Preţurile alimentelor din magazinele mici, verificate de Consiliul Concurenţei
0Consiliul Concurenţei verifică evoluţia preţurilor alimentelor din magazinele mici, pentru a vedea cât au crescut acestea în ultima perioadă, a informat sâmbătă preşedintele instituţiei, Bogdan Chiriţoiu.
"Avem baza aceasta bună de date pe alimente care reflectă realitatea din lanţurile de magazine. Unde nu avem date, şi asta strângem acum şi noi împreună cu Protecţia Consumatorului, strângem date pentru cam o treime din piaţă, 35% consum din afara marilor lanţuri de magazie, deci magazine mici şi pieţe.
Să vedem ce s-a întâmplat şi acolo. Pentru că sunt localităţi unde nu au lanţuri din acestea prezente. Trebuie să înţelegem ce se întâmplă şi acolo. Să vedem dacă acolo venim cu intervenţii speciale.
Şi doi, strângem preţurile din farmacii (...) Şi ne uităm şi pe zona de produse sanitare. Pentru că ştiţi că în România s-au plafonat până acum exporturile de medicamente. De asemenea, avem toate medicamentele cu reţetă care au preţurile plafonate", a declarat Bogdan Chiriţoiu, la Antena 3.
În opinia sa, preţul unor categorii de produse alimentare de bază au înregistrat creşteri, în medie, cu 10-15% în prima parte a lunii martie în marile lanţuri comerciale, dar în prezent s-a constatat o revenire spre preţurile anterioare. În schimb, pe partea de carburanţi, Chiriţoiu a afirmat că se vede o scădere substanţială a preţurilor.
"Într-adevăr pe zona de carburanţi unde şi preţul internaţional scade şi consumul scade acolo este şi o parte bună. Pe zona de carburanţi vedem o scădere substanţială de preţuri. Pe partea de alimente sunt creşteri.
Avem instrumentul acesta foarte bun, Monitorul Preţurilor, unde avem preţul la toate alimentele din toate magazinele care ţin de marile lanţuri comerciale. Deci, baza de date foarte bună, care ne arată că am avut în prima parte a lunii martie creşteri.
Pe categoria de produs, creşteri erau pe undeva pe la 10-15%. Avem şi categorii unde nu au fost creşteri. Dar chiar şi acolo, unde au fost creşterile acestea de 10 -15% în medie, în ultima săptămână ne arată o revenire spre preţurile anterioare, cum este cel al fainei, dar şi pe celelalte categorii de produse de bază au avut loc scăderi. Vorbim de preţul mediu pe categorie, nu vorbesc de un brand anume. Nu exclud posibilitatea ca într-un lanţ de magazine un anumit brand să crească", a spus preşedintele autorităţii de concurenţă.
El a subliniat că aceste creşteri nu au fost consemnate la toate produsele alimentare de bază. "Sunt unele care au rămas pe loc, la unele chiar erau mai ieftine decât erau în noiembrie şi decembrie. Ne-am uitat pe ultimele patru luni. (...) Am văzut la făină în ultima perioadă o creştere, dar de câteva procente", a exemplificat Chiriţoiu.