Tramvaiele din Oradea vor fi reparate cu un strung unic în ţară, în valoare de 6 milioane de lei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În mai puţin de doi ani, la Oradea va funcţiona un centru de cercetare realizat pe bani europeni, unde se vor căuta soluţii pentru un transport în comun silenţios, sigur şi ieftin.  Societatea Oradea Transport Local a anunţat joi implementarea unui proiect cu o valoare totală de 18 milioane de lei, care va pune urbea de pe Criş pe harta cercetării în domeniu. OTL va fi dotat cu echipamente unice în ţară, printre care un

Orădenii vor circula în curând cu tramavaie care nu vor face zogomot sau vibraţii şi care vor avea un consum redus de energie electrică. De acest lucru se va ocupa Centrul de Cercetare Mecatronică a Siguranţei Transportului Public în Comun de Călători, a cărui înfiinţare a fost anunţată joi, în sala mare a Primăriei Oradea.

Nivelul acceptat de poluare fonică este de 79 de decibeli. Csuzi Istvan, director general al Oradea Transport Local (OTL), a spus că, în majoritatea cazurilor, în urbea de pe Crişul Repede zgomotul generat de tramvaie nu depăşeşte acest nivel, dar că există zone precum strada Primăriei şi Ostaşilor, unde trebuie să se facă intervenţii pentru reducerea gălăgiei. Vibraţii şi zgomote sunt şi în zonele unde nu au fost schimbate şinele, precum în Parcarea Independenţei. „Mi s-a întâmplat de multe ori să nu aud ce mi se spune, din cauza zgomotelor provocate de tramvaie, în special în zona dintre parcul 1 Decembrie şi Piaţa Unirii, unde  nu au fost reparate şinele", a spus Menyhart Zoltan, un orădean în vârstă de 48 de ani care circulă zilnic cu tramvaiul, din centru în cartierul Ioşia. Pe strada Primăriei, zgomotul provocat de circulaţia tramvaielor devine deseori insuportabil pentru locuitori. „E o gălăgie de nedescris şi ni se creează un disconfort psihic constant", a spus Viorica Moldovan.

Trafic „pe silenţios"

Toate aceste neplăceri vor deveni istorie, după ce va fi construit Centrul de Cercetare Mecatronică a Siguranţei Transportului Public în Comun de Călători, care va fi realizat printr-un proiect finanţat de către Uniunea Europeană şi Guvernul României cu peste şapte milioane de lei. „Va fi primul centru de acest gen din ţară şi printre puţinele din Europa", a spus Csuzi Istvan. Acesta estimează că nivelul de poluare fonică din oraş va scădea cu 30%, după finalizarea proiectului, care presupune şi cumpărarea unui strung mobil unic în România, în valoare de peste 6 milioane de lei, cu ajutorul căruia tramvaiele vor fi reparate foarte repede şi cu cheltuieli minime.

Cheltuieli mai mici cu întreţinerea şi curentul

Marius Moş, reprezentantul Direcţiei de Management Proiecte cu Finanţare Internaţională din cadrul Primăriei Oradea, se aşteaptă ca, după implementarea proiectului, să se diminueze cheltuielile OTL legate de întreţinerea tramvaielor şi autobuzelor, să se reducă zgomotul şi vibraţiile şi chiar cheltuielile cu energia electrică. Csuzi Istvan a explicat că OTL are încasări de aproximativ zece milioane de lei pe an şi că profitul înregistrat în 2010 a fost de numai 200.000 de lei. „Aproximativ trei milioane de euro plătim anual pe energia electrică. Şi dacă  vom reuşi să reducem cu 5 procente aceste cheltuieli, tot vom economisi sume importante de bani", a spus Csuzi Istvan.

Servicii mai bune, la acelaşi preţ

În urma cercetărilor care vor fi realizate în noul centru, care va fi construit până în primăvara anului viitor în curtea depoului OTL, s-ar putea găsi soluţii pentru reducerea sau cel puţin menţinerea preţului biletelor şi abonamentelor pentru mijloacele de transport în comun în Oradea. „Ne-am bucura dacă am reuşi să păstrăm acelaşi preţ la bilete, în contextul în care garanţia la tramvaiele Siemens expiră anul viitor", a spus directorul OTL.

Echipamente High - Tech

Achiziţiile pentru realizarea Centrului de Cercetare Mecatronică a Siguranţei Transportului Public în Comun de Călători încep luna aceasta. Fiind vorba despre echipamente de înaltă tehnologie, produse numai în străinătate, achiziţionarea lor ar putea dura destul de mult. „Vom cumpăra un Unimog, adică un autovehicul pentru măsurători, testări şi diagnosticări în câmp, cum doar în Bucureşti mai există la noi în ţară. De asemenea, vom cumpăra un strung pentru prelucrări mecanice la roţile tramvaielor, cum nu există încă în România", a spus Marius Moş. Csuzi Istvan a explicat că, în prezent, pentru a face reparaţii la roţile unui tramvai Siemens, costurile se ridică la circa 16.000 de euro şi intervenţia poate dura chiar şi trei zile. „Cu noul strung mobil, vom rezolva probleme de acest gen în jumătate de oră", a spus Csuzi.

Zece locuri de muncă

Principalul obiectiv urmărit prin înfiinţarea centrului este dezvoltarea capacităţii de cercetare a OTL şi creşterea calităţii serviciilor publice de transport din Oradea. Responsabilii de proiect sunt însă şi mai optimişti şi speră ca, fiind printre puţinele oraşe cu centre de cercetare mecatronică în domeniul singuranţei transportului în comun din Europa, Oradea să ajungă să aibă activitate de cercetare nu doar pentru alte regii din ţară, ci şi din străinătate. „Vom angaja zece persoane, pentru început. Ulterior, numărul locurilor de muncă ar putea creşte, după ce vom contracta lucrări de cercetare", a spus Czusi Istvan.

Orădenii, deranjaţi de zgomot, mizerie şi controlori

Un studiu realizat de către Universitatea Partium, la cererea OTL, arată că mai mult de jumătate din populația Oradei circulă cu mijloacele de transport în comun.  „Se poate observa o atitudine generală bună faţă de serviciile OTL, dar sunt și probleme", a  declarat Szekedi Levente, reprezentantul Universității Partium. Potrivit acestuia, aproape jumătate dintre cei chestionați s-au declarat nemulțumiți de gradul de confort şi zgomot din tramvaie și autobuze, în timp ce 60% dintre respondenți s-au arătat nemulțumiți de mizeria din mijloacele de transport în comun. „S-au declarat nemulţumiţi şi de calitatea căilor de rulare, de atitudinea controlorilor, dar uneori şi a vatmanilor sau şoferilor, dar şi de siguranţa în vehicule", a adăugat Szekedi Levente.

Transportul în comun din Oradea, în cifre

79 de tramvaie asigură transportul pe şine

10 dintre tramvaie sunt marca Siemens, cu podea joasă, cumpărate din Austria, cu 2,7 milioane de euro garnitura

195 de pasageri încap într-un tramvai Siemens

72 de autobuze îi transportă pe orădeni prin oraş

15.000 de călători circulă zilnic cu autobuzul, pe linia 14, spre Universitate, care este cea mai aglomerată rută OTL

150.000 de persoane călătoresc zilnic cu unul dintre mijloacele de transport în comun din oraş

38.5 km de şine de tramvai sunt folosite în prezent în oraş

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite