Circulaţia pe Faleză a fost întreruptă din nou. De data asta, din cauza "potopului" care a umplut groapa lăsată de izbelişte
0Autorităţile au aşteptat vreme de patru luni, cu groapa de la Elice neastupată, o ploaie zdravănă capabilă să înmoaie solul extrem de sensibil la umezeală din zonă. În mijlocul bulevardului Marii Uniri, va fi iar şantier. Asta dacă nu cumva peste mocirla creată, se va turna abia încă un strat de asfalt.
Este de neînţeles de ce autorităţile locale (fireşte, cele din vechea legislatură) au adoptat o strategie cel puţin stranie în ceea ce priveşte gestionarea surpărilor de pe Bulevardul Marii Uniri, pe Faleză (din zona Elice), lăsând neastupate, luni de-a rândul, uriaşele gropi produse în carosabil.
De mai bine de (alte) patru luni, adică din data de 14 martie a acestui an, în locul devenit de-acum tradiţional pentru acest fenomen, asfaltul Falezei s-a surpat pentru a treia oară.
La acea vreme, muncitorii unei firme de construcţii au excavat în jurul unui cămin de canalizare, au blocat o bandă de circulaţie a bulevardului îngrădind cu benzi semnalizatoare groapa ajunsă la a atreia generaţie şi au plecat.
Avertisment ignorat
A treia surpare a confirmat „predicţia" inginerului Octavian Coşovliu, un nume de referinţă în domeniul siguranţei construcţiilor şi al comportamentului solurilor pentru fundaţii. Specialistul gălăţean a avertizat încă de la producerea primei gropi, de dimensiuni absolut impresionante, că trebuie astupată cât mai repede pentru ca apa ploilor să nu apuce să înmoaie solul din zonă, extrem de sensibil la umezeală.
„Este realmente un gest iresponsabil să se lase descoperită acea groapă atâtea luni de zile. S-a permis apei pluviale să umezească loessul, iar consecinţele se vor vedea în timp, pentru că acest sol este extrem de păcătos", afirma Traian Coşovliu, pentru Adevărul, în urmă cu un an.
Ei bine, în ciuda avertismentului reputatului specialist, nici autorităţile locale şi nici constructorul nu a ţinut cont de acesta. Şi efectele s-au văzut şi se văd în continuare.
Faleza a luat-o la vale.
Ignorată mai bine de patru luni, ultima groapă din seria surpărilor de pe Faleză a „înghiţit", luni 16 iulie, cu ocazia ruperii de nori, o cantitate extrem de mare de apă, care s-a infiltrat în loess-ul de sub bulevard şi scările care asigură accesul spre Faleza inferioară.
Nici pe celălalt sens al bulevardului nu se mai poate circula în siguranţă
Acum, autorităţile se precipită să astupe groapa urmând să acopere cu asfalt un teren mustind de apă, iar riscul producerii unei noi surpări este foarte mare. De altfel, la scurt timp după ce apa care a inundat carosabilul în zona Elicei s-a scurs în excavaţia lăsatată de izbelişte atâta vreme, o bucată din cealaltă bandă a carosabilului a început să se surpe. În atare situaţie, pentru evitarea producerii unui accident grav, s-a luat decizia întreruperii circulaţiei rutiere şi pe celălalt sens.
O cantitate impresionantă de apă s-a scurs în săpătura din jurul canalizării
„De miercuri (18 iulie) vor începe lucrările pe Bulevardul Marii Uniri, în zona Elice. Va fi umplută groapa şi se va consolida taluzul Falezei superioare, surpat luni seara. Până la sfârşitul lucrărilor, circulaţia autoturismelor se va face pe breteaua dintre Hotel Vega şi strada Prelungirea Traian", informează un comunicat al Biroului de presă al Primăriei Galaţi
Lunga istorie a gropilor de pe Faleză
Celebra Gropzilla, uriaşa cavernă din cauza căreia Faleza gălăţeană a devenit faimoasă în toată ţara, s-a căscat în carosabil în februarie 2010, ca urmare a spargerii unei conducte de canalizare. A fost astupată, reparaţiile costând municipalitatea 1,2 milioane de lei, dar s-a refăcut în iunie 2011 după care au urmat alte luni în care mii de trecători au putut privi curioşi hăul.
Cu mare întârziere, a fost din nou astupată, dar, din data de 14 martie 2012, Gropzilla a ajuns la a treia generaţie şi, ceea ce nu avem cum să nu remarcăm, a fost şi ea lăsată să se „maturizeze".