FOTO Macheta primei gări electrice din ţara noastră a fost amplasată exact în locul în care staţia CFR a funcţionat timp de mai mulţi ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Macheta primei gări electrice
Macheta primei gări electrice

Centenarul primei linii electrificate din ţara noastră a fost marcat astăzi cum se cuvine la Arad. Astfel, gara electrică de la Arad a reapărut în zona Podgoria unde a funcţionat între anii 1920-1964. Este vorba despre macheta gării de atunci.

Sărbătorirea celor o sută de ani de la inaugurarea primei căii ferate electrificate din România a început cu un simpozion în care a fost prezentată istoria şi importanţa acestei căi ferate, pai a urmat dezvelirea machetei fostei gări electrice de la Arad, funcţională în momentul inaugurării căii ferate electrificate, la Podgoria, şi care a fost demolată în 1964.

Macheta a fost amplasată exact în locul în care a fost gara, adică la Podgoria.

„În act loc a fost gara trenului electric. Ea fost construită în anul 1920 şi demolată în 1964. Ce facem noi astăzi este o aminire a ceea ce a fost acum o sută de ani. Macheta este realizată în atelierele proprii” a declarat Petru Cuvinean, director tehnic al Companiei de Transport Public Arad. 

După dezvelirea machetei a fost vizitat depoul de la Ghioroc, în care se păstrează vagoanele care au circulat în urmă cu 100 de ani pe calea ferată electrificată, unele dintre ele fiind recondiţionate. Acolo se poate vedea şi linia ferată construită în anul 1905. 

De asemenea, se afla un muzeu în care se regăsec parte din dotările de bază ale acestei căi ferate: materialul rulant (în parte refăcut), instalaţii tehnologice precum şi o expoziţie de fotografii amenajată în sala substaţiei de redresori, care are echipamentele originale din 1913. De asemenea, în incinta depoului se păstrează atât calea de rulare cât şi reţeaua de contact în formă şi cu elementele constructive anilor 1905-1913. Sunt chiar şi stâlpii din beton armat, care au reprezentant o premieră în România pe atunci.
Mai exact în anul 1905 la iniţiativa unor oameni de afaceri a fost fondată o societate pe acţiuni cu dreptul de a înfiinţa şi exploata o reţea locală de transport pe cale ferată.

La 11 noiembrie 1906 a avut loc deschiderea oficială a CFAP, asigurându-se astfel o relaţie de transport între localităţile aflate între localităţile Radna (Lipova) şi Pâncota, cu un centru de ramificare în localitatea Ghioroc, spre municipiul Arad. Lungimea totală a căii ferate era de 58 de kilometri.

Dotarea cu material rulant a cuprins automotoare cu tracţiune benzo-electrică pe patru osii cu motoare Dion - Buton pentru acţionarea generatorului de curent continuu. Anul 1913 este consemnat ca şi începuturile tracţiunii electrice în ţară, CFAP fiind prima cale ferată electrificată din sud-estul Europei şi a opta din lume, fapt ce situează Aradul în rândul localităţilor cu o dezvoltare tehnologică de vârf, dezvoltare asigurată atât de industriile care funcţionau aici, cât şi de agricultură.

Electrificarea a fost posibilă prin realizarea unei reţele de contact cu dublă izolaţie (premieră) cu fir de contact din cupru (80 mmp) montat pe stâlpi de beton prefabricaţi. Stâlpii au fost primele construcţii de beton prefabricat din ţară. Între Arad şi Ghioroc, pe aceşti stâlpi a fost montat cablu trifazat de 15 KV care alimenta substaţia de redresare din Ghioroc, de la cetrala din Arad.

Vă mai recomandăm: FOTO Un autobuz electric din China este testat, de vineri, pe linia 33 din Timişoara

FOTO Au trecut o sută de ani de la prima cale ferată electrificată din sud-estul Europei şi a opta din lume

Arad



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite