Infrastructura caii ferate va "inghiti" 4,5 miliarde dolari
0Din trimestrul IV al acestui an pe Bucuresti-Campina trenurile vor circula cu 160 km/ora
Valoarea investitiilor pentru modernizarea coridorului IV pan-european de cale ferata, care strabate tara de la vest la est pe directia Curtici-Alba Iulia-Brasov-Bucuresti, este estimata la aproximativ 4,5 miliarde dolari, ne-a declarat Vasile Olievschi, director general al Directiei pentru Transporturi Feroviare din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Prin modernizare se va ajunge la viteze de circulatie de 160 km/ora pentru trenurile de calatori si de 140 km/ora pentru cele de marfa. "Pe langa avantajul privind grabirea integrarii in piata europeana de transport, modernizarea infrastructurii va aduce si o dezvoltare economica a zonelor din apropierea coridorului de transport, inclusiv din punct de vedere turistic", a spus Olievschi. Pe tronsonul de cale ferata Bucuresti-Campina lucrarile sunt preconizate sa se incheie in trimestrul IV al acestui an. Finantarea proiectului, in valoare de 200 milioane euro, este asigurata de Banca Europeana de Investitii (BEI). Pe tronsonul Campina-Brasov oficialitatile sunt in tratative cu Comunitatea Europeana pentru a obtine o finantare prin Programul ISPA. "Speram ca lucrarile sa inceapa in 2004, dar este un proiect foarte dificil, pentru ca traverseaza zona muntoasa, iar bugetul necesar este evaluat la 250 milioane euro", a afirmat Olievschi. Pe portiunea de cale ferata Bucuresti-Fetesti, investitia totala se ridica la 231 milioane euro, proveniti din fonduri ISPA. In prezent au loc licitatii pentru tronsonul Bucuresti-Fundulea. De la Fetesti la Constanta lucrarile de reabilitare vor fi executate pe baza unui acord de imprumut semnat de Guvernul roman cu Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala, in valoare de 218 milioane dolari. "In 2004 speram sa putem negocia un imprumut pentru segmentul Curtici-Deva", a mai afirmat Olievschi. Reabilitarea coridorului IV, in lungime de 880 km, si care cuprinde 108 statii de cale ferata, este preconizata sa se finalizeze in 2012-2015. Pentru cel de-al doilea coridor feroviar -coridorul IX- care traverseaza Romania de la nord la sud in prezent se finalizeaza studiile de fezabilitate, iar valoarea totala a investitiilor pentru modernizare este estimata la 1-2 miliarde dolari.