Unde sunt liliecii care au blocat lucrările la autostradă. Surpriză uriaşă pentru angajaţii ministerului care i-au căutat în peştera de pe şantier

Unde sunt liliecii care au blocat lucrările la autostradă. Surpriză uriaşă pentru angajaţii ministerului care i-au căutat în peştera de pe şantier

FOTO 123RF

O echipă din cadrul Ministerului Mediului a intrat în peştera cu lilieci, de pe traseul Autostrăzii Lugoj - Deva, grota pentru care lucrările au fost întârziate mai mult de un an, pentru a stabili câţi lilieci mai trăiesc aici şi cum pot fi relocaţi.

Ştiri pe aceeaşi temă

Angajaţii Ministerului Mediului au inspectat, joi, „peştera cu lilieci” care a întârziat lucrările de construcţie a Lotului IV al Autostrăzii Lugoj – Deva. Echipa condusă de Adriana Croitoru, director al Compartimentului de Biodiversitate din cadrul Ministerului Mediului a intrat în „Peştera – Tunel” de la Şoimuş pentru a vedea dacă există lilieci în interior.

„În cazul în care nu sunt lilieci, cu siguranţă nu avem ce discuta. În cazul în care sunt lilieci, noi am pregătit un ordin de relocare, pentru că aşa este procedura noastră, fiind o specie protejată şi aceşti lilieci, după ce primim avizul Academiei Române, îi vom muta la o altă peşteră, în condiţii similare, absolut identice. Colegii au spus că au găsit între unul şi zece  indivizi, prin monitorizări. Eu voiam ca, în momentul în care intrăm aici, să văd şi cantitatea de guano, adică dejecţiile liliacului. Eu am venit să protejez specia, în cazul în care există şi să-i relochez. Şi, dacă nu există, vă spun cu subiect şi predicat că nu există şi închidem acest subiect şi autostrada se poate construi liniştită”, a declarat Adriana Croitoru, înainte de a intra în grotă.

Nu erau „acasă”

Joi, în urma primelor cercetări nu au fost găsiţi lilieci şi nici guano. Adriana Croitoru a precizat însă că peştera este un habitat bun pentru aceştia, iar dacă totuşi vor fi găsiţi, ei vor fi relocaţi. „Ministerul mediului nu a agreat relocarea lor într-o peşteră artificială, soluţia ni s-a părut uşor exotică. Dacă îi vom găsi îi vom duce într-o altă peşteră din apropiere”, a adăugat Adriana Croitoru.

Pe Lotul IV al autostrăzii lipseşte autorizaţia de construire pentru segmentul de circa 250 de metri din jurul Peşterii Tunel, fapt care împiedică derularea construcţiei în zonă. Deşi dealul în care a fost clădită grota, în urmă cu două secole, a fost defrişat şi este excavat pentru a lăsa loc viitoarei autostrăzi, în zona peşterii lucările sunt blocate, în aşteptarea autorizaţiilor şi a soluţiei de relocare a liliecilor. Peştera – tunel de la marginea satului Şoimuş, cea în care se adăposteau câţiva lilieci protejaţi de lege, a fost unul dintre motivele pentru care lucrările au întârziat cu un an.

Încă din octombrie 2014, constructorii au fost anunţaţi de compania de autostrăzi că nu mai pot lucra în zona peşterii, în fapt, o grotă de circa 20 de metri, de care nici localnicii nu aveau prea multe cunoştinţe. Reprezentanţii unui ONG ecologist au reclamat atunci că vibraţiile produse de utilajele care lucrează în zona localităţii Şoimuş deranjau liliecii din peştera de tip tunel. Reclamanţii nu au venit cu nici o dovadă în acest sens, iar în evidenţele Agenţiei pentru Protecţia Mediului Hunedoara, habitatul liliecilor nu există.

Doar trei lilieci dintr-o specie protejată se adăposteau în grotă, conform specialiştilor care au cercetat-o şi au monitorizat-o pentru un an.

Stadiul lucrărilor: între 52 şi 77 la sută

Autostrada Lugoj - Deva se află în şantier de la începutul anului 2014.

Lotul IV, între Ilia şi Şoimuş (Deva), cel pe care se află peştera, va avea 22,1 kilometri, costul său fiind estimat la 419,4 milioane lei fără TVA. Execuţia proiectului este realizată de SC Tehnostrade – SC Spedition UMB SRL, iar CNAIR estimează că tronsonul va fi finalizat în luna decembrie a acestui an.

Lotul II, între satele Coşevita şi Traian Vuia, va avea o lungime de 28,6 kilometri, valoarea contractului  fiind de 562,73 milioane lei. Lucrările sunt realizate de Asocierea Salini Impregilo Spa şi SECOL SA. În martie 2017 au fost deschişi traficului rutier primii 16 kilometri, însă potrivit raportului din luna mai al CNAIR, segmentul de 14 kilometri rămas în construcţie va fi realizat până în martie 2020.

Lotul III este realizat între Coşeviţa şi Ilia şi va avea 21,1 kilometri, valoarea proiectului fiind de 578 de milioane de lei, fără TVA. Lucările sunt efectuate de Asocierea Teloxim Con SRL -  Comsa SA – Aldesa Constructiones SA – Arcadis Eurometudes SA, iar CNAIR a estimat că proiectul va fi inaugurat în august 2017. PE acest tronson, probleme sunt în zona viitorului nod rutier de la Holdea, localitate aflată la limita judeţelor Hunedoara şi Timiş, unde lipsesc autorizaţiile de construire pentru un pasaj.

Autostrada Lugoj – Deva va însuma 100 de kilometri. Lotul I, dintre Traian Vuia - Sanovita, de 27,4 kilometri a costat 681,04 milioane lei şi a fost inaugurat în decembrie 2013.


Vă recomandăm să citiţi şi:

VIDEO Autostrada Deva - Lugoj văzută din avion. Filmările aeriene care arată cât au lucrat constructorii în ultimul an

Filmările aeriene realizate pe cele trei tronsoane nefinalizate din autostrada Deva – Lugoj prezintă un şantier întins zeci de kilometri, presărat cu câteva porţiuni de asfalt. Gradul de filanizare al proiectului de infrastructură este mai mic de 25 la sută.

VIDEO Ghinionistul de pe Autostrada Deva – Lugoj: bătrânul care aşteaptă de doi ani suma de un leu pentru metrul pătrat cedat statului român

Vasile Muntean (70 de ani) a aflat că trebuie să primească suma de un leu pentru o parcelă de un metru pătrat pe care a cedat-o constructorilor Autostrăzii Deva – Lugoj. Bătrânul din comuna hunedoreană Lăpugiu de Jos aşteaptă de aproape doi ani banii şi se simte uitat de statul român.

Previziuni optimiste: un tronson de 22 de kilometri al autostrăzii Deva – Lugoj va fi inaugurat cu şase luni mai devreme

Tronsonul de autostradă Şoimuş – Ilia, întins pe 22 de kilometri, are ca termen de finalizare luna noiembrie a anului viitor, însă potrivit ministrului Transporturilor, Dan Şova, constructorii au promis urgentarea lucrărilor, astfel încât acestea să fie finalizate cu o jumătate de an mai devreme.

citeste totul despre: