Rebelii din corporaţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Angajaţii-model
Angajaţii-model

Se împotrivesc regulilor catalogate „absurde“ sau îşi cer drepturile pe care firma nu este dispusă să le acorde. Rebeli cu sau fără cauză, de cele mai multe ori aceşti angajaţi ajung nişte paria în mediul în care lucrează şi renunţă, în propriii termeni, la locul de muncă.

Talentaţi, pricepuţi, apreciaţi - angajaţii-model sunt de multe ori în pericol să ajungă angajaţi-problemă. Motivele pot fi diverse: se simt fie prea îngrădiţi de programul fix, de ţinută sau de anumite comportamente, fie nedreptăţiţi în raport cu munca şi valoarea lor. Ei îşi expun clar şi răspicat nemulţumirile, spre aprecierea unora dintre colegi sau exasperarea şefilor.

De multe ori însă, angajatorii nu vor să renunţe la rebelii din companie pentru că beneficiile aduse de aceştia sunt mai importante decât bătăile de cap provocate. Totuşi, în unele cazuri, deloc puţine, locul de muncă se transformă într-un teren de război, în care angajatorul şi angajatul se şicanează reciproc, iar mediul de lucru devine tensionat atât pentru cei implicaţi direct în conflict, cât şi pentru ceilalţi.

Alexandru R. (30 de ani) din Bucureşti s-a angajat în urmă cu câţiva ani ca inginer de suport, în cadrul unei companii multinaţionale de renume din domeniul IT. Tânărul a acceptat iniţial un salariu mai mic faţă de jobul anterior, considerând că prestigiul noului loc de muncă compensa diferenţa de bani. În plus, a considerat că, în scurt timp, valoarea sa ca şi angajat va fi suficientă pentru o mărire de salariu corespunzătoare. „Am aflat repede că situaţia în care mă aflam eu era generalizată. Toţi colegii mei veniseră pe bani puţini", povesteşte tânărul.

Conflict deschis

Cei mai mulţi angajaţi ai multinaţionalei nici măcar nu au încercat să ceară o mărire salarială de teamă să nu aibă probleme. Potrivit unui studiu intern, rezultatele angajaţilor, inclusiv ale lui Alexandru, erau foarte bune, după cum susţine tânărul. În aceste condiţii, el s-a simţit îndreptăţit să ceară o mărire de salariu. I s-a refuzat acest lucru, dar inginerul nu s-a mulţumit cu răspunsul primit. A trimis un e-mail către conducerea companiei în care a cerut explicaţii şefilor pentru refuzul de a i se acorda o mărire de salariu, în ciuda performanţelor obţinute. Corespondenţa electronică pe care au văzut-o şi colegii a creat vâlvă printre toţi angajaţii companiei. Au urmat nenumărate discuţii cu şefii direcţi, dar şi cu cei de la departamentul de Resurse Umane, însă nu s-a schimbat nimic.

Potrivit lui Alexandru, deaici au pornit şicanele, superiorii săi încercând să-l forţeze să plece singur din companie, impunându-i planuri de lucru nerealiste. În plus, tânărul susţine că, la evaluarea periodică, a fost încadrat la nivel inferior, deşi el a respectat toate cerinţele pentru a fi încadrat printre primii în procentul de 20% din cei mai buni angajaţi.

I s-a cerut să semneze această fişă de evaluare, însă a refuzat să o facă, gândindu-se că semnătura sa va fi un argument juridic pentru a justifica încetarea contractului. Pentru asta, inginerul a primit un avertisment şi o „invitaţie" în faţa comitetului disciplinar. S-a prezentat cu un avocat, iar discuţia a luat o altă turnură. Managerul general al companiei i-a dat dreptate, ba, mai mult, i-a împărtăşit faptul că a trecut şi el printr-o situaţie similară cu un fost şef. Alexandru a scăpat cu bine de „audiere", însă cu prima ocazie a demisionat şi s-a angajat la o altă companie, pe un salariu triplu. 

Pierderi şi câştiguri

Specialiştii în resurse umane spun că, deşi companiile vânează mereu talentele de pe piaţă, de multe ori, aceşti angajaţi pot fi o problemă, fie din cauza personalităţii lor, fie a incompatibilităţii cu valorile firmei. „Talentul este o calitate care face diferenţa pe o piaţă în care competiţia e una acerbă, iar pentru companii este chiar o provocare şi încearcă să îi identifice pentru ca organizaţia să aibă succes", a declarat Ramona Pâslaru, consultant în cadrul unei firme de recrutare. Specialistul a specificat însă că, dacă pierderile pe care angajatul rebel, deşi talentat, le aduce companiei depăşesc profitul, atunci acesta trebuie să părăsească locul de muncă.

De altfel, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanţă Leadership IQ, peste 70% din manageri resping angajaţii talentaţi. Motivul: aceştia au tendinţa de a-şi impune punctul de vedere, chiar şi atunci când părerea lor nu este în concordanţă cu cea a managerului direct, sunt rebeli, conflictuali, uşor superficiali, iar uneori refuză să lucreze în echipă. Este posibil ca acest angajat să considere că îşi poate permite mai multe decât colegii săi tocmai pentru că este căutat de alţi angajatori, considerând că-şi poate găsi oricând un alt loc de muncă.

Totuşi, de la debutul crizei economice, chiar şi „rebelii" sunt mai temperaţi, mai atenţi când vine vorba să refuze sarcinile suplimentare şi sunt mai puţin impulsivi. „Angajaţii îşi îndeplinesc sarcinile mult mai bine, rezultatele muncii lor sunt mai bune şi fac tot posibilul să-şi menţină jobul", a mai precizat Ramona Pâslaru.

"Dacă pierderile pe care angajatul rebel, deşi talentat, le aduce companiei depăşesc profitul, atunci acesta trebuie să părăsească locul de muncă.''
Ramona Pâslaru consultant Resurse Umane

Măsuri juridice

Din punct de vedere legal, angajatorul poate aplica sancţiuni, tăieri salariale sau avertismente, conform regulamentului intern al companiei. Angajatul poate ajunge să dea în judecată firma, să conteste încetarea contractului individual de muncă, dacă s-a impus acest lucru, şi să ceară despăgubiri, explică specialiştii.

Sfaturi pentru o relaţie de muncă perfectă

- Specialiştii în resurse umane spun că relaţiile de muncă pot fi bune între angajat şi angajator pentru o lungă perioadă de timp dacă fiecare parte respectă câteva reguli. Acestea sunt:
Pentru angajat
- află exact care sunt obiectivele angajatorului şi vezi prin ce mijloace le poţi atinge;
- nu neglija activitatea de la locul de muncă;
- ţine cont de modul în care comunici cu şeful tău, pentru că acest lucru contează la evaluare;
- cere un feedback;
- luaţi-vă angajamente împreună cu angajatorul.

Pentru angajator

- află ce contează pentru angajat, ce anume îl motivează;
- comunică sarcinile clar şi informează angajaţii cu privire la eventualele schimbări de politică internă ale companiei;
- ascultă şi opiniile angajaţilor, asigură-te că primeşti un feedback din partea lor.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite