Mai multe acte de stare civilă, solicitate la terminale
0Digitalizarea fondului de arhivă pune la dispoziţia cetăţenilor servicii noi. De ieri, la toate terminalele din ţară pot fi solicitate încă trei acte de stare civilă pe lângă cele cinci deja existente: extrasul de pe actul de naştere, căsătorie şi deces din perioada anilor 1911-1944.
În timp ce oficialii afirmă că această inovaţie reprezintă un pas foarte mare, unii cetăţeni recunosc că nu au auzit despre metoda de solicitare a actelor de stare civilă la terminal.
În rezultatul proiectului de digitalizare a actelor de stare civilă din 2013-2014 au fost prelucrate 4,8 milioane de acte de stare civilă din perioada anilor 1911-1944. Până ieri, cetăţenii au putut solicita prin intermediul terminalului de plăţi electronice cinci documente de stare civilă: extrasele multilingve de pe actele de naştere, căsătorie şi deces, certificatul privind starea civilă şi avizul privind schimbarea numelui de familie şi a prenumelui. În prezent, la aceste terminale pot fi solicitate deja opt acte de stare civilă.
Oamenii nu cunosc despre aceste servicii
Galina este o femeie de 37 de ani care ajunsese de vreo cinci minute la Oficiul stării civile din Chişinău. Fetiţa ei de câţiva anişori era foarte agitată şi insista cu tărie ca mama sa să-i îndeplinească o dorinţă. Astfel că femeia abia a reuşit să discute cu noi. „Am venit aici pentru că am nevoie de extrasul certificatului de căsătorie. Nu am ştiut că, de azi, acest lucru poate fi solicitat la terminale. Nu am ştiu că la terminale poţi solicita un act de stare civilă. Dar, normal că ar fi bine să pot face acest lucru lângă casă, căci vedeţi cum e cu copilul aici”, ne spune femeia care încerca să-i explice ceva fetiţei.
Am întrebat şi persoanele mai tinere, în speranţa că poate ele au auzit despre inovaţie. Nici Elena, care aştepta de mai bine de trei ore în rând să reînoiască certificatul mamei sale nu auzise de această opţiune a ghişeelor electronice. „Nu cunosc despre aceasta, dar normal că mi-ar fi mai uşor la terminal. Dacă aici vii şi stai câte trei ore sau chiar patru-cinci, acolo te-ai duce mai rapid. Aici stau de dimineaţă şi cred că mai am de aşteptat cel puţin o oră”. Astfel, unii oameni nu sunt informaţi că, în afară de reîncărcarea telefoanelor şi achitarea unor servicii, terminalele situate în majoritatea centrelor comerciale şi în instituţiile de stat pot primi şi solicitări ale actelor de stare civilă.
Documentele, solicitate în special pentru redobândirea cetăţeniei române
Lucia Ciobanu, directorul Serviciului Stare Civilă, afirmă că „digitalizarea fondului de arhivă a simplificat foarte mult activitatea pe interior, căci deja am evitat răsfoiala registrelor. De asemenea, cetăţenii vor fi scutiţi de pierderea timpului, de cheltuielile de transport şi vor evita cozile. Cetăţeanul poate solicita la terminale eliberarea documentelor în termen de cinci zile până la două luni. Concomitent, el va achita plata pentru ridicarea documentului şi va prezenta bonul de plată la oficiul de stare civilă pentru a ridica documentul. În ziua respectivă se adresează la oficiul de stare civilă din ţară la care a indicat în solicitare la terminal ori la Direcţia audienţă şi eliberarea documentelor din cadrul Serviciiului Stare Civilă”. Tot ea adaugă că documentele din această perioadă rămân a fi solicitate nu numai pentru setul de acte pentru redobândirea cetăţeniei române, dar şi pentru cetăţenia Republicii Moldova, solicitată masiv de ucraineni şi ruşi.
Este un pas foarte mare. În aşa mod vor fi mai puţini cetăţeni la oficiu. Nu că noi nu am vrea să-i vedem, dar vrem să le economisim din timp şi să facem serviciile publice mai confortabile. Vectorul nostru este ca, la un anumit timp, toate actele de stare civilă să poată fi accesate cu ajutorul terminalelor Vladimir Grosu, ministrul Justiţiei