Televizoarele de ultimă generaţie înlocuiesc aparatele cu tub catodic
0Pe lângă avantajele tehnice, preţurile în continuă scădere sunt un important impuls în creşterea vânzărilor Aderarea la Uniunea Europeană şi mult aşteptata dispariţie a taxelor
Pe lângă avantajele tehnice, preţurile în continuă scădere sunt un important impuls în creşterea vânzărilor
Aderarea la Uniunea Europeană şi mult aşteptata dispariţie a taxelor vamale au adus ieftiniri la produsele IT&C de lux, de tipul televizoarelor cu plasmă sau al celor cu cristale lichide (LCD).
În magazinele de specialitate, preţul acestora a scăzut cu 30%-40%, undeva la valorile anticipate la sfârşitul anului de specialişti, care dădeau ca sigură o diminuare cu până la 40 de procente. Românii au sperat la reduceri spectaculoase la produsele electronice şi electrocasnice, imediat după aderare. Principalul motiv al acestor ieftiniri, invocat de analişti şi directori de magazine, a fost dispariţia taxelor vamale. Cu alte cuvinte, majoritatea s-a gândit că, dacă dispar taxele vamale la importul acestor produse din UE, va scădea dramatic şi preţul lor. Totuşi, situaţia reală este ceva mai complicată. Din câte se poate vedea în prezent, preţurile la produsele IT nu au suferit ieftiniri spectaculoae, ci şi-au menţinut o uşoară tendinţă, absolut normală, de ieftinire treptată a anumitor produse. Tendinţă care oricum s-a manifestat pe piaţă în ultimii doi-trei ani. "Preţurile au scăzut, în medie, cu 10%-15% în fiecare lună, iar vânzările înregistrate în primele luni din 2007 pe categoria de produse LCD şi plasma reprezintă 50% din totalul vânzărilor de televizoare", spune Dragoş Simion, vicepreşedintele Flamingo. Dacă la capitolul ieftiniri s-a întâmplat cam ce aşteptam cu toţii, directorii şi patronii de firme IT tot anunţă o posibilă scumpire a acestor produse, din primăvară, ca urmare a introducerii unei taxe de mediu. Creşterea vehiculată se situează undeva între doi şi zece euro, depinde de categoria de produse, cele mai taxate fiind frigiderele. Estimăm o creştere de 10 ori a numărului de unităţi vândute faţă de 2006, ţinând cont de eliminarea taxelor aferente acestei game de produse şi de interesul din ce în ce mai mare manifestat de clienţi. "Preţurile au ajuns la un nivel coborât, şi vor urma cel mai probabil tendinţa laptopurilor, unde schimbarea de tehnologie a fost cea care a determinat evoluţia preţurilor. Dar un laptop medium se păstrează la aproximativ 2.500-3.000 RON de doi ani, chiar dacă procesorul acum are frecvenţa dublă. La fel şi la LCD şi plasmă, modelele vechi scad ca şi preţ şi sunt înlocuite la acelaşi preţ de modele mai dezvoltate tehnologic.
O plasmă de 106 cm costă aproape 7.500 de lei
Pe piaţa românească, un TV cu plasmă, cu diagonala de 106 cm, poate costa şi 4.000 de lei, însă poate ajunge până la 7.000-7.500 de lei. Diferenţa este făcută de firma producătoare, în mare parte, dar şi de specificaţiile tehnice. În acelaşi timp, LCD-urile cu diagonala de peste 80 de centimetri, foarte răspândite la noi, pornesc de la 2.600 de lei, faţă de 4.000 de lei, cât costau înainte de 1 ianuarie 2007, şi ajung până la aproape 3.500 de lei, comparativ cu cei aproape 8.000 de lei, cât eram nevoiţi să scoatem din buzunar pentru un astfel de televizor anul trecut. Pe lângă preţul mult mai mic decât cel cu plasmă, LCD-urile au avantajul că permit rezoluţii mai mari, care se traduc printr-o imagine mult mai fidelă. Sunt chiar mai subţiri decât cele cu plasmă şi au şi o durată de viaţă mai mare. În plus, pentru că oferă rezoluţii mai bune, pot fi folosite şi ca monitoare pentru computere, pe piaţă existând LCD-uri de 51 de cm, pentru care plătiţi puţin peste 1.500 de lei. Dragoş Simion mai spune că preţurile au ajuns la un nivel coborât, şi vor urma cel mai probabil tendinţa laptopurilor, unde schimbarea de tehnologie a fost cea care a determinat evoluţia preţurilor. Un laptop mediu se păstrează la aproximativ 2.500-3.000 de lei, chiar dacă are doi ani vechime, iar procesoarele actuale au frecvenţă dublă. "La fel se întâmplă şi la LCD sau plasme, modelele vechi scad la preţ şi sunt înlocuite la acelaşi preţ de modele mai dezvoltate tehnologic", consideră Simion.
Ce durată de viaţă au LCD-urile şi plasmele?
Televizoarele cu plasmă au o durată de viaţă mică. Noile modele au garanţie de 60.000 de ore, ceea ce înseamnă o folosire non-stop de şase ani. LCD-urile nu au probleme de acest gen, fiind asigurate pentru un timp de viaţă mult mai mare. Televizoarele cu plasmă au o durată de viaţă de la 20.000 până la 30.000 de ore, echivalentul a cel puţin doi ani şi trei luni de utilizare non-stop, timp după care luminozitatea se reduce la jumătate. Durata obişnuită de viaţă a LCD-urilor este de 50.000-60.000 de ore, echivalentul a cel puţin cinci ani de utilizare non-stop. Totuşi, există câteva avantaje de partea televizoarelor cu plasmă. Unul dintre acestea este rapiditatea cu care imaginea este transmisă pe ecran. Motivul pentru care LCD TV-urile nu reuşesc să se ridice la aceleaşi performanţe este faptul că au fost concepute iniţial ca monitoare pentru computer, calităţile transmisiei TV nefiind luate în seamă la momentul respectiv.