Malaysian Airlines şi-a modificat rutele de zbor: ocoleşte Ucraina, dar trece acum pe deasupra Siriei
0Compania Malaysian Airlines, care a pierdut două avioane într-o jumătate de an, şi-a modificat rutele de zbor pentru a ocoli Ucraina, după ce zborul MH17 a fost doborât de o rachetă, iar toţi cei 298 de oameni aflaţi la bord au murit. Ruta alternativă a Malaysian Airlines tranzitează acum spaţiul aerian al Siriei, ocolit de toate celelalte companii aeriene din lume, având în vedere că în Siria se desfăşoară, de trei ani, un război civil crunt.
Un avion comercial cu 298 de oameni la bord a fost doborât joi seară deasupra estului separatist al Ucrainei. Toţi pasagerii au murit. Tragedia ridică însă numeroase semne de întrebare, mai ales după ce s-a aflat că unele dintre marile companii aeriene ocoleau de câteva săptămâni Ucraina, tocmai pentru că au considerat că există un astfel de risc.
Conform datelor furnizate de serviciul Flight Radar 24, care monitorizează rutele de zbor ale companiilor aeriene, un avion Malaysian Airlines a tranzitat duminică spaţiul aerian al Siriei, considerat singurul cu adevărat închis şi evitat de toate aparatele de zbor.
Un avion de tip Airbus A380 - cele mai mari din lume, care pot transporta până la 1.000 de pasageri, operat de Malaysian Airlines sub codul MH4, pe ruta Kuala Lumpur Londra, a tranzitat ieri spaţiul aerian al Siriei. Astăzi, zborul a ocolit Siria, trecând doar pe deasupra Irakului, urmând să aterizeze în capitala Marii Britanii la ora 15.42 BST (17.42 ora României). Potrivit aplicaţiei Flight Radar 24, avionul se află acum (14.55) deasupra oraşului Balcik din Bulgaria, urmând să intre în scurt timp în spaţiul aerian al României.
Toate ştirile despre tragedia aviatică din estul Ucrainei
Toate ştirile despre criza din Ucraina
Toate ştirile despre avionul Malaysian Airlines dispărut în martie
Operatorii aerieni ajung să zboare pe deasupra unora dintre cele mai problematice zone de conflict, spune Mikael Robertsson, cofondator al Flight Radar 24. Avioanele trebuie să ajungă din punctul „A” în punctul „B” în cel mai eficient mod posibil. Siria are probabil singurul spaţiu aerian pe care, într-adevăr, îl evită toată lumea, spune Robertsson. Alte zone cu probleme, precum Coreea de Nord şi Somalia, sunt tranzitate de avioanele companiilor aeriene comerciale, spune Robertsson, adăugând că este foarte greu de verificat cât de des fac asta.
Cele mai multe decizii privind rutele zborurilor sunt luate de compania aeriană, însă acestea trebuie să evite spaţiile aeriene închise, altfel riscă să fie doborâte, notează BBC. Zona în care s-a prăbuşit zborul MH17 al companiei Malaysian Airlines, care decolase de la Amsterdam cu destinaţia finală Kuala Lumpur, făcea parte dintr-un spaţiu aerian închis, însă restricţia se aplica numai pentru altitutini de până la 9.754 de metri. Zborurile la altitudini mai mari erau permise. Atunci când a fost doborât, avionul zbura la 10.058 de metri înălţime.
Şi autorităţile naţionale de aviaţie au un cuvânt de spus atunci când vine vorba de stabilirea rutelor de zbor ale avioanelor comerciale. Spre exemplu, în aprilie, Administraţia Federală pentru Aviaţie din SUA a interzis companiilor aeriene americane să zboare deaspra Peninsulei Crimeea şi în apropierea acestei, în zone deasupra Mării Negre şi a Mării Azov. După doborârea zborului MH17, autoritatea a extins această interdicţie pentru a acoperi toată Ucraina.
Însă multe companii aeriene continuă să tranziteze spaţiul aerian al Ucrainei. Potrivit serviciului Flight Raadar 24, care monitorizează avioanele care traversează spaţiile aeriene, companiile aeriene care au tranzitat cel mai des spaţiul aerian ucrainean în ultima săptămână sunt:
Aeroflot - 86 zboruri
Singapore Airlines - 75
Ukraine International Airlines - 62
Lufthansa - 56
Malaysian Airlines - 48
Companiile aeriene îşi aleg ruta în funcţie de o mulţime dee factori - sfaturi de la Ministerele de Externe, avertismente internaţionale, condiţiile meteo, navigatori, greve şi programul aeroporturilor. În general, ele vor alege rutele cele mai scurte - un ocol lung din cauza unei zone de conflict va genera întârzieri şi costuri adiţionale cu combustibilul.
Operatorii aeriani ajung astfel să zboare pe deasupra unora dintre cele mai problematice zone de conflict, spune Mikael Robertsson, cofondator al Flight Radar 24. Avioanele trebuie să ajungă din punctul „A” în punctul „B” în cel mai eficient mod posibil. Siria are probabil singurul spaţiu aerian pe care, într-adevăr, îl evită toată lumea. Alte zone cu probleme, precum Coreea de Nord şi Somalia, sunt tranzitate de avioanele companiilor aeriene comerciale, spune Robertsson, adăugând că este foarte greu de verificat cât de des fac asta.
„Deseori, evitam zonele unde exista conflict aer-aer, însă zburam deasupra Irakului şi a Afganistanului când forţele armate britanice şi americane erau mobilizate acolo pentru că doar una dintre părţile implicate în conflict folosea avioane de luptă”, a declarat un pilot de linie pentru cotidianul britanic „The Guardian”.
CITEŞTE MAI MULT
VIDEO Avion doborât în Ucraina. Mărturia unei femei care a ratat „cursa morţii“
Mulţi dintre pasagerii avionului malaysian mergeau la o conferinţă despre SIDA, în Australia
FOTO VIDEO Avion malaysian cu 298 de pasageri, doborât lângă Doneţk. Nu există supravieţuitori
Reacţiile liderilor politici după tragedia aviatică din Ucraina
Ruşii, fără milă pe timpul războiului rece: cum au doborât un avion sud-coreean cu 269 de pasageri
FOTO Malaysia Airlines MH17 doborât în Ucraina: olandezul care şi-a anticipat moartea pe Facebook
Malaysia Airlines MH17, doborât peste Ucraina: cine este vinovat?