Despre Evaluările Naţionale de la clasa a IV-a, la Adevărul Live: „La română se evaluează competenţele de citit şi scris”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Învăţătoarea Mihaela Bonca, la Adevărul Live        FOTO: Adevărul/Roberto Sălcean
Învăţătoarea Mihaela Bonca, la Adevărul Live        FOTO: Adevărul/Roberto Sălcean

Astăzi, la Adevărul Live, am discutat cu învăţătoarea Mihaela Bonca, de la Şcoala Gimnazială "Ion Heliade Rădulescu", despre Evaluările Naţionale de la clasa a IV-a, ce subiecte au primit elevii şi cum s-au descurcat la prima evaluare de acest gen organizată la nivel naţional.

 

Elevii au primit două tipuri de teste, cu două texte: unul despre lebede şi altul despre creioane colorate.

Mihaela Bonca: E o poveste cu tâlc cea de-a doua, cu o învăţătură, pe care copiii o parcurg pe măsură ce parcurg textul. 

Copiii au spus că pot să se descurce în cele 60 de minute şi că s-au străduit să răspundă la fiecare întrebare. Ei erau familiarizaţi oricum cu aceste teste, cu acest model.

Au stat câte doi în bancă aşa cum stau de obicei în şcoală şi au primit şi subiecte diferite.

Acest gen de texte cu tâlc nu reprezintă o noutate, încă din primii ani sunt obişnuiţi cu astfel de învăţături, pe care trebuie să le desprindă şi să le şi însuşească.

Există lecţii în manualele de clasa a IV-a cu astfel de conţinuturi. De obicei, răspunsurile se găsesc în text. La nivelul clasei a IV-a se evaluează competenţele de citit şi de scris şi de obicei nu au probleme la acest nivel. Sunt sigură că elevii se vor descurca.

Sunt tipuri de exerciţii care se fac la clasă în mod curent.

Modelele seamănă cu cele de la testele internaţionale PISA, am observat şi eu.

Sunt nişte experienţe benefice, atât pentru elevi, cât şi pentru profesori. 

Întrebările trebuie rezolvate în ordinea lor, e mai simplu aşa.

Notele vor fi trecute în caietul profesorului, vor primi nişte coduri în funcţie de ce au răspuns, dar elevii nu vor primi calificative şi nici nu vor fi afişate la avizier. Aceste rezultate vor fi discutate apoi şi cu părinţii şi vedem ce probleme trebuie să rezolvăm.

Niciun elev nu a fost nemulţumit de examen sau să spună că a fost foarte greu. Noi am discutat cu ei şi înainte şi după examen, este exact ca o zi obişnuită de şcoală: stau în aceeaşi clasă, în aceeaşi bancă, cu acelaşi coleg, ca să pară cât mai natural, şi după test rămân în continuare la ore, aşa cum era stabilit în orar.

UPDATE: Ministerul Educaţiei a publicat testele primite de elevii de clasa a IV-a la evaluarea de la Română.

TESTUL I  

En IV 2014 Lb Romana Test 1

TESTUL II

En IV 2014 Lb Romana Test 2

UPDATE: „Evaluările la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a orientează şcoala românească pe drumul corect al modernizării şi al creşterii performanţei”, şi reprezintă, de asemenea, ”analizarea corectă a sistemului de învăţământ”, se arată într-un comunicat al Ministerului Educaţiei Naţionale (MEN).

„În condiţiile în care prima evaluare naţională a elevilor, de la intrarea lor în sistemul de învăţământ, se face abia la finalul clasei a VIII-a, introducerea acestor evaluări, prevăzute de Legea Educaţiei Naţionale, oferă un tablou foarte clar legat de nivelul de pregătire al elevilor în diferite momente. Fiind vorba despre o testare la nivel naţional, datele obţinute permit realizarea de diagnoze şi comparaţii mult mai fidele în raport cu cele realizate în urma evaluărilor individuale de la clasă. După aplicarea testelor, vor exista date transversale care vor permite identificarea din timp a problemelor şi corectarea lor particularizată, astfel încât, la finalul clasei a VIII-a, performanţele să se îmbunătăţească”, explică reprezentanţii MEN.

Aceştia au mai precizat că evaluările care au început miercuri urmează modelul testelor internaţionale şi sunt menite să-i obişnuiască pe elevi cu examenul de la finalul ciclului gimnazial. 

Raport naţional similar celui PISA

„Testele aplicate au un grad ridicat de interdisciplinaritate şi nu pun accent pe memorare şi reproducere, ci pe capacitatea elevului de a utiliza şi corela informaţiile pe care le-a acumulat până la un anumit moment. De asemenea, ele orientează şcoala românească pe drumul corect al modernizării şi al adaptării la nevoile societăţii contemporane”, se mai arată în comunicat.

„Evaluările nu vor avea ca finalitate o notă în catalog, deoarece nu acesta este scopul lor. Ele oferă profesorilor, elevilor şi părinţilor informaţii concludente despre nivelul de pregătire şi despre ceea ce trebuie îmbunătăţit. La nivel naţional, va exista un raport, similar raportului PISA, cu evaluări pe fiecare competenţă, pentru clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, ce va sta la baza măsurilor ce vor trebui adoptate în vederea remedierii deficienţelor. Este pentru prima dată când se acţionează în mod riguros, sistematic şi profesionist pentru creşterea performanţei sistemului de educaţie”, mai spun reprezentanţii MEN.


Copiii de clasa a IV-a care au susţinut azi testările naţionale spun că au fost două teste diferite şi că au fost exact ca modelele publicate pe site, numai că au primit alte texte. Unul dintre texte a fost despre lebede şi altul despre creioane colorate. 

În total, aproape 600.000 de copii vor da testele de verificare a competenţelor, construite după modelul internaţional. Mai exact, peste 202.000 sunt elevi la clasa a II-a, peste 193.000 învaţă în clasa a IV-a şi peste 197.000 sunt în clasa a VI-a, potrivit datelor Ministerului Educaţiei.

Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a IV-a presupune un test de 60 de minute pentru evaluarea competenţelor de înţelegere a textului scris în limba română şi un test pentru evaluarea competenţelor de matematică.

Calendarul evaluărilor

  •    28 mai 2014: evaluare naţională, IV - Limba Română
  •    29 mai 2014: evaluare naţională, IV - Matematică
  •    30 mai 2014: evaluare naţională, IV - Limba maternă
  •    2 iunie 2014: evaluare naţională, II - Scris-citit, Limba română
  •    3 iunie 2014: evaluare naţională, II - Scris-citit, Limba maternă
  •    4 iunie 2014: evaluare naţională, II - Matematică 
  •    5 iunie 2014: evaluare naţională, VI - Limbă şi comunicare
  •    6 iunie 2014: evaluare naţională, VI - Matematică şi Ştiinţe ale naturii

EVALUĂRI NAŢIONALE 2014 Miercuri încep testele pentru elevii de clasa a IV-a

Miercuri se dă startul la evaluările naţionale care îi vizează, în premieră anul acesta, pe toţi elevii din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a. Primii sunt cei din clasa a IV-a, care dau miercuri testul la Limba română. Subiectele vor fi rezolvate în direct, la Adevărul Live, de la ora 14.00.

Modele de teste suplimentare pentru evaluările naţionale prin care vor trece elevii de la clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a

Ministerul Educaţiei a publicat modele de teste suplimentare pentru a-i ajuta pe elevii de clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a să se pregătească mai bine de evaluările naţionale care vor avea loc începând cu 28 mai, cu o amânare de aproape o lună.

Evaluările naţionale pentru clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, amânate cu aproape o lună. Testele încep pe 28 mai

Ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, a anunţat joi că Evaluările Naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, programate să aibă loc începând cu 6 mai, au fost amânate cu o aproape o lună. Astfel, elevii vor fi supuşi testărilor începând cu 28 mai, începând cu cei din clasa a IV-a.

VIDEO Ce probleme ridică testele pe care le vor primi în mai elevii de clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a, la Adevărul Live

Toţi elevii din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a vor trece în perioada 6-29 mai prin prima evaluare organizată la nivel naţional, cu teste care combină informaţiile de la mai multe materii şi îi pun pe elevi să gândească, un model diferit de examenele de până acum. Despre modelele publicate de oficiali am discutat cu învăţători şi profesori la Adevărul Live.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite