Bine, Frumos, Adevăr: dacă VALORI nu sunt, NIMIC nu e în Educaţie

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dacă VALORI nu sunt, NIMIC nu e...
Dacă VALORI nu sunt, NIMIC nu e...

Binele, adică opusul Răului. Frumosul, adică opusul Urâtului. Adevărul, adică opusul Minciunii. E chiar atât de greu să aşezăm Binele, Frumosul şi Adevărul la temelia unei Şcoli autentice, pentru secolul XXI, pe care să clădim o Românie autentică, pentru secolul XXI? Cine ne împiedică să o facem? Noi, pe noi înşine? Şi de ce am face-o? Merită, oare?!...

Howard Gardner este profesor la Harvard Graduate School of Education, unde predă Cogniţie şi Educaţie. La începutul anilor ’80 a publicat faimoasa teorie a inteligenţelor multiple, despre care puteţi citi aici: http://howardgardner.com/multiple-intelligences/.

În altă carte remarcabilă, The Disciplined Mind, publicată în 1999, Gardner pune întrebarea: este posibilă o construcţie curriculară care să transmită copiilor cele trei valori funamentale? Răspunde afirmativ, demonstrând cum putem pătrunde tainele Binelui, Frumosului şi Adevărului studiind patru discipline: Istorie, Ştiinţe, Arte, Matematică. Începeţi lectura de aici, dacă doriţi să aprofundaţi: http://howardgardner.com/books/.

Nu insist asupra detaliilor, ci asupra mesajului de bază: sistemele educaţionale care se respectă şi care nu sunt forme fără fond se întemeiază organic pe valori. Valorile înseamnă cheia de boltă a rostului pe lume al sistemelor educaţionale care nu-şi bat joc de ele însele, şi de care nici comunităţile cărora aparţin nu îndrăznesc să-şi bată joc. Aceste sisteme educaţionale – precum cel finlandez, de pildă (da: Finlanda, ţara renilor, şi prima în lume la educaţia preuniversitară!...) – cultivă şi transmit peste generaţii valori autentice. Nu respiră frică, minciună, meschinărie, ipocrizie. Nu mor încet, surpate în sine, încremenite în proiect, depăşite de viaţa reală. Şi nu spun senin ce haine frumoase are împăratul!..., atunci când împăratul e gol şi-l vede toată lumea, din cap până-n picioare.

Programele Bacalaureatului Internaţional, de pildă, cultivă copiilor valori precum principialitatea, gândirea critică şi etică, compasiunea şi respectul faţă de cei din jur, performanţa bazată pe cunoaştere solidă, asumarea raţională a riscurilor, ori curajul de a învăţa din propriile experienţe. Dacă vă interesează să aflaţi mai multe, citiţi aici: http://www.ibo.org/programmes/profile/documents/Learnerprofileguide.pdf

Noi ce facem?

Când decidem că încetăm să mai pedalăm în gol ca năucii?

Când decidem că nu mai mimăm tâmp-perfid şi că ne apucăm serios de treabă?

Când decidem că ieşim din negare şi facem o Şcoală autentică, pentru secolul XXI, pe care clădim o Românie autentică, pentru secolul XXI?

Ce-ar fi să începem… chiar ACUM?!...

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite