Falimentul oraşului Detroit i-a pus în alertă pe slovaci

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Industria auto, bine implantată în Slovacia
Industria auto, bine implantată în Slovacia

Veştile despre falimentul oraşului Detroit, fostă capitală americană a automobilului, a stârnit teamă în Slovacia, cel mai mare producător de automobile pe cap de locuitor din lume.

Ţara a mai trecut printr-un scenariu similar celui de la Detroit, pe vremea când principalul produs de export al ţării provenea din industria armamentului. Acest domeniu s-a prăbuşit aproape imediat după 1989, odată cu sfârşitul Pactului de la Varşovia şi al CAER, scrie ziariştii de la „SME“. În doar trei ani şomajul a crescut în Slovacia (care până la începutul anului 1993 a făcut parte din Cehoslovacia) de la zero la 12% în anumite centre industriale şi a atins chiar 20% în unele regiuni mai izolate. Aceste centre tot nu s-au restabilit după lichidarea industrială masivă. Economia Slovaciei a fost salvată de un al doilea val industrial care a fost urmat de sosirea investitorilor străini, mai ales în anii 2000.


Constructorii de automobile şi întreprinderile de piese electroncie nu au pătruns pe un teren virgin. S-au sprijinit pe o tradiţie industrială de construcţie mecanică puternică şi pe specializarea tehnică a mâinii slovace de lucru. Capitalurile străine au permis producerea de armament şi, industriei mecanice slovace, de a se reincarna literalmente în astfel de uzine de producere de armament şi de piese electronice.

Pentru a se impune, o ţară mică trebuie să se poată concentra asupra unei game limitate de produse, garantând o mai mare calitate de fabricaţie. Cu toate că din punct de vedere economic slovacii sunt puternic dependenţi de un mic număr de sectoare care exportă. Produsele care provin din fabricarea automobilelor, de produse electronice destinate marelui public şi de construcţii mecanice reprezintă doar 22 respectiv 21 şi 10 % din toate exporturile Slovacia, şi de aici temerea dacă senariul Detroit se poate repate aici.

În urmă cu 20 de ani,când Volkswagen a venit pe teritoriul slovac, trebuia să importe 90% din componente. Astăzi, importurile de componente din industria slovacă reprezintă în continuare 60 % din costul total al produsului final. Un lucru important, aici, este că este că procentul de importuri se diminuează, în timp ce numărul de componente şi de piese detaşate fabricate în Slovacia creşte. Este un lucru bun pentru Slovacia pentru că în felul acesta creşte şi numărul de locuri de muncă create şi scade numărul şomerilor.

Dar situaţia industriei slovace este departe de a fi ideală. Designul, serviciile financiare, cercetarea şi dezvoltarea, domenii de activitate preţioase şi rentabile, nu sunt externalizate. Analiştii spun că aceasta va fi cea mai mare încercare pentru slovaci în viitorii zece ani, pentru că uzinele de automobile şi cele de electocasnice ar putea să delocalizeze într-o bună zi, mai ales activităţile „primare economic“, cum ar fi simpla asamblare, cu foarte puţină valoare adăugată.

Destinul oraşului Detroit şi experinaţa nu prea îndepărtată prin care a trecut Slovacia ar trebui să fi constituit ca un avertisment pentru guvernanţi,concluzionează jurnaliştii de la „SME“

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite