Istoria scurtă a autoturismului Oltcit. De ce a decis Ceauşescu aducă la Craiova celebra companie Citroën
0Autovehiculele „Oltcit“ fabricate la Craiova au avut o istorie scurtă, de 15 ani ani. Fabricarea maşinilor a început în anul 1981 şi s-a încheiat în 1996.
Nicolae Ceauşescu era nemulţumit de colaborarea cu Renault şi a fost de acord cu semnarea la Paris şi la Bucureşti, în luna decembrie 1976, de către prim-ministrul Manea Mănescu a unui contract şi a mai multor documente de colaborare, în scopul fabricării în România, sub licenţă franceză, a modelelor de autoturisme „Citroën Visa 12 TRS” şi „Citroën Visa”, redenumite „Oltcit Club” şi „Oltcit Visa”. Consiliul de Stat a aprobat la 27 decembrie 1976, Decretul nr. 424/1976 privind constituirea Societăţii mixte „OLTCIT” S.A. pentru producţia şi comercializarea autoturismelor de mic litraj. Fabrica de automobile a fost construită în perioada 1977-1981. La ceremonia oficială de începere a lucrărilor de construire a fabricii de automobile din vara anului 1977 au fost prezenţi Nicolae şi Elena Ceauşescu.
Pentru asigurarea de locuinţe pentru specialiştii care urmau să lucreze la fabrica de automobile din Craiova a fost aprobată de către Consiliul de Stat construirea a 400 de apartamente în apropierea zonei industriale de est a oralului.
Conform contractului semnat la Paris, autorităţile române deţineau 64% din acţiunile societăţii, restul de 36% revenind companiei „Citroën”. În anul 1977, partea română a asigurat fonduri alcătuirii capitalului social al Societăţii mixte „OLTCIT” S.A.: Centrala industrială pentru autocamioane şi autoturisme Braşov – 12,25 milioane franci; Întreprinderea de comerţ exterior „Auto Dacia” – 3,75 milioane franci, „Auto Dacia“ - 71,25 milioane franci.
Fabrica a fost dată în folosinţă cu o întârziere de doi ani
Termenul de punere în funcţiune a fabricii de automobil de la Craiova a fost depăşit cu doi ani. Autorităţile comuniste impuneau planuri de fabricare a unui număr ridicat de autoturisme în comparaţie cu capacitatea uzine. „Deşi termenul de punere parţială în funcţiune a uzinei de la Craiova a fost luna octombrie 1979, asamblarea primelor exemplare din cele două modele „Citroën” a început deabia în anul 1981. Iniţial, se preconizase ca, în prima fază, să poată fi realizate anual 30.000 de autoturisme (în 1979), urmând ca, la finele anului 1980, să se ajungă la o producţie anuală de 80.000 de maşini, iar în luna decembrie 1981 – 130.000 de automobile anual. Dintr-o serie de documente inedite existente în fosta arhivă a C.C. al P.C.R. rezultă faptul că, pentru anul 1989, era planificată fabricarea a aproximativ 120.000 de autoturisme „Oltcit” – peste 11.000 de exemplare într-o lună, deşi capacitate uzinei de la Craiova era de doar 6.000 de autoturisme lunar. Din păcate, defectele de fabricaţie înregistrate în luna aprilie 1989 la cutiile de viteze care echipau maşinile respective au scăzut producţia fabricii până la nivelul de 2800 de autoturisme pe lună“, arată istoricul Petre Opriş.
Pentru că utilajele aduse pentru fabricarea cutiilor de viteze prezentau anumite deficienţe, Nicolae Ceauşescu a ameninţat chiar cu pedepsirea celor vinovaţi pentru sabotaj economic.
La ce preţuri se vindeau la export autoturismele româneşti
În anul 1989, Nicolae Ceauşescu a aprobat ajustarea preţurilor de vânzare a autoturismelor româneşti în străinătate.
„În acest sens, liderul suprem al P.C.R. primise de la Ministerul Industriei Constructoare de Ma)ini un raport cu următoarele propuneri de preţuri: „Dacia 1310” şi „Dacia 1410” – 2.600 dolari; „Dacia 1320” – 3.150 dolari; „Dacia” break – 2.800 dolari; „Dacia” camionetă – 2.875 dolari; „Oltcit” – 2700 dolari; „Aro 10” – 3825 dolari; „Aro 24” Diesel – 5.000 dolari; „Aro 24” cu motor tip Otto – 4.300 dolari; colecţie CKD „Dacia” – 2.450 dolari; colecţie CKD „Aro” – 2.900 dolari. În acel moment, produsele cu cea mai mare rată de rentabilitate erau „Dacia” camionetă, „Dacia 1310”, „Dacia 1410”, „Dacia” break, „Aro 10” )i colecţiile CKD „Dacia” )i „Aro”. Pentru anul 1989, autorităţile române aveau planificat să exporte cantităţi importante de autoturisme şi CKDuri, astfel: „Dacia 1310” )i „Dacia 1410” – 15.000 de bucăţi; „Dacia 1320” – 23.600; „Dacia” break – 5.000; „Dacia” camionetă – 10.000; „Oltcit” – 15.000; „Aro 10” – 5300; „Aro 24” Diesel – 1.700; „Aro 24” cu motor tip Otto – 3.500; 1.500 de colecţii CKD „Dacia” şi 2.500 de colecţii CKD „Aro”20“, mai arată Petre Opriş .
Producţia de autoturisme „Oltcit” în România a încetat în anul 1996, după ce fabrica de la Craiova a fost vândută firmei sudcoreene „Daewoo”.