Fuziunea aeroporturilor Băneasa şi Otopeni, contestată în instanţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În patrimoniul viitorului complex aeroportuar a fos inclus un teren care nu aparţine niciuneia dintre părţi Unul dintre marile proiecte ale statului - contopirea instituţională a

În patrimoniul viitorului complex aeroportuar a fos inclus un teren care nu aparţine niciuneia dintre părţi

Unul dintre marile proiecte ale statului - contopirea instituţională a aeroporturilor internaţionale Otopeni şi Băneasa - riscă să se transforme într-un scandal imobiliar de proporţii, întrucât un teren de aproape 9 hectare este trecut ca aparţinând AIB Băneasa, deşi acesta se află în proprietatea altei societăţi comerciale.

Proprietarii se opun fuziunii şi avertizează că aceasta este ilegală câtă vreme terenul lor e luat în calcul ca participaţie a AIBB la proiect. Litigiile legate de acest teren - situat într-o zonă de maxim interes imobiliar, Băneasa - s-au ţinut lanţ în ultimii ani şi, într-un final, proprietarul de drept, Aviaţia Utilitară SA Bucureşti, a obţinut atât o sentinţă irevocabilă, cât şi un certificat de atestare a dreptului de proprietate asupra respectivului spaţiu. Pe scurt, administratorii Aeroportului Băneasa au încercat prin diverse metode să acapareze respectiva proprietate, însă până la urmă câştigul de cauză a revenit Aviaţiei Utilitare, societate care îşi desfăşoară activitatea chiar pe acel teren. Cu toate acestea, la scurt timp după eliberarea certificatului de atestare a proprietăţii, emis de Ministerul Transporturilor, acelaşi minister a ieşit cu un proiect de fuziune a aeroporturilor Băneasa şi Otopeni.

Din datele prezentate în proiect rezultă, între altele, că terenul în cauză ar aparţine AIB Băneasa (!) şi, mai mult, ar putea face parte integrantă din capitalul viitorului complex aeroportuar ce va lua naştere după fuziune. Altfel spus, pe de-o parte este recunoscută proprietatea Aviaţiei Utilitare asupra terenului, iar pe cealaltă parte se include locaţia într-un proiect care nu ia în considerare această recunoaştere. În consecinţă, Aviaţia Utilitară a contestat ca ilegal proiectul de fuziune Otopeni - Băneasa, înaintând Oficiului Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Municipiului Bucureşti o notă de opoziţie faţă de această intenţie a MTCT. Reprezentanţii Aviaţiei Utilitare ne-au declarat că, din momentul în care această notă a fost înaintată, "procedurile de fuziune trebuie oprite până la elucidarea împrejurărilor juridice semnalate; altfel, fuziunea va fi ilegală, potrivit legislaţiei privind organizarea şi funcţionarea societăţilor comerciale". Mai precis, orice creditor al societăţilor care iau parte la o fuziune "a cărui creanţă este anterioară datei publicării proiectului de fuziune (...) poate face opoziţie", în condiţiile legislaţiei privind societăţile comerciale, iar "opoziţia suspendă executarea fuziunii". Menţionăm că atestarea proprietăţii Aviaţiei Utilitare asupra terenului din Băneasa a fost recunoscută la 19 februarie, iar proiectul de fuziune a apărut în "Monitorul Oficial" din 2 martie 2007.

Ministerul susţine fuziunea chiar şi în afara legii

"Ministerul Transporturilor va continua procedurile pentru fuziunea dintre aeroporturile Henri Coandă (Otopeni - n.n) şi Aurel Vlaicu (Băneasa - n.n.), chiar dacă Aviaţia Utilitară a contestat demersul la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă TMB", a declarat, pentru agenţia NewsIn, secretarul de stat în MTCT, Alexandros Galiaţatos.

În "Monitorul Oficial" din 2 martie 2007 - partea a IV-a - a apărut controversatul proiect de "fuziune prin contopire" a Companiei Aeroportul Internaţional "Henri Coandă" Bucureşti Otopeni cu Societatea Naţională Aeroportul Bucureşti Băneasa - "Aurel Vlaicu".

Într-una din anexele ataşate proiectului este invocat un certificat de atestare a dreptului de proprietate pentru o suprafaţă de 387.514,68 mp. Or, acest certificat a fost parţial anulat, întrucât în respectiva suprafaţă au fost incluse şi cele 8,9 hectare de teren aparţinând Aviaţiei Utilitare, după cum precizează reprezentanţii acestei societăţi.

Terenul Aviaţiei Utilitare trebuie scos din calcule

Concret, Aviaţia Utilitară a formulat, către Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Municipiului Bucureşti (TMB), o contestaţie privind fuziunea aeroporturilor "Henri Coandă" (Otopeni) şi "Aurel Vlaicu" (Băneasa), motivând că în proiectul elaborat de MTCT a fost inclus un teren de 8,9 ha, care "aparţine companiei şi care a fost obţinut în instanţă în 2006". În replică, secretarul de stat în MTCT, Alexandros Galiaţatos, a afirmat, potrivit NewsIn, că "oricine are dreptul legal de a contesta fuziunea dintre cele două aeroporturi. Ministerul Transporturilor va continua procesul de fuziune, iar operaţiunea se va finaliza în termenul stabilit de lege". Fuziunea se va face, cu respectarea legii, "atât cu suprafeţele care sunt în litigiu, cât şi cu cele care nu sunt în litigiu", a precizat oficialul MTCT.

Reprezentanţii Aviaţiei Utilitare susţin că în proiectul de fuziune a fost menţionat un certificat de proprietate pentru o suprafaţă de 38,7 hectare, care ar aparţine Aeroportului Băneasa, dar documentul a fost anulat parţial - chiar de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - cu două luni înainte. "Din patrimoniul cu care Aeroportul Băneasa a intrat în fuziune, aproximativ 8,9 hectare aparţin de fapt Aviaţiei Utilitare. Mai mult, Ministerul Transporturilor a emis, pe 19 februarie 2007, pentru Aviaţia Utilitară, certificatul de atestare a dreptului de proprietate pentru suprafaţa respectivă. Prin opoziţia depusă la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă TMB, Aviaţia Utilitară Bucureşti a solicitat extragerea din activul cu care Aeroportul Internaţional Băneasa participă la fuziune, a suprafeţei de 8,9 hectare care aparţine societăţii noastre sau achitarea contravalorii acestui teren", au mai precizat oficialii Aviaţiei Utilitare.

Un război imobiliar vechi de aproape şapte ani

Reamintim că SC Aviaţia Utilitară Bucureşti SA a dat în judecată Ministerul Transporturilor, Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa (AIBB), Primăria Capitalei şi Oficiul de Cadastru la 11 august 2000, solicitând anularea certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului de 8,9 hectare emis la 4 aprilie 2000 de Ministerul Transporturilor în beneficiul AIB Băneasa. În motivarea cererii sale, SC Aviaţia Utilitară arăta că - deşi solicitase Ministerului Transporturilor să-i elibereze un certificat privind dreptul său de proprietate asupra terenului respectiv pe care îl avea în patrimoniu şi îl folosea efectiv, fără întrerupere, de la înfiinţarea în 1964 a Întreprinderii de Aviaţie Utilitară a cărei succesoare este - ministerul a dat terenul Aeroportului Băneasa. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a recunoscut, în 14 septembrie 2004, dreptul de proprietate al Aviaţiei Utilitare asupra terenului în suprafaţă de 8,9 ha situat pe DN 1, în apropierea Aeroportului Băneasa.

Această hotărâre a fost însă atacată de Ministerul Transporturilor, AIBB şi Oficiul de Cadastru, iar în 4 aprilie 2005 instanţa supremă a decis anularea sentinţei din septembrie 2004. Aviaţia Utilitară a făcut recurs, pe care, în final, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie l-a admis în 10 octombrie 2006. Tot atunci, instanţa supremă a obligat Ministerul Transporturilor să emită pentru Aviaţia Utilitară certificatul de atestare a dreptului de proprietate pentru terenul de 8,9 hectare. Certificatul a fost emis la data de 19 februarie 2007.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite