Tranzacţiile electronice pe internet se vor dubla în 2008
0Numărul plăţilor no-cash în mediul virtual a crescut anul trecut de patru ori faţă de 2006. Românii nu mai fug de plăţile electronice. În primele 11 luni ale anului 2007 au fost efectuate
Numărul plăţilor no-cash în mediul virtual a crescut anul trecut de patru ori faţă de 2006.
Românii nu mai fug de plăţile electronice. În primele 11 luni ale anului 2007 au fost efectuate 406.000 de plăţi, faţă de numai 107.000 în 2006. Deşi volumul tranzacţiilor rămâne în continuare scăzut faţă de media europeană, stăm mai bine decât state ca Bulgaria sau Ucraina.
Tot mai mulţi conaţionali preferă plata cu cardul, ca alternativă la plata în numerar. Dovadă stau numărul tot mai mare al tranzacţiilor efectuate cu cardul bancar şi creşterea exponenţială a comerţului electronic din ultima perioadă.
"Majorarea de aproape patru ori a tranzacţiilor online se datorează în principal încrederii mai mari pe care românii o au în această modalitate de plată, dar şi promovării serviciului de către marile companii", susţine Carmen Sebe, director general Gecad Epayment.
Tranzacţii de 70 milioane de lei în 2008
Potrivit procesatorului Romcard, aproape 80% dintre plăţi au fost efectuate în lei, 20% în euro şi doar 10% în dolari. Astfel, tranzacţiile în monedă naţională au depăşit 45 milioane lei, iar cele în euro au fost de trei ori mai mici. În opinia lui Marin Mitroi, director general Romcard, românii au devenit sensibili la subiectul comerţului electronic. "Ceea ce ne lipseşte este o mai bună promovare.
În orice caz, pentru 2008 estimăm cel puţin o dublare a tranzacţiilor efectuate cu cardul pe internet", spune Mitroi. Acestea s-ar ridica, potrivit Gecad Epayment, la peste 70 milioane lei în 2008. După primele nouă luni din 2007, în ţara noastră peste 10 milioane de carduri valide erau în circulaţie, din care 4,8 milioane erau active.
Numărul magazinelor online, în creştere
În primele 11 luni ale anului trecut, o treime a plăţilor a fost direcţionată către operatorii de telefonie mobilă, în timp ce turismului (servicii de transport şi cazare) i-au revenit 20%. "În 2008 numărul magazinelor online va continua să crească. Dacă ritmul de dezvoltare a pieţei se menţine, vom avea în jur de 2.000 de magazine virtuale anul viitor, faţă de aproximativ 1.650 în prezent. Avem însă nevoie de cel puţin 2-3 ani până când vom putea vorbi de o calitate sporită a serviciilor oferite", a subliniat Sebe.
În perioada sărbătorilor de iarnă, comerţul electronic a crescut cu aproximativ 30%, potrivit reprezentanţilor Gecad Epayments. Retailerii au anunţat, deja, vânzări record. De exemplu, magazinul online eMAG a anunţat, în luna decembrie, vânzări de 1,1 milioane lei într-o singură zi: "Dacă acum şase ani comerţul online abia apăruse în România, acum oamenii s-au obişnuit cu acest mod de a face cumpărături şi îi cunosc foarte bine avantajele", spune Radu Apostolescu, director eMAG.
Suntem încă în urma Europei de Vest
Deşi ţara noastră a făcut progrese remarcabile în domeniul comerţului electronic, ne vor trebui ani buni pentru a-i prinde din urmă pe vecinii noştri europeni. Directorul Romcard consideră că "deşi suntem cu mult în urma Europei Occidentale, stăm mult mai bine decât state ca Bulgaria şi Ucraina".
Cu toate că rezultatele de anul trecut au fost spectaculoase, Carmen Sebe este de părere că diferenţele mari dintre ţara noastră şi alte state membre ale Uniunii Europene sunt cauzate, în principal, de gradul scăzut de utilizare a tehnologiilor IT, în special a internetului. Un raport al InternetWorldStats din luna aprilie 2007 aprecia rata de penetrare a internetului în ţara noastră la sub 24% - cea mai mică din Uniunea Europeană. O a doua cauză este legată de noutatea comerţului electronic.
"Publicului îi este teamă de fraude, deşi acestea nu reprezintă un pericol real. În plus, calitatea serviciilor oferite de unele magazine online este precară, ceea ce îi face pe români să ezite atunci când plătesc online cu cardul", a adăugat Sebe.
Totuşi rezultatele obţinute în 2007 sunt remarcabile. "România se află printre pieţele considerate a avea un ritm de dezvoltare foarte rapid. Nu ne putem compara cu pieţele mature din Vest, pentru că plecăm de la condiţii economice diferite. În Occident, cardurile au început să fie folosite cu mult timp înaintea noastră. Important este că ţara noastră a reuşit să facă paşi importanţi, într-un timp relativ scurt", apreciază Denisa Mateescu, Manager România şi regiunea Balcanilor, Mastercard Europe.
Piaţa cardurilor se diversifică
Piaţa locală a cardurilor a crescut pe toate palierele şi în 2007. "Oferta de carduri s-a diversificat, iar numărul comercianţilor care acceptă plăţile la POS este tot mai mare. În paralel, tranzacţiile cu cardul s-au înmulţit", precizează Denisa Mateescu.
În ceea ce priveşte produsele, reprezentantul Mastercard este de părere că piaţa a evoluat către produse superioare, din gama Premium. Au fost lansate două carduri Platinum, unul emis de Mastercard şi celălalt de către Visa. "Aşa cum se prezintă piaţa la ora actuală, oferta acoperă segmente foarte diferite de utilizatori, fiecare cu nevoile sale specifice.
Ca tendinţă trebuie amintite continuarea trendului ascendent al cardurilor de credit şi preferinţa pentru cardurile co-branded, produse care au ataşate programe de marketing consistente", subliniază reprezentantul Mastercard.