Cum a luat naştere primul regulament rutier din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Actul normativ prevedea, în principal, obligaţii în sarcina birjarilor care nu aveau voie să circule decât la pas, le era interzis să stropească pietonii şi aveau obligaţia să circule cu multă atenţie prin locurile strâmte.

Data de 11 octombrie a fost desemnată Ziua Permisului Auto Românesc. Sărbătoarea a fost aleasă în funcţie de data când a intrat în vigoare primul regulament pentru circulaţia autovehiculelor, publicat în Monitorul Oficial la 11 octombrie 1913.

Prima încercare de reglementare juridică referitoare exclusiv la domeniul circulaţiei pe drumurile publice a avut loc, în România, în anul 1859, când s-a elaborat cu titlu experimental primul regulament intitulat "Ordonanţa pentru reglementarea trăsurilor în Bucureşti".

Actul normativ prevedea, în principal, obligaţii în sarcina birjarilor care nu aveau voie să circule decât la pas, trebuiau să nu stropească pietonii şi să circule cu multă atenţie prin locurile strâmte.

Acest act experimental rămâne în vigoare timp de 9 ani, până în 1868, când Consiliul Comuna1 al Capitalei a votat la 9 aprilie un "Regulament pentru trasurile de piaţă şi Bucureşti" care prevedea printre altele că „nimeni nu e volnic a conduce trasura fara livret”; trasurile sa fie curate şi de buna stare, iar hrana cailor sa fie: fan, ovaz şii orz, caci orice trasura cu cai in stare de slăbire se va opri d-a mai circula; conducatorii sa fie imbracati curat, cu haine cuviincioase;  conducatorii n-au voie a fuma cand sunt in mers cu muşterii; birjarii prinşi pe capra beti, se vor aresta; toate trasurile vor avea, noaptea, felinare aprinse”.


La Focşani, primul „regulament asupra birjelor şi circularea lor în oraşul Focşani” a fost adoptat abia în 1886, autorităţile de atunci dorind să arate că sunt preocupate pentru buna organizare a deplasării vehiculelor,

Regulamentul prevedea în principal obligaţiile care cădeau în sarcina birjarilor, care trebuiau să poarte livret, să nu consume alcool şi alte obligaţii. De asemenea, tot atunci a fost aprobat şi un regulament asupra circulaţiei pe străzi şi trotuare.

Primul examen pentru obţinerea permisului de conducere a fost organizat în 1907, din cauza creşterii „îngrijorătoare” a numărului de autovehicule, care atinsese cifra „impresionantă” de 138 de maşini. În 1911 au avut loc şi primele cursuri de pregătire pentru cei care doreau permis de conducere, examenul constând într-o probă de frânare bruscă în momentul în care examinatorul arunca în faţa automobilului aflat în viteză un sac plin cu paie.

Mai puteţi citi:

Oraşul vechi, readus în memoria focşănenilor

Focşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite