PORTRET: Corneliu Ţiţ a primit apreciere în automobilism

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Corneliu Ţiţ
Corneliu Ţiţ

La vârsta de 75 de ani, a primit titlul de excelenţă şi a fost declarat cel mai bun arbitru al anului 2009.

Corneliu Ţiţ a fost mereu un mare pasionat al sportului cu motor. Interesant este că primele concursuri le-a avut ca pilot de motociclete. În 1972 a trecut pe maşini de cursă. Primul model cu care a concurat a fost Dacia 1100. „Mergea bine de tot. Erau foarte adecvate pentru curse, pentru că aveau tracţiune pe spate. În 1973 am câştigat primul concurs, la Raliul Braşovului”, a declarat Corneliu Ţiţ.

Mai târziu a trecut pe Dacia 1300, iar la sfârşitul anilor ’70 a fost component al lotului naţional. În 1977 a câştigat un titlu de campion balcanic. Ţiţ afirmă că pe acea vreme nu se concura decât pe Dacia, astfel că diferenţa era făcută de talent.

„Pe vremea aceea erau numai Dacii în concurs. Dar erau foarte mulţi piloţi. A fost nevoie de divizia A şi divizia B, pentru că nu era loc. Grupa N era pentru maşinile normale, nemodificate. La Grupa H puteau fi făcute modificări pentru concurs. Dar pentru că nu erau diferenţe mari la maşină, decidea talentul”, a mai declarat Ţiţ.  

Navigatorul este intelectualul
La început a fost pilot, însă, pe parcurs a trecut pe locul din dreapta, pe post de navigator. În 1996, când avea 62 de ani, avea să devină cel mai în vârstă navigator care a câştigat un titlu naţional. Deşi piloţii sunt cei care primesc laurii în urma unui concurs, rolul navigatorului este mult mai important decât pare la prima vedere. „Navigatorul are extrem de mult de lucru. El trebuie să ştie traseul, nu pilotul. Există un caiet în care se trece fiecare viraj, cu ce viteză se intră şi alte detalii importante. Pilotul merge după ce scrie în caiet. Navigatorul calculează şi timpii, dacă trebuie să meargă mai repede sau mai încet. El spune chiar şi de unde se alimentează”, a povestit Corneliu Ţiţ.

De partea celor care dau note
În 1997, Corneliu Ţiţ a renunţat la concursuri, însă a intrat în rândul arbitrilor. În 2009, a primit o plachetă de excelenţă din partea Federaţiei Române de Automobilism şi totodată titlul de cel mai bun arbitru al anului.

„La fotbal se vede scorul final. La automobilism, durează şi cinci ore, pentru că sunt contestaţii. Sunt multe discuţii, se calculează şi se poate ajunge şi la desfacerea unui motor pentru a vedea dacă s-au folosit piese neadecvate. În acest sport contează să fii fair-play”, a mai declarat Ţiţ.

Întrebări şi răspunsuri

Cum stă Timişoara în domeniul auto?
Avem un băiat de mare perspectivă. Este vorba de Bogdan Stanoev, care a alergat şi la trei etape de Campionat Mondial de Raliu. Atât tata, cât şi mama lui au fost piloţi. De mic era dus la curse.

Ce le sugeraţi celor care vor să se apuce de raliu?
Să vină mai întâi să arbitreze o cursă, două. Apoi să facă o şcoală de pilotaj, iar după aceea să înceapă să meargă în curse cu maşini nu foarte puternice. De recomandat e să înceapă pe Dacia Nova sau Logan. Trebuie să îşi facă mâna.

Arbitrul de raliu poate „fura” precum cei de la fotbal?
Cu aparatele sofisticate de azi, nu. Acum e cronometru automat, cu fotocelulă. Pe vremuri, când se cronometra cu mâna se putea fura. Acum numai.

Ce-i place
„Îmi place muzica simfonică şi jazz-ul. Mă uit non-stop pe postul de televiziune Mezzo. Îmi place să scriu. Am două volume despre istoria sportului Auto şi mai scriu o carte“, a spus Corneliu Ţiţ.

Ce nu-i place
„Nu îmi place când aud că România e ţara tuturor posibilităţilor. E clar că nu suntem o ţară normală. Ca la noi la nimeni. Nu îmi plac dezordinea şi instituţiile statului care nu îşi fac treaba. Din păcate e haos“, a mai declarat Ţiţ.

Profil
Născut. 04.06.1934. Arad
Studii. Academia de Studii Economice Bucureşti
Experienţă. 37 de ani în lumea automobilismului
Familie. Căsătorit, are o fiică.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite