Istoria cochetăriei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Două expoziţii, intitulate „Baia şi oglinda“, deschise până în septembrie, refac povestea cosmetologiei.Muzeul Cluny de la Paris şi Muzeul Renaşterii din Castelul de la Ecouen au deschis, pentru public, termele vechii Luteţii, respectiv, sălile de baie ale conetabilului Anne de Montmorency.

Secţiunea de la Cluny porneşte de la minunata sală a frigidariumului (sala cu bazinul cu apă rece) băii antice, decorat cu statui ale „Afroditei la baie“ şi cu o pictură de la Pompei, „Echo şi Narcis“ (împrumutată de la Muzeul arheologic din Napoli), şi reface istoria ritualului băii în Antichitate şi în Evul Mediu.

Evocarea este servită de obiecte ale vieţii cotidiene, dedicate îngrijirii corpului, cum ar fi cochiliile conţinând încă farduri, unguente şi urme de parfumuri. Sunt expuse forme care au traversat epocile până în zilele noastre – oglinzile, pieptănul - , dar şi piese de artă care depun mărturie pentru moda coafurilor şi machiajului.

Eleganta statuie în lemn a Mariei Magdalena reface o coafură complicată şi rafinată, ca şi parura de la Erfurt sau pieptenii gotici bogat sculptaţi. Li se alătură reproducerea în manuscrise medievale bogat ornamentate a unor texte antice despre îngrijirea corpului. Băile medievale se dovedesc mult mai complexe decât se bănuia şi contrazic ideea de epocă întunecată.

Toaleta, piesă de teatru

Odată cu Renaşterea şi cu descoperirea vechilor terme romane, grija pentru aparenţă creşte. Acum apare termenul „toaletă“, iar ştiinţa machiajului şi a coafurii ating apogeul. Mai mult, toaleta este transformată în ritual de curte, se face în public şi obiectele necesare devin adevărate opere de artă. 130 de obiecte şi opere de artă, împrumutate din mai multe muzee europene, ilustrează practicile de înfrumuseţare ale vremii.

Se află aici un minunat acoperământ de masă de toaletă, din material fin, brodat, oglinzi, diferite recipiente şi fiole pentru unguente, aşa-numitele „bule de parfum“, bijuterii conţinând substanţe odorizante, purtate la centură sau la pălărie. Noua modă a generat o adevărată industrie de obiecte incredibile, cum ar fi scobitorile, beţişoarele pentru curăţat urechile, cele pentru curăţat unghiile, cât mai ornamentate, realizate de artizani din toate meseriile: sticlari, ebenişti, orfevri.

image

François Clouet - „Femeie la oglindă“ (împrumutată de la Muzeul Worcester)



Picturi şi gravuri din epocă dau privitorului o idee despre rolul fiecărui exponat şi despre două componente noi ale vieţii frumoaselor Renaşterii: luxul şi erotismul. Nu întâmplător, apar acum două teme, înrudite. Una, schiţată de Leonardo da Vinci, „femeie la oglindă“, va fi adusă în Franţa de François Clouet, prezent în expoziţie cu o minunată compoziţie, intitulată „Femeie la oglindă“. Cealaltă, sub pretextul prezenţei în faţa mesei de toaletă sau sub forma alegoriilor, introduce nudul feminin, ca în „Venus la toaletă“ de Lavinia Fontana.

Alchimia fardurilor

O cercetare ştiinţifică a adăugat o dimensiune inedită acestei expoziţii. Centrul de cercetare şi restaurare al Muzeelor Franţei şi grupul L’Oreal au analizat chimic 144 de urme din diferite fiole şi cutii de machiaj, conţinând creme de albire, farduri roşii, unguente pentru corp, parfumuri, substanţe pentru decolorarea părului. Filme video reconstituie o serie de reţete, a căror compoziţie, bazată pe plumb, mercur şi cositor, le fac inutilizabile în zilele noastre.

Info

Expoziţie: „Le bain et le miroir“

Unde: Musée Cluny, Paris şi Musée de la Renaissance, castelul Ecouen (Val-d’Oise)

Când: până la 21 septembrie

Program: zilnic, în afară de marţi

Călătorii



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite