Pentru că poluarea şi traficul din Bucureşti sunt probleme despre care cetăţenii ar trebui să fie informaţi, nu? Până acum, numărul lor este de 22 (lista o găsiţi la sfârşitul documentului).

Cum spuneam, Primăria a intervenit neaşteptat cu comunicatul acesta.

„ 1. (...) Subliniem că din echipa BERD de elaborare a PMUD, a făcut parte şi un membru OPTAR, unul dintre ONG-urile care reclama în prezent deficienţe în procesul de comunicare publică. (...)”

La punctul 1, Primăria recunoaşte faptul că am făcut parte din echipa care a realizat Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Bucureşti-Ilfov. Sunt mândru de capitolul la care am contribuit (infrastructura pentru biciclete). Dezamăgirea este ca Primăria nu pare să respecte concluziile experţilor.

Însă, comparativ cu tot ce s-a întâmplat cu restul proiectului, eu am respectat cuvânt cu cuvânt procedurile europene. Adică, încă din prima lună de când am fost implicat, am început să organizez întâlniri de informare cu cetăţenii. Subiectul întâlnirilor era legat de domeniul pe care am fost contractat: infrastructura pentru biciclete. Întâlnirile au fost transmise live şi pot fi vizionate oricând, online. Cine urmăreşte acele întâlniri poate constata că încă de atunci am cerut constant ca întâlnirile cu cetăţenii să aibă loc imediat, pe toate subiectele abordate de un PMUD, nu doar pe domeniul unde activam. Chiar şi cetăţenii prezenţi cereau acelaşi lucru: întâlniri pe toate subiectele vizate de Planul de Mobilitate Urbană Durabilă.

În total, în 2015, am organizat 12 întâlniri cu cetăţenii. Primăria Capitalei, niciuna.

„2. (…) Încă din anul 2012 au existat discuţii la nivelul PMB, privind necesitatea unui plan de mobilitate, discuţii la care au fost implicate activ atât OPTAR, cât şi alte ONG - asociaţii, grupuri civice. (...)”

La punctul 2, Primăria Capitalei reaminteşte faptul că asociaţia OPTAR a fost interesată şi implicată pe subiectul planificării mobilităţii urbane durabile încă din 2012. În numele asociaţiei şi al tuturor voluntarilor şi susţinătorilor, mulţumesc primăriei pentru această recunoaştere oficială. Totuşi, mi-ar fi plăcut să se vorbească şi despre faptul că încă de atunci ceream administraţiei să implice cetăţenii în dezvoltarea infrastructurii pentru biciclete, să accesibilizeze trotuarele, să adopte principiile unui PMUD, să recupereze pagubele provocate de angajaţii Administraţiei Străzilor, să devină un bun exemplu pentru cetăţeni şi să desfiinţeze parcarea ilegală de pe trotuarul din fata primăriei etc. (link 2)

Iată că, după mai bine de 4 ani şi 4 primari, funcţionarii primăriei încă parchează ilegal pe trotuar, în total dispreţ faţă de cetăţeni. Iar tot ceea ce ceream în urmă cu 4 ani, este la fel de valabil şi în vremea administraţiei Firea.

„3. (…) Echipa de lucru a P.M.B. pentru PMUD a participat în perioada 2014-2016 la toate întrevederile organizate de BERD, C.J. Ilfov, Instituţia Prefectului Municipiului Bucureşti, inclusiv la dezbaterea organizată de asociaţia OPTAR. În toată această perioadă, îndeplinirea prevederilor contractuale, precum şi a responsabilităţilor şi atribuţiilor - ce cuprind inclusiv modul de consultare a partenerilor -, a intrat în sarcina părţilor contractuale – BERD şi M.D.R.A.P. (...)”

La punctul 3, apare din nou numele asociaţiei OPTAR. Pentru că, da, OPTAR a realizat cele mai multe întâlniri cu cetăţenii.

Acum, dacă urmăriţi paragraful transmis de Primărie, încercaţi să găsiţi cuvântul „cetăţeni”. Dacă nu-l găsiţi, înseamnă că cererile OPTAR sunt îndreptăţite: nu au existat întâlniri de informare a cetăţenilor. În schimb, primăria se pare că vrea s-o dreagă: dă vina pe Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) şi pe Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). Practic, este o recunoaştere indirectă ca strategia n-a fost corect întocmită, dar vina nu aparţine primăriei. Atunci, de ce organizează primăria dezbatere (care e diferită de perioada de informare), dacă nu e implicată contractual? Oricum, aseară am solicitat, împreună cu asociaţia ActiveWatch şi Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti, un punct de vedere al MDRAP şi BERD. Ar fi interesant să vină BERD şi să informeze bucureştenii despre ce vrea să facă Primăria Capitalei pentru rezolvarea problemelor de trafic, nu?

„4. (…) Atât Primăria Capitalei cât şi C.J. Ilfov au publicat Planul de Mobilitate pe site-urile proprii (www.pmb.ro şi www.cjilfov.ro) şi au organizat în perioada elaborării acestuia (în 2015), dar şi ulterior (primul trimestru al anului 2016) 3 dezbateri publice cu participarea instituţiilor interesate şi a cetăţenilor. La toate aceste întâlniri a participat atât OPTAR, cât şi alte ONG-uri care s-au arătat interesate de PMUD. Cetăţenii interesaţi de acest subiect au putut trimite opinii sau sugestii la adresa de email pmud@pmb.ro, pusă la dispoziţie de Primăria Capitalei. (...)”

La punctul 4, comunicatul începe să conţină date eronate. Conform înregistrărilor întâlnirilor (ufff... ce bine e că am arhivat toate înregistrările!!!), nu a existat nicio dezbatere. A fost o singură întâlnire cu cetăţenii, iar aceea a purtat numele „întâlnire de informare”. Însă, în timpul întâlnirii, reprezentantul primăriei, viceprimarul Darabont, întrebat de cetăţeni, n-a putut numi niciun principiu al acestui tip de strategie. Aşadar, nu prea poţi numi o întâlnire ca fiind de informare, dacă nu poţi informa. Sau... primăria poate? Şi, deloc de neglijat aspectul, iniţiatorul şi organizatorul întâlnirii cu cetăţenii a fost Consiliul Judeţean Ilfov, nicidecum Primăria Capitalei.

Ehhh, în partea a doua a paragrafului, primăria iar o dă în bară. Pentru că un număr mare de oameni au trimis mesaje prin care cereau „organizarea de întâlniri de informare a cetăţenilor despre principiile planificării mobilităţii urbane durabile”. Aşadar, dacă cetăţenii au solicitat astfel de întâlniri, oare de ce primăria refuză să le organizeze?

La punctul 5 al comunicatului, lucrurile se amestecă din nou. Primăria confundă mediatizarea cu informarea. Însă este firesc când nu se înţeleg principiile unui PMUD. Mi-ar plăcea să fiu contrazis de cineva din primărie, cu argumente. Dar...

Finalul este apoteotic.

„Subliniem că, după primirea de la BERD a Raportului final la PMUD - care ar trebui să cuprindă toate observaţiile transmise de P.M.B.-, documentul va fi supus dezbaterii publice, aşa cum prevede Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, şi ulterior va fi supus aprobării Consiliului General al Municipiului Bucureşti.”

Practic, primăria, în stilul caracteristic, nu înţelege rolul dezbaterii. Nu ai cum să ai un raport final înainte de dezbatere, pentru că rolul dezbaterii este tocmai de a îmbunătăţi, prin modificare, documentul vizat.

Dar, cel mai important, eu înţeleg că Primăria, la fel ca în cazul RADET, pasează o problemă a administraţiei în curtea altora. De data aceasta este vorba de BERD, care, în opinia primăriei, trebuie să se ocupe de PMUD Bucureşti-Ilfov.

Până ne lămurim cine administrează acest oraş, haideţi să vedem care vor fi consilierii care vor participa la întâlnirile de informare, care vor avea loc mâine.

Până atunci, iată lista asociaţiilor şi grupurilor de iniţiativă care susţin necesitatea informării cetăţenilor despre principiile planificării mobilităţii urbane durabile. Dacă vreţi să vă alăturaţi iniţiativei, vă rog să-mi lăsaţi mesaj, aici sau pe facebook. Iar luni vă anunţăm despre următoarele demersuri.

Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România – OPTAR
Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti
Asociaţia ActiveWatch
Centrul de Resurse pentru Participare Publică
Asociaţia pentru Tranziţie Urbană
Asociaţia Zeppelin
Asociaţia Adevăraţii VeloPrieteni
Asociaţia GreenTourism
Asociaţia Help to Heart (Ajută Viaţa)
Asociaţia Peisagiştilor din România - Filiala Bucureşti-Ilfov
Asociaţia Încotroceni - Oameni, Idei, Poveşti
Asociată Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis
Asociaţia Mozaiq
Iniţiativa Prelungirea Ghencea
Iniţiativa Pentru Bragadiru
Grupul de Iniţiativă Civică Sala Palatului
Asociaţia Cartierul Aviaţiei
Grupul de Oponenţă Proiect Drum Expres Ciurel-Splaiul Independenţei -Autostrada A1 Bucureşti-Piteşti,
Asociaţia Hai cu Bicla,
Asociaţia pentru Dezvoltare Urbană
Grupul Floreasca
Asociatia O Romanie Altfel - ORA

Comunicatul Primăriei Municipiului Bucureşti:

Marian Ivan – membru fondator OPTAR


Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite