Nicuşor Ciumacenco: Studiul de fezabilitate pentru construcţia tunelui pe sub Dunăre este puternic supraevaluat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Brăilenii dau de gol un atentat la adresa banului public din Galaţi! Autorităţile din Galaţi ar putea intra în Cartea Recordurilor pentru cel mai scump studiu de fezabilitate: 12, 5 milioane de euro (10 milioane fara TVA). Scump, dacă ne uităm la vecinii noştri din Brăila care au făcut, în 2011, un studiu de fezabilitate pentru un pod peste Dunăre. Acesta a costat doar 200.000 de euro şi a fost făcut dintr-un grant obţinut de la BERD.

Studiul de fezabilitatea realizat în 2011 pentru finanţarea podului peste Dunăre, la Brăila, a costat doar 200.000 de euro, adică de 60 de ori mai puţin decât intenţionează să cheltuie autorităţile gălăţene pentru studiul de fezabilitate pentru subtraversare. În cazul vecinilor noştri, banii nici măcar nu au fost daţi din buzunarul brăilenilor, ci au fost obţinuţi printr-un împrumut nerambursabil de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). La aceste costuri s-au mai adăugat ulterior 250.000 de euro pentru studii geodezice şi hidrotehnice;

"Autorităţile locale gălăţene susţin că tunelul va fi realizat prin accesarea de fonduri europene. În acest caz, nu sunt acceptate cheltuieli pentru realizarea studiilor de fezabilitate mai mari de 3% din valoarea totală a investiţiei, în cazul investiţiilor mici. Pentru cele mari, cheltuielile privind realizarea studiilor de fezabilitate este de maxim 1,5%. În condiţiile existenţei un studiu de prefezabilitate prin care se estimează un cost de  220 de milioane de euro, rezultă că valoarea maximă ce poate fi supusă licitaţiei este de 3,3 mil euro", spune fostul viceprimar Nicuşor Ciumacenco pe blogul personal.

Şi costul estimat  prin studiul de prefezabilitate pentru subtraversare este supraevauat, având în vedere ca, prin studiul de fezabilitate realizat la Brăila de BERD costul podului peste Dunăre este de 120 milioane de euro (un  pod principal de 1.520 m şi 2 viaducte la Brăila şi Tulcea de 600 m şi respectiv 420 m). Ori, este cunoscut faptul că realizarea unui tunel (subtraversare) are un cost mult mai mic decât realizarea unui pod.

În tot acest timp, primarul Marius Stan a declarat că poate paria cu oricine că autorităţile centrale susţin proiectul subtraversării Dunării la Galaţi şi nu pe cel al construirii unui pod la Brăila.

Podul sau tunelul pe sub Dunărea ar fi de mare folos în special pentru cei care merg către Polonia, Ucraina sau Fede­raţia Rusă. Astfel, nu ar mai fi nevoiţi să piardă timp preţios la trecerea cu bacul sau să ocolească pe la Giurgeni-Vadu Oii.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite