Noi, dascălii, şi micile noastre vulnerabilităţi meschine. Şcoala Altfel: 2 + 9 = 11 studii de caz

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

În parteneriat cu excelenta echipă de profesionişti Petrom, cărora cu gratitudine le mulţumesc public, în primăvara lui 2013 am pregătit proiectul de educaţie non-formală de leadership „Petrom-Şcoala Altfel: creşteţi ce-i mai bun în elevii voştri!“. Pentru că România ar trebui să crească prin bun-simţ şi responsabilitate. Firesc, nu-i aşa?!...

Dezvolt ideea anterioară.

Am invitat în proiect şcoli din 11 comunităţi Petrom, cu scopul de a crea şi desfăşura activităţi utile elevilor, în cadrul săptămânii Şcoala Altfel (7-11 aprilie 2014). Sprijinul financiar PETROM a fost consistent, de ordinul miilor de euro, iar implicarea coechipierilor cu care am monitorizat întregul proiect cât se poate de profesionistă. Am parcurs peste 3.500 km prin ţară, marcând o experienţă profesională realmente excelentă.

Pentru că România ar trebui să crească prin bun-simţ şi responsabilitate...

Firesc. Nu-i aşa, aţi zice?!...

1. Faptele (I): toamna-iarna 2013

Eu am conceput suportul de curs aferent, al cărui prim capitol – gândit ca studiu de caz – este chiar proiectul despre care scriu acum. Iată suportul de curs:

Suport Curs Petrom-scoala Altfel

În lunile septembrie-decembrie 2013, am desfăşurat ateliere de training cu profesori în toate şcolile, conform următoarei planificări:

PETROM-SCOALA_ALTFEL_2013_-_licee_contacte_planificari_TTT

În loc de 11 sesiuni de training, am făcut 12, deci cu 9% mai mult decât am planificat iniţial. În loc de 11 x 10 = 110 profesori (câte 10 din fiecare comunitate), la trainignuri au participat în total 170 de profesori, deci cu 55% mai mulţi decât am planificat iniţial.

Pe o scală de la 1 la 5 (şi cu 133 fişe de feedback completate), participanţii la sesiunile de training au acordat următoarele note: 4,92 – calitatea pachetului de curs; 4, 97 – prestaţia trainerului; 4,90 – gradul de îndeplinire a aşteptărilor personale. Media generală a programului: 4,93.

Am luat indicatorii 12 în loc de 11 şi, respectiv, 170 în loc de 110 ca pe o măsură a interesului profesorilor faţă de proiect.

Fiecare profesor şi fiecare director de şcoală au primit certificate. Iată modelele:

Certificate Ttt - Petrom-scoala Altfel

Certificate Ttt Directori - Petrom-scoala Altfel

Pentru buna documentare şi diseminare a activităţilor din cele unsprezece comunităţi, am creat câte o pagină Facebook pentru fiecare şcoală în parte, invitând dascălii să le populeze cu cele mai relevante rezultate din proiectele ŞCOLII ALTFEL. Iată paginile FB, gata de start:

Petrom Scoala Altfel Pagini Fb

2. Faptele (II): martie-aprilie 2014

În 20 martie, am trimis pe mail tuturor şcolilor următorul mesaj:

Distinşi coechipieri,

Doamnelor şi domnilor profesori,

Bună dimineaţa – salutări respectuoase de la noi, o dată cu urările noastre de a vă bucura de această primăvară frumoasă!

Rostul mesajului meu este de a vă adresa invitaţia să aveţi în atenţie atât posibile proiecte în săptămâna ŞCOALA ALTFEL în care să testaţi / utilizaţi / dezvoltaţi temele pe care le-am parcurs împreuna în cadrul atelierelor interactive de toamna trecută, cât şi să „activaţi” paginile FB create pentru diseminarea modelelor de bune practici pe care le veţi aprecia că merită a fi cunoscute de fiecare din şcolile coechipiere de proiect.

Vă trimit, ataşat, un document cu link-uri către toate paginile FB relevante, invitându-va să le daţi viaţă – atât dumneavoastră, profesorii, cât şi copiii cu care veţi lucra.

Aşteptăm cu încredere şi mult interes să ne bucurăm, alături de dumneavoastră, de proiectele pe care le veţi pune în fapt în ŞCOALA ALTFEL, consolidând practic valenţele pozitive ale educaţiei nonformale în sistemul public al educaţiei.

Vă mulţumesc pentru răgazul acordat mesajului meu şi vă transmit un gând bun, cu preţuire.

Mult succes în proiectul PETROM-ŞCOALA ALTFEL!

Marian Staş

Iată captura ecranului, cu mailul citat:

image

Am postat acest mesaj şi pe toate paginile FB create pentru diseminarea rezultatelor proiectului nostru.
În 6 aprilie, am postat următorul mesaj, pe toate paginile FB create pentru diseminarea rezultatelor proiectului nostru:

„Creşteţi ce-i mai bun în elevii vostri!": SUCCES tuturor în săptămâna ŞCOALA ALTFEL! Aşteptăm cu bucurie rezultatele proiectelor echipelor PETROM-ŞCOALA ALTFEL. Gând bun tuturor, cu preţuire! Marian Staş

Iată captura ecranului, cu mesajul citat:


 

image

În 16 aprilie, am verificat cele 11 pagini FB create pentru diseminarea celor mai relevante activităţi şi rezultate din proiectul PETROM-ŞCOALA ALTFEL (7-11 aprilie). Am constatat că 2 şcoli din 11 au postat informaţii, iar restul de 9 şcoli nu au postat deloc informaţii.

Adică, 18% DA, şi 82% NU.

Iată capturile tuturor celor 11 pagini FB. În 9 dintre ele, cea mai recentă postare îmi aparţine, anume cea din 6 aprilie.

Petrom Scoala altfel 11 pagini Facebook din 16_aprilie

Reiterez importanţa deosebită, în cadrul proiectului, a exerciţiului de învăţare colectivă prin diseminarea bunelor practici, de către toate echipele de profesor către toţi ceilalţi coechipieri de proiect. Responsabilitatea pentru cel mai important lucru care ar fi trebuit să se petreacă în proiect revine în exclusivitate celor 11 directori şi 170 de profesori, atât ca activităţi propriu-zise desfăşurate în săptămâna ŞCOALA ALTFEL, cât, mai ales, ca diseminare onestă şi generoasă în interiorul comunităţii proiectului PETROM-ŞCOALA ALTFEL, comunitate care şi-a îndeplinit obligaţia de diseminare în proporţie de 18%, şi nu şi-a îndeplinit-o în proporţie de 82%. Pentru că de aceea am desfăşurat toate etapele de pregătire anterioare – or, acum, eu nu pot confirma formal nici că munca mea a fost degeaba, nici că nu.

În context, mulţumesc public:

· doamnelor prof. Carmen Mîrţ şi prof. Simina Fărâmă, pentru informaţiile postate pe pagina FB a Colegiului Tehnic "Grigore Cobălcescu" Moineşti, jud. Bacău

· echipei Liceului Tehnologic nr. 1 Suplacu de Barcău, jud. Bihor (în particular, dnei bibliotecar Brînduşa Chira), pentru informaţiile postate pe pagina FB a liceului

· dlui prof. Ştefănuţ Dragomir, directorul Liceului Teoretic "Constantin Angelescu" Ianca, jud. Brăila, pentru diseminarea unor activităţi din săptămâna ŞCOALA ALTFEL.

3. O întrebare şi o recomandare

Întebarea.

Doamnelor şi domnilor profesori, distinşi coechipieri de proiect PETROM-ŞCOALA ALTFEL,

dacă dumneavoastră aţi fi ajuns la concluzia că eu vă desconsider şi că, de fapt, îmi bat joc de proiect – fie punându-vă la dispoziţie o închipuire de suport de curs, în locul CD-ului pe care l-aţi primit fiecare în parte; fie trucând sesiunile de training, de să nu ştiţi cum să plecaţi mai repede care încotro; fie cerându-vă să creaţi dumneavoastră paginile FB; fie făcând pe deşteptul ori pe arogantul, şi câte şi mai câte... – în loc să-l tratez cu maxim profesionalism,

dacă toate acestea s-ar fi întâmplat,

ce părere v-aţi fi făcut despre proiect, în general, şi despre mine, în particular?

Recomandarea.

Doamnelor şi domnilor profesori, distinşi coechipieri de proiect PETROM-ŞCOALA ALTFEL,

Îngăduiţi-mi recomandarea respectuoasă de a disemina rezultatele în interiorul comunităţii noastre de proiect, postând începând de acum cele mai frumoase activităţi care au avut tangenţă într-un fel sau altul cu temele abordate în cadrul trainigurilor noastre.

Termen: 1 iunie 2014!...

Vă mulţumesc pentru răgazul acordat mesajului meu public şi vă transmit un gând bun, cu preţuire.

Motivul, sfânt pentru mine: profesia didactică este, de departe, cea mai nobilă din lume. 

p.s. Domnule ministru Remus Pricopie, vă invit să oferiţi dezabterii publice cât mai curând cu putinţă noile modele de arhitecturi curriculare pentru gimnaziu şi, respectiv, liceu. Da, acelea care să ducă Şcoala ca sistem din secolul XX în secolul XXI. Să exercitaţi, adică, leadership real, nu „dirigenţie” mică!... Apreciez că aţi cumpărat suficient timp, iar societatea vă aşteaptă de mult, ca pe pâinea caldă, să vorbiţi apăsat şi vizionar în materia unui sistem educaţional care să consolideze siguranţa naţională a României, şi nu să o slăbească, aşa cum e cazul acum. Haideţi, că puteţi, dacă vreţi cu adevărat!

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite