Navomodelistul din Constanţa care transformă coloşii mărilor în superbe „jucării” pentru adulţi. Cum sunt realizate machetele de nave

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Jucării mici pentru oameni mari. Aşa s-ar putea defini machetele de nave pe care navomodeliştii le realizează cu migală. Daniel Neagu (34 de ani), din Constanţa, poate reproduce orice, de la corăbii vechi la nave de croazieră.

Pentru că nu a putut să-şi îndeplinească visul de a deveni marinar, Daniel Neagu (34 de ani), din Constanţa, s-a apucat să făurească cu propriile mâini navele care acostau în Portul Constanţa, dar şi pe cele care au scris pagini importante din istoria flotei mondiale.

„Am copilărit la Constanţa, la malul Mării Negre. Când eram copil, tatăl meu, care lucra în port, mă lua cu el să văd vapoarele. Mi-au plăcut întotdeauna şi aşa am început să-mi doresc să le construiesc. Am vrut să văd dacă pot să reproduc ceea ce văd“. Aşa începe povestea tânărului care a transformat pasiunea în 

afacere. 

Era anul 1994 când a realizat că o machetă de navă nu mai este o joacă de copil, ci implică un proiect ingineresc. A mers la bibliotecă şi a căutat cărţi care să-l îndrume în ralizarea reproducerilor. Apoi, cu ajutorul internetului a fost mai uşor, întrucât există site-uri specializate care te învaţă cum să reproduci o navă, la ce scară şi cât mai fidel cu originalul. Dacă iniţial se inspira din fotografii, Daniel Neagu s-a perfecţionat şi a realizat machete după planuri pe care le-a găsit pe internet. 

Iniţial, navele erau făcute din polistiren, hârtie şi plastilină, apoi din plastic, lemn, metal, alamă şi cupru. Primul său atelier a fost în sufrageria unui apartament. S-au vopsit pereţii, s-a tăiat covorul, dar toate au fost uitate când produsul finit a devenit o bijuterie. Acum, în atelierul său se găsesc scule profesionale, cum ar fi laser pentru tăiat, dar şi maşini de frezat. 

„Navele au, la scară, dimensiunile vapoarelor după care sunt făcute. Mai exact, dacă înmulţim dimensiunea machetei cu scara la care este realizată vor rezulta dimensiunile navei pe care am avut-o drept model“, explică el. A devenit autodicat şi acum lucrează în programele AutoCad, Corel, SketchUp. 

image

Petrolierul Independenţa

Navomodelistul îşi aminteşte că prima machetă pe care a realizat-o a fost cea a petrolierului Independenţa, nava care în anul 1979 a fost implicată în cea mai mare tragedie din istoria navigaţiei româneşti, soldată cu moartea a 42 de marinari, la intrarea în Strâmtoarea Bosfor. După Independenţa, a reprodus Biruinţa, Libertatea, Dacia, 22 Decembrie 1989, Tomis, Baia de Fier, Bechet, multe din petrolierele şi mineralierele care au făcut parte din flota României. Titanicul, un alt colos al mărilor care a avut o soartă tragică, a fost reprodus de navomodelist de peste 30 de ori: de la 22 de centimetri, cât să-ţi încapă într-o palmă, până la 70 de centimetri. „Am avut foarte multe comenzi să fac Titanicul. Ţin minte că o doamnă din Constanţa m-a rugat să fac o machetă a Titanicului în doar câteva zile. Venea ziua fratelui ei, care era ţintuit într-un 

cărucior, şi trebuia să primească acest cadou. Am reuşit s-o termin la timp şi astfel am făcut, cred, o bucurie“, îşi aminteşte Daniel Neagu.

O altă navă de care a fost fascinat, Queen Mary 2, o vreme cel mai mare vapor de pasageri din lume, a fost reprodusă de mai multe ori şi la diferite scări. „Mi-a plăcut foarte mult aspectul ei. Am reuşit s-o construiesc şi la 20 de centimetri, dar şi la 90“, mărturiseşte navomodelistul. Recent, pe 16 august, a câştigat premiul I la concursul de modelism Cupa Tomis cu o astfel de machetă, la categoria M17, adică nave construite din kituri de plastic. 

Colosul de 200.000 de euro

Cea mai scumpă machetă la care a lucrat, alături de o întreagă echipă, în urmă cu un deceniu, a fost o navă de croazieră, expusă la Miami, un colos de 3,50 metri lungime, care a costat 200.000 de euro. Ea a fost executată în secţiune, fiind reconstituite inclusiv cabinele echipajului şi ale călătorilor. O navă de croazieră care navighează în fiordurile Europei a fost reprodusă la o scară foarte mică, de 10-12 centimetri. Opusul ei este o platformă petrolieră a cărei lungime măsoară trei metri, la care se lucrează de trei luni.

Şi aşa, încet-încet, pasiunea s-a transformat în meserie. „Construcţia unui model de navă este foarte complexă, necesitând nu numai îndemânare şi vaste cunoştinţe marinăreşti, ci şi o bogată cultură istorică şi tehnică. În majoritatea cazurilor, modelistul este proiectant, desenator, constructor şi, uneori, un migălos istoric ce caută prin arhive sau biblioteci“, se defineşte el.

În prezent, Daniel Neagu realizează machete profesionale în cadrul Grup Servicii Petroliere, companie deţinută de Gabriel Comănescu. El reproduce platforme petroliere. Conform tradiţiei, orice navă care este lansată la apă are şi o machetă. La fel se întâmplă şi în cazul platformelor petroliere. 

image

Preţul unei machete

„Pe partea de job, meseria este bănoasă, dar nu ca în alte ţări. Ca persoană fizică, însă, este greu să trăieşti din acest hobby“, mărturiseşte Daniel Neagu. Constănţeanul consideră că, în general, macheta unei nave poate fi un cadou deosebit, pe care oricine îl doreşte într-o locuinţă. „Când intri în casa cuiva şi vezi o navă reprodusă la scară mică, este altceva“, spune el. 

Preţurile plătite de colecţionari pentru machete variază între 100 şi 2.000 lei, iar preţul pentru modelele dinamice sau funcţionale porneşte de la 7.000 de lei şi poate urca oricât, în funcţie de ce anume se reproduce la model: lumini, sunete, motor şi părţi în mişcare sau macarale. La unele modele, piesele costă mai mult decât manopera, întrucât materialele sunt foarte scumpe. 

Nave funcţionale

Unele machete sunt realizate integral manual. Este vorba de cele care ajung la expoziţii şi concursuri. „Nu putem să montăm piese gata făcute, pentru că membrii juriului, fiind 

tot specialişti, îşi dau seama imediat şi ne descalifică. Alte machete au montate pe ele piese prefabricate“, spune Daniel Neagu. 

Acum s-a specializat în construirea machetelor funcţionale, care reuşesc să reproducă în detaliu până la 90% din nava reală. Machetele merg pe apă, au lumini, macaralele sunt în mişcare şi sunt generatoare de sunet. „Am o flotă de 15 modele funcţionale, de la nave submersibile la remorchere“, încheie constănţeanul. 

image
Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite