„A doua ţeavă“ – proiectul pilot Apa Nova de înlocuire a instalaţiilor private de apă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Noul director Apa Nova Bucureşti, Mădălin Mihailovici, explică, într-un interviu acordat „Adevărul“, de ce calitatea apei la robinet, la unii beneficiari, este încă sub standard. Mihalovici spune că deşi responsabilitatea aparţine instalaţiilor private învechite, compania a decis să finanţeze, din surse proprii, un proiect prin care să înlocuiască aceste ţevi.

Reporter: Ce-a însemnat anul 2016 pentru Apa Nova Bucureşti? Ce  proiecte de investiţii aţi derulat?

Pentru a vă răspunde concret la întrebare, la finalul anului 2016, totalul investiţiilor derulate depăşeşte 129 de milioane de lei.  Proiectele importante pentru acest an sunt obligaţiile asumate prin Contractul de Concesiune şi Actele Adiţionale, îmbunătăţirea randamentului, reabilitarea marilor colectoare de canalizare vechi de peste 100 de ani şi continuarea programului de investiţii BUCUR. Pentru anul 2017 avem prevăzut un buget de investiţii comparabil.

Nu este, cred, un secret pentru nimeni, că anul acesta a fost greu pentru Apa Nova Bucureşti, cu provocări serioase. Pe finalul anului trecut am preluat, împreună cu noua echipă managerială o companie ajunsă o ţintă asaltată de tot felul de probleme, şi din exterior şi din interior. Însă, împreună cei 1850 de colegi, ne-am asumat acest lucru şi am muncit pe brânci ca să aducem în faţă transparenţa, competenţa şi perfomanţa. Uşor n-a fost, dar atunci când vrei într-adevăr să faci un lucru bun, îl faci şi gata.

În acelaşi timp, a fost un an foarte bun, pentru că îl încheiem reprezentând o companie reorganizata. Astfel, am reuşit să oprim toate robinetele prin care se scurgeau banii companiei şi le-am lăsat deschise doar pe cele prin care curge apă curată. Mai mult, criza traversata ne-a mobilizat sa analizam cu atentie modul de funcţionare şi să începem un amplu proces de eficientizare, pe toate procesele. Mai mult, lecţiile învăţate din auditurile proprii, au fost transmise si altor companii care fac parte din Grupul Veolia.

Afirm cu toata tăria ca Apa Nova Bucureşti este acum o companie mai bună. Continuăm să ne îmbunătăţim calitatea serviciilor şi, mai ales, am pus bazele unei noi relaţii cu bucureştenii.

Evident, acest mai bun se reflectă şi în investiţiile pe care le-am realizat. De la bun început vreau să precizez un lucru; contractul prin care Apa Nova Bucureşti a devenit concesionarul serviciului de alimentare cu apă şi canalizare în Capitală, contract unic pentru România, nu obligă compania la investiţii. Face ceva mult mai isteţ, însă, şi ne obligă la atingerea unor parametri de performanţă. Iar pentru a ne putea atinge aceşti parametri pe care, în treacăt fie spus, îi depăşim, soluţia este să realizăm investiţii inteligente în sistemele de alimentare cu apă şi canalizare. De exemplu, randamentul reţelei este în anul 2016 de 75.5%, iar obiectivul prevăzut pentru acest an era de 67%. 

Aţi menţionat unicitatea contractului de concesiune încheiat cu Municipiul Bucureşti, fata de alţi operatori. Puteţi să ne explicaţi în ce constă aceasta?

Este un parteneriat public privat care chiar funcţionează. Apa Nova este o firma românească, care îmbină viteza de reacţie specifică unei firme private, într-un context de ghidaj si control, spre binele clienţilor, asigurate de prezenta Primăriei în acţionariat, si de cele 13 instituţii care controlează activitatea concesiunii. Nu cred ca e întâmplător că, în una din cele mai complexe reţele din ţară, tariful apă – canal este acum printre cele mai mici. Mai mult, în anul 2000, când Apa Nova a preluat operarea de la Regia de Apa Bucureşti, costurile pentru apă şi canalizare însemnau 7,1% din venitul unei familii; în 2015, ponderea acestora s-a redus la 2,4%,

image

Sunt câteva elemente care conferă unicitate acestui contract şi care, din perspectiva noastră confirmată de experţii Băncii Mondiale, fac din el un model de bune practici, nu doar pentru România. Un prim element este cel pe care l-am menţionat mai devreme; contractul pune accent pe performanţă, nu pe investiţii. Asta ne obligă pe noi, concesionarul, să investim exact acolo unde investiţiile se reflectă în mod direct în calitatea serviciilor oferite. Cu alte cuvinte, investiţiile noastre se duc exact acolo unde contează pentru clienţii noştri şi, în general, pentru bucureşteni.

Un alt element deosebit de important este că acest contract ia decizia stabilirii tarifului atât de la concesionar – în cazul nostru, Apa Nova Bucureşti – cât şi de la concedent – Municipiul Bucureşti – şi o dă unei comisii internaţionale de experţi independenţi. Astfel, propunerile de tarife ajung la Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice în forma decisă de această comisie, nu de către noi sau de către Primărie. Mai mult, contractul stabileşte o formulă foarte clară, chiar dacă complexă, de stabilire a tarifului. Această formulă ia în considerare atât costurile necesare operării serviciului, cât şi evoluţia taxelor şi a altor tipuri de costuri, păstrând, în acelaşi timp, preţul în anumite limite de suportabilitate.

Care sunt principalele probleme ale Bucureştiului din punct de vedere al  furnizării apei şi al reţelei de canalizare? Cum aţi preluat-o? Ce planuri aveţi pentru rezolvarea acestor probleme?

Haideţi să vedem ce înseamnă reţeaua administrată de către Apa Nova Bucureşti. Foarte pe scurt, este vorba despre 3 uzine de tratare şi producţie a apei potabile (Roşu, Arcuda şi Crivina), o staţie de epurare ape uzate (Glina), o reţea de distribuţie apă potabilă de cca. 2510 km şi o reţea de canalizare de cca. 2350 km. Vorbim, de departe, de cea mai complexă reţea din România. Asta fără să ne mai gândim la faptul că o mare parte a acestei reţele este mai veche de 100 de ani şi, pentru zeci de ani, a fost exploatată şi întreţinută necorespunzător. Aşa se face că, la preluarea concesiunii, Apa Nova a găsit probleme în asigurarea continuităţii serviciului (întreruperile de apă erau ceva frecvent iar acum sunt doar o amintire neplăcută), standardele de calitate erau destul de departe de a fi îndeplinite (de la preluarea concesiunii nu am avut cazuri în care să nu fi asigurat calitatea apei în standardele legale), oraşul se inunda la aproape orice ploaie (acum, după refacerea casetei de sub Dâmboviţa, avem exemple de zile în care am tranzitat pe acolo debite comparabile cu ale Oltului).

Totuşi, nu totul e roz şi încă mai sunt paşi de făcut. Încă avem de lucru la reţeaua de canalizare pentru a o putea aduce pe toată la standardele actuale. Asemeni altor capitale europene cu ai căror furnizori de apă ne consultăm frecvent, sunt unele zone ale oraşului în care situaţia nu se poate remedia decât după multă muncă şi destul de mult timp. Iar schimbarea întregii reţele ar presupune un efort imens, nu doar financiar – avem estimări care arată că ar fi un proiect de peste 1 miliard de euro – dar şi în ceea ce priveşte constrângerile pentru circulaţie şi afectarea confortului bucureştenilor.

Aşa cum sigur aţi văzut, ca parte a programului nostru de mentenanţă preventivă, din când în când descoperim porţiuni ce pot prezenta pericol, porţiuni unde intervenim pentru modernizare. Aşa cum continuăm să ne confruntăm cu problema exploatării necorespunzătoare a canalizării şi continuăm să scoate tot felul de minunăţii din canalele Bucureştiului, inclusiv animale moarte. Şi depunem constant eforturi să explicăm faptul că, dacă continuăm cu un astfel de comportament, vom avea mereu blocaje care vor fi cel mai vizibile în cazul unor ploi puternice.

Nu în ultimul rând, chiar dacă noi producem doar apă de calitate, unii bucureşteni nu beneficiază de exact aceeaşi apă şi la robinet din cauza instalaţiilor interne ale imobilelor, instalaţii vechi de zeci de ani. Bucureştiul este un oraş cu o istorie bogată, multe imobile au fost construite cu peste 100 de ani în urmă. Avem şi aici o soluţie, soluţie pe care aş dori să o prezint un pic mai pe larg.

Adică, ce soluţii?

Este exact aspectul pe care doream să îl dezvolt. Aşa cum se ştie, Apa Nova este responsabilă de starea reţelei şi calitatea apei doar până la branşamentul care face legătura cu reţeaua internă a imobilelor. Mai departe vorbim de reţele proprietate privată unde noi nu avem dreptul să intervenim. Şi aici ne confruntăm de multe ori cu o mare problemă. Multe dintre imobile au instalaţiile foarte vechi, uneori din materiale improprii, fapt ce are un efect direct asupra calităţii apei ce curge la robinetele unora dintre bucureşteni. Lucru care generează nemulţumire şi frustrate atât în rândul celor care ne aud cum ne lăudăm calitatea apei dar văd că apa lor de la robinet are impurităţi (iar omul nu stă acum să analizeze faptul că impurităţile sunt generate de ţevile din bloc), cât şi în rândul nostru, celor ce lucrăm la Apa Nova, pentru că noi ştim ce apă producem şi ne doare când alţii ne critică pentru ceva ce nu e din vina noastră.

Ştim însă că aici vorbim de o problemă sistemică şi complexă ce nu poate fi rezolvată foarte uşor. De aceea am decis ca, din profitul companiei, să finanţăm schimbarea ţevilor în câteva imobile prin intermediul unui proiect pilot pe care, metaforic, l-am numit “A doua ţeavă”. Este un proiect pilot pentru că obiectivul major pe care îl avem în vedere ţine de educarea clienţilor – vor vedea în mod direct că instalaţiile interne pot afecta calitatea apei şi vor vedea că apa furnizată de noi chiar este una de calitate – şi poate chiar a autorităţilor – pe care sperăm să le convingem să preia modelul şi să îl transforme într-un program la nivelul Capitalei sau chiar al întregii ţări, un program asemănător celor de reabilitare termică sau anti-seismică. 

Noi l-am anunţat la dezbaterea publica din Aprilie şi ne-am ţinut de cuvânt.

Aţi avut o strategie specială pentru depăşirea momentului de blam generat de ancheta DNA?

Strategia noastră se numeşte pur şi simplu onestitate publică. Unii s-au mirat atunci când am mulţumit public procurorilor DNA pentru ajutorul dat la deparazitarea companiei – şi am avut ce deparazita... Din acest punct de vedere, trebuie să ştiţi că această companie a fost o victimă, asaltată din interior de lăcomiile unora şi altora, şi din acest motiv voi mulţumi mereu DNA pentru că îşi face treaba corect.

 Companiile de servicii publice vor trebui să-şi regăsească vocaţia transparenţei

Cum a fost confruntarea cu oamenii, beneficiarii serviciilor Apa Nova, la consultarea pe care aţi realizat-o?

 Am stat în faţa a 1500 de oameni, unii furioşi, alţii curioşi, şi le-am explicat toate oportunităţile şi provocările. Am aflat de la acei oameni probleme, frustrări, soluţii pe care niciun call center nu le poate afla – şi asta ne-a ajutat enorm pe toţi, şi pe domniile lor, şi pe noi. Nu se poate altfel, atunci când lucrezi pentru oameni, cu oamenii trebuie să vorbeşti şi să te sfătuieşti.

Aţi riscat? Întreb pentru că a fost o premieră în România ca o companie de utilităţi publice să dea explicaţii live în faţa oraşului

MM: Nu am luat-o ca pe un risc, ci ca pe o lecţie binevenită: companiile de servicii publice trebuie să recapete exerciţiul transparenţei. Sau vocaţia transparenţei, dacă vreţi. Ca o paranteză, haideţi să ne gândim cât de sănătoase ar fi astfel de întâlniri şi când e vorba de construcţia de autostrăzi, spitale sau şcoli. Cei care plătesc pentru un anumit produs, fie că e apă, fie că e spital, trebuie să ştie şi, ştiind, să îţi dea şi să aibă încredere. Gândiţi-vă că aproape două milioane de bucureşteni consumă produsul nostru – şi aici nu e vorba de sticksuri sau banane, ci de un produs vital, considerat în orice ţară parte a siguranţei naţionale. Cu asta nimeni nu are dreptul să se joace. În Bucureşti, apa nu iese din staţie dacă nu este bună de băut, sunt 55 de parametri din care unul singur dacă nu este respectat, uzina de apă se blochează. Da, se blochează, nu mai curge apă la chiuvetă. Se fac controale peste controale, şi e bine că e aşa, e vorba de sănătatea publică. Amintiţi-vă cum era apa de Bucureşti înainte de Apa Nova. Mă încăpăţânez să cred că dacă lucrurile se fac cu onestitate, ţara asta poate ajunge departe.

Până la urmă, astfel de satisfacţii îţi rămân ca specialist în domeniu. Acesta e mesajul pe care il transmit şi studenţilor mei, la Facultatea de Hidrotehnică.

Veţi continua această politică de întâlniri faţă-n faţă cu oamenii? Ce alte planuri idei noi aveţi pentru 2017?

Am spus că vrem să permanentizăm întâlnirile cu bucureştenii şi ne vom ţine de cuvânt, am mai spus că vrem să investim masiv în calitate şi asta o să facem. Interesul Apa Nova şi interesul celor două milioane de bucureşteni sunt aceleaşi; o capitală modernă, care să dea tonul acestei modernităţi întregii ţări. Şi credeţi-mă, asta stă în puterea, în onestitatea şi în munca noastră.

În plan intern, vom continua reorganizarea, avem obiective clare de eficientizare, etică şi conformitate. Indiferent de speculaţiile din jur, facem tot ce este omeneşte posibil sa aplicăm ce s-a învăţat din greşelile trecutului.

De la noul Parlament şi noul Guvern aşteptaţi ceva, în mod special?

Din acest punct de vedere, pentru noi situaţia este cât se poate de limpede – nu ne implicăm în dispute politice. Altfel, aşteptări avem legate de o colaborare cât se poate de deschisă cu autorităţile, fie locale, fie centrale. Ca de fiecare dată, noi suntem dispuşi să ajutăm cu expertiza de care dispunem pentru implementarea oricăror proiecte ce ajută cetăţeanul. De exemplu, am fi foarte bucuroşi dacă programul nostru, “A doua ţeavă”, ar fi preluat şi extins de către autorităţi, scop în care vom fi foarte deschişi în a împărtăşi experienţa noastră din derularea programului pilot.

Noi ne facem treaba noastră de specialişti, încercam să aducem mereu soluţii pentru ca singurul lucru rentabil din lumea asta a fost, este şi va fi calitatea. Până la urmă, asta e adevărata Apa Nova Bucureşti: o firmă românească, aşezată în topul Băncii Mondiale pentru seriozitate şi performanţă, o firma care a transformat Bucureştiul de la apa impură şi pierderile de reţea din anii '90 într-o capitală adevărata, într-un Bucureşti care deţine una din cele mai noi staţii de epurare din Europa, care, după finalizarea fazei a doua, va deveni una din primele zece staţii cu tratate completa de pe continent, un exemplu de cooperare eficientă între Apa Nova şi Primărie.

image
București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite