Taxa europeana, aplicata romaneste

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sa scoti bani din piatra seaca. Acesta este, de cand e lumea, motto-ul oricarui om de afaceri de succes. Statul roman nu este insa un om de afaceri, cu atat mai putin unul de succes. In schimb, el

Sa scoti bani din piatra seaca. Acesta este, de cand e lumea, motto-ul oricarui om de afaceri de succes. Statul roman nu este insa un om de afaceri, cu atat mai putin unul de succes. In schimb, el incearca sa aplice acelasi principiu cu orice pret, jecmanindu-i pur si simplu pe contribuabilii cinstiti, pentru a-si carpi gaurile din bugetul care nu mai arata asa cum a fost asezat pe hartie. La 1 iunie, pentru a cincea oara in acest an, romanul a primit o veste care il loveste de fiecare data in moalele capului, dar mai ales la buzunar. Benzina si motorina s-au scumpit din nou, cu tot alaiul de cresteri de preturi (justificate sau nu) pentru alte produse si servicii. Scumpirea benzinei si a motorinei este pentru stat cel mai simplu mod de a face rost de bani. La pompa benzinariei, fiecare sofer plateste cam 30% pretul real al unui litru de carburant si vreo 70% taxe. Nimic extraordinar, spun oficialii guvernamentali, pentru ca in unele state europene fiscalitatea aplicata carburantilor este mai mare, iar noi vrem sa ne integram in UE. Daca intrebi despre raportul pret/salarii in UE comparativ cu cel de la noi, aceiasi oficiali se uita la tine ca la unu' picat din Luna: "pe ce lume traiesti, noi suntem in tranzitie pe cand ei... aha...". Trebuie sa ne aliniem standardelor UE. Acolo platesti pretul propriu-zis al benzinei, adaosul comercial, acciza (taxa de consumatie care difera de la tara la tara) peste care vine implacabil TVA. De la inceputul lunii am intrat si noi cu TVA-ul in Europa, iar carburantii s-au scumpit in medie cu vreo 700 lei/l. Numai ca, spre deosebire de soferul german sau francez, romanul plateste inca din 2001 cate un cent pentru fiecare litru de benzina. Aceasta taxa i se opreste pentru ca statul sa poata acoperi o datorie de 16.249 miliarde lei facuta de fosta Companie Romana de Petrol catre defuncta Bancorex. "Geniala" idee ca tot romanul sa plateasca pentru ce au furat altii le-a venit in 2000 lui Berceanu&Remes. Aceasta aberatie nu i-a deranjat nici pe social-democratii D.I.Popescu&Tanasescu, asa ca platim in continuare datoriile fostei CRP, preluate de catre stat. Dar cea mai clara dovada a neputintei statului de a strange bani este taxa de drum. Aceasta, calculata in euro, este inclusa in pretul benzinei, lucru nemaiintalnit in nici o tara din UE, daca nu chiar din lume. Basescu, pe vremea cand era ministru, a introdus aceasta taxa in lei, pe care fiecare sofer trebuia sa o plateasca anual, primind in schimb o vigneta. Constatand ca nu strange banii, a recurs la metoda cea mai sigura: a bagat-o in pretul benzinei. Urmasul sau, Mitrea, a "perfectionat" metoda, calculand taxa in euro. Astfel ca, prin intrarea in vigoare a legii TVA, romanii platesc o taxa "europeana" la o taxa cu adevarat "fabricata in Romania". Asa ne aliniem noi normelor europene: luam legea comunitara, dar o aplicam romaneste. Nu conteaza cum, numai bani sa iasa...

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite