Turnu Severin: Un bac fluvial ar putea primi numele comandantului său, mort la datorie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Turnu Severin: Un bac fluvial ar putea primi numele comandantului său, mort la datorie
Turnu Severin: Un bac fluvial ar putea primi numele comandantului său, mort la datorie

De Ziua Marinei, poliţiştii de frontieră din Mehedinţi şi-au amintit şi de comandantul căzut la datorie în `74, în apele reci ale Dunării. Ca să-i cinstească memoria, nava cu care s- a scufundat Dumitru Mitroi, readusă între timp la suprafaţă, i-ar putea purta numele, pentru că, astăzi, colegii lui vor să facă demersuri în acest sens. 

Indiferent că sunt „lupi de mare” sau „marinarii de apă dulce”, marinarii sunt acei oameni care    şi-au legat existenţa de ape, acei oameni care, cu romantism şi pasiune, şi-au ales o profesie plină de riscuri, privaţiuni şi sacrificii, animaţi însă de curaj şi dăruire. Şi pentru că meseria de marinar implică poate mai mult ca oriunde munca în echipă, Ziua Marinei constituie un prilej de pomenire a celor care au trecut în nefiinţă, mulţi dintre ei făcându-şi până în ultima clipă datoria la postul său. Între eroii căzuţi la datorie, se află şi Dumitru Mitroi, comandantul unui bac fluvial scufundat în 1974 la Moldova Veche.

„Era aşa numitul BM-eu, adică barcă cu motor. Pe vremea aceea, erau dispuse la fiecare pichet de grăniceri. Acest bac avea rolul de aprovizionare cu combustibil sau cu alimente”, ne spune comisarul şef Valeriu Pera, purtătorul de cuvânt al Poliţiei de Frontieră Mehedinţi.    
 
Trei marinari şi-au pierdut viaţa în Cazane

Într-o noapte rece de iarnă, în 1974, vasul a fost scufundat, iar cei trei marinari aflaţi la bord şi-au pierdut viaţa. În timp ce aproviziona, un ucrainean nu a respectat condiţiile de navigaţie şi l-a băgat la fundul apei. “În zona Cazanelor, a făcut abordaj cu un convoi sovietic care naviga în aval. Din acest accident, au rămas trei înecaţi. Unul era la observare, unul la motoare şi comandantul, iar bacul ăsta a stat 33 de zile în Dunăre. Împreună cu nişte scafandrii, cu nişte giurgiuveni de-ai mei, am insistat, pentru că erau valuri, era foarte frig şi când s-a dat încetarea, am spus hai să mai intrăm o dată. Căpitanul a fost găsit la timonă. El probabil a vrut să iasă, dar un tambur pe care se rulează parâmele s-a rostogolit şi i-a blocat uşa”, îşi adduce aminte Mihai Gheorghe, comandantul unei vedete fluviale, ieşit la pensie de 11 ani.

 Povestea navei nu se opreşte aici. Înainte de a fi adus la suprafaţă, vasul a fost “scăpat” în Dunăre. “Când l-am adus la suprafaţă, s-au rupt parâmele şi iar l-am scăpat, dar deja ne apropiasem de mal. Scafandrii au mai intrat o dată şi l-au ridicat însă o dată. N-a avut nicio gaură, nimic. L-am curăţat şi e cum vedeţi”, a adăugat nea` Mihai, aşa cum strigă toţi cei care îl cunosc. Cei trei marinari căzuţi la datorie sunt cinstiţi, în fiecare an, de colegi.   

Bacul va purta numele comandantului său

Vasul, aflat în dotarea Poliţiei de Frontieră, a fost recondiţionat şi întreţinut. “E o navă care, din păcate, nu e dotată cu radar, motorul e de provenienţă rusească, fiind înlocuit în `93 cu unul nou. Dă randament, iar consumul e redus”, ne-a precizat agentul şef adjunct Olea Cornel, din cadrul Poliţiei de Frontieră Mehedinţi. În memoria lui Dumitru Mitroi, nava ar putea primi în curând numele comandantului său, Poliţia de Frontieră Mehedinţi lucrând deja la acest proiect.

Turnu-Severin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite