"Stăpânii străzilor" fac legea în Los Angeles

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ce înseamnă să fii poliţist în "Oraşul îngerilor" După atâtea şi atâtea seriale şi filme despre isprăvile poliţiştilor din "Oraşul îngerilor", spectatorul român e mai mult

Ce înseamnă să fii poliţist în "Oraşul îngerilor"

După atâtea şi atâtea seriale şi filme despre isprăvile poliţiştilor din "Oraşul îngerilor", spectatorul român e mai mult decât familiarizat cu celebra siglă LAPD, iniţialele departamentului oamenilor legii şi ordinii - Los Angeles Police Department - din acest mitic oraş. De aceea, decorurile filmului "Stăpânii străzilor"/"Street Kings" îi vor părea cunoscute, iar acţiunea, până la un punct, se va înscrie în perimetrul unor repere ştiute. Neobişnuit însă chiar pentru criteriile Hollywoodului este nivelul violenţei de o intensitate căreia cu greu i se poate găsi egal.

De la bun început, suntem proiectaţi într-o lume a bunului plac, în care pericolele îl pândesc în orice clipă pe cel ce se aventurează în cartierele întunecate ale oraşului, populate de figuri sinistre, de un amestec inextricabil de rase şi etnii, de tineri fără căpătâi puşi pe harţă, de traficanţi de droguri şi femei uşoare, o lume în care gloanţele se încrucişează, sângele stropeşte caldarâmul şi zidurile, iar zgomotul infernal al radiourilor cu volumul dat la maxim se încrucişează cu vocile răguşite ale beţivanilor şi cu insultele pe care şi le adresează reciproc grupurile rivale de haimanale.

Cuvântul de ordine: violenţă fără limite împotriva infractorilor

Este o lume în care s-a născut şi a crescut coautorul scenariului, scriitorul de faimă mondială James Ellroy şi în care şi-a trăit tinereţea regizorul David Ayer, ceea ce contribuie la nota de autenticitate a filmului. Tema, metodele câtuşi de puţin ortodoxe la care recurge un grup de poliţişti în lupta împotriva infractorilor, este tipică scrierilor lui Ellroy şi producţiilor cinematografice inspirate din opera lui ("L.A. Confidential", The Black Dahlia"), la fel ca şi referirile la corupţia care a infestat rândurile poliţiştilor din Los Angeles, din anii '30 şi până spre anii '90 ai secolului trecut.

Personajul principal, poliţistul Tom Ludlow, este interpretat de Keanu Reeves, care pentru necesităţile rolului a mai luat ceva în greutate. De la moartea năpraznică a soţiei sale s-a înrăit tot mai mult, nemaiţinând seama de niciun fel de reguli pentru a curăţa străzile oraşului de pegra care îl infestează. Pe lângă el, "Dirty Harry", prototipul poliţistului violent, aşa cum l-a fixat în mentalul colectiv al cinefililor de pretutindeni Clint Eastwood, este un dulce copil.

El face parte din echipa căpitanului Jack Wander, sub trăsăturile căruia îl recunoaştem pe actorul de culoare Forest Whitaker, laureat al Oscarului pentru excelenta sa prestaţie din "Ultimul rege al Scoţiei". Adept al metodelor ultraviolente, căpitanul este considerat un fel de mentor şi ocrotitor de către Tom, care încă de la primele secvenţe nu pregetă să lichideze cu brutalitate mai mulţi kidnapperi sud-coreeni pentru a scăpa din ghearele lor două tinere fete. El este luat la ochi, la fel ca şi şeful său, de către serviciul care se ocupă cu respectarea regulamentelor de ordine interioară ("afacerile interne", în limbajul poliţiei americane).

Corupţia se ascunde acolo unde nu te aştepţi

Lucrurile se vor complica când fostul partener al lui Tom, suspectat de colegi că-i toarnă la mai marii "afacerilor interne", este asasinat în împrejurări neclare. Tom se numără printre cei bănuiţi, dar se bucură de sprijinul necondiţionat al şefului său şi al celorlalţi colegi.

Oricât de mult îl dispreţuieşte pe fostul lui partener, el nu se poate împăca însă cu ideea asasinării sale şi se va alătura anchetatorului care se ocupă de acest caz pentru a-i descoperi pe ucigaşi. Iar investigaţia va da la iveală fire nevăzute care conduc spre existenţa unei stări de nebănuită corupţie chiar în rândurile LAPD.

Păcat că scena finală distonează atât de mult cu modul cum a decurs până atunci acţiunea, încât pare a fi fost, pur şi simplu, "lipită". E adevărat că un final nefericit nu poate ruina cu totul un film, altminteri realizat cu profesionalism, dar de dăunat îi dăunează.

James Ellroy, "câinele turbat al ficţiunii poliţiste americane"

Autor al ideii care a stat la baza filmului şi coautor al scenariului (alături de Kurt Wimmer şi Jamie Moss), James Ellroy (foto), considerat a fi "câinele turbat al ficţiunii poliţiste americane", este cunoscut pentru stilul nervos, eliptic al scrierilor sale, ca şi pentru intriga lor densă, complicată şi viziunea lor pesimistă. Născut la Los Angeles cu şase decenii în urmă, copilăria sa a fost marcată de moartea violentă a mamei sale, în împrejurări rămase şi astăzi neelucidate.

Acest moment tragic a avut o puternică influenţă asupra cursului ulterior al vieţii sale, ca şi cartea primită în dar de ziua naşterii de la tatăl său, o colecţie a unora dintre cazurile cele mai senzaţionale cu care s-a confruntat Departamentul de Poliţie din Los Angeles.

Adolescenţa şi primii ani ai tinereţii au fost extrem de agitaţi. A fost un băutor înrăit, s-a drogat, nu s-a dat în lături de la furtişaguri din magazine, spargeri, deseori a dormit pe străzi. După ce a stat un timp la închisoare şi după ce s-a îmbolnăvit de pneumonie, a încetat să mai bea, s-a angajat ca ajutor pe terenurile de golf ("caddy") şi... s-a apucat de scris.

Printre romanele sale cele mai cunoscute care au devenit imediat bestselleruri şi a căror acţiune se petrece de regulă în Los Angeles se numără "L.A. Confidential", "The Black Dahlia" (ambele ecranizate), "American Tabloid", "The Big Nowhere". James Ellroy face parte din stirpea rară a unui Raymond Chandler, Dashiell Hammett ori Ross McDonald.

David Ayer, de la operator pe submarine nucleare la regia de film

Ca şi James Ellroy, David Ayer (foto), care semnează regia filmului "Stăpânii străzilor", cunoaşte îndeaproape cartierele rău famate din Los Angeles, fiind profund îndrăgostit de acest oraş. A avut şi el o viaţă aventuroasă, fiind, între altele, operator sonar pe un submarin nuclear. Reîntors în viaţa civilă, s-a apucat de scris scenarii de film. Nu întâmplător, acţiunea unui asemenea film, "U-571", se petrece la bordul unui submarin american în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Ayer a mai scris scenariile unor pelicule de acţiune cu succes de public, ca "Fast and Furious", "S.W.A.T" şi "Dark Blue", dezvoltând în cazul ultimului din aceste filme o idee furnizată de James Ellroy. Era începutul unei colaborări fructuoase. Poate cea mai mare reuşită a lui Ayer a fost scenariul filmului "Training Day"/"Zi de instrucţie" (pe genericul căruia a figurat şi ca producător), film care i-a adus un Oscar lui Denzel Washington pentru prestaţia sa în rolul unui poliţist corupt.

Debutul în regie şi l-a făcut în "Harsh Times"/"Timpuri grele", drama unui veteran al războiului din Vietnam, iar scenariul l-a scris tot el. Acum, în "Stăpânii străzilor", nu s-a mai amestecat în scenariu, pe care l-a lăsat în seama unei triplete în frunte cu James Ellroy, autor şi al ideii care a stat la baza acestui film.

Filme



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite