România, punctul forte al Microsoft în zona est-europeană

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Silviu Hotăran, directorul general al filialei în ţara noastră, a poziţionat brandul şi în regiune După ce a poziţionat filiala Microsoft în România, Silviu Hotăran a contribuit

Silviu Hotăran, directorul general al filialei în ţara noastră, a poziţionat brandul şi în regiune

După ce a poziţionat filiala Microsoft în România, Silviu Hotăran a contribuit decisiv la dezvoltarea afacerilor în Slovenia, Croaţia, Bulgaria, Serbia, România şi la expansiunea în ţări precum Macedonia, Bosnia, Albania, Moldova şi Kosovo.

În cei aproape unsprezece ani de la înfiinţare, filiala Microsoft în România şi-a câştigat un loc bine definit la nivelul percepţiei în cadrul corporaţiei, impunându-se ca cifră de afaceri şi sistem de parteneri în Europa de Sud-Est. Ţara noastră a reprezentat punctul de dezvoltare a pieţelor din regiune. Proiectul celui mai mare producător de software a fost dezvoltat şi poziţionat în România, dar şi regional sub managementul unui singur om.

În mai 1996, Silviu Hotăran a primit un telefon de la Munchen şi propunerea de a participa la un interviu pentru Microsoft, devenind, astfel, primul angajat al Microsoft România şi primul director general al filialei. Timp de opt ani a îndeplinit rolul de general manager. Experienţa acumulată pe plan local l-a recomandat ca director general al companiei pe Europa de Sud-Est, post în care a fost numit în 2004. Legătura cu România a rămas însă la fel de strânsă, iar reîntoarcerea la şefia Microsoft România marchează debutul unei noi etape de dezvoltare.

Până la sfârşitul acestui an, Microsoft va ajunge la 200 de angajaţi în România. Filiala numără peste 200 de parteneri certificaţi şi peste 1.200 de reselleri, în canalul de distribuţie. Ca orice afacere de la zero, începuturile au fost susţinute de o mână de oameni, toţi înarmaţi cu dorinţa de a face performanţă. Astfel, în urmă cu 11 ani, numai patru oameni lucrau în proaspăt-înfiinţata filială. "Am avut şansa de a creşte totul de la zero. Marele avantaj a fost că ne-am pliat pe realităţile pieţei autohtone. Cu toate că există o anumită cultură a companiei, am avut independenţa de a lua decizii, de a acţiona şi, mai ales, de a gândi local", subliniază directorul general al Microsoft România.

Pe picior de egalitate cu Polonia, Cehia şi Ungaria

Potrivit acestuia, o mare importanţă în procesul de început a avut-o experienţa partenerilor Microsoft care activau în România. "Atunci am pornit de la o anumită situaţie a pieţei, crescută, înainte de a apărea Microsoft, de partenerii companiei. Toţi eram absolut la început şi învăţam de la companie, dar şi de la partenerii care au lucrat cu ani înainte", îşi aminteşte Hotăran. După 11 ani, eforturile filialei din România au fost răsplătite, şi ţara noastră a ajuns, cel puţin ca percepţie, pe picior de egalitate cu Polonia, Ungaria sau Cehia. Vizita lui Bill Gates din luna februarie a acestui an a certificat, practic, acest lucru. "România a explodat din punctul de vedere al percepţiei în cadrul companiei. De la bun început, unul din obiectivele noastre a fost, dincolo de cifre, percepţia: ce fel de imagine putem crea în România despre Microsoft, prin parteneri, şi ce percepţie putem crea despre ţara noastră în cadrul Microsoft", spune Hotăran.

Compania resimte lipsa specialiştilor în marketing

Obiectiv pe care România l-a atins nu doar la nivel local, ci şi în cadrul corporaţiei internaţionale Microsoft. Peste 300 de români lucrează pentru Microsoft în străinătate, românii alcătuind, în momentul de faţă, o comunitate puternică, ce păstrează permanent legătura cu cei de acasă. Turneul de promovare a sistemului de operare Windows Vista a punctat un alt succes românesc: Microsoft a cumpărat, în 2003, antivirusul românesc (tehnologia RAV) de la compania GECAD. "În ceea ce priveşte Windows Vista, cred că mai interesant pentru români este impactul pe care tehnologia românească îl are, astfel, la nivel mondial", este de părere directorul general Microsoft România.

Dacă la nivel de imagine România a scăpat de frustrarea de a fi tot timpul comparată cu alte ţări din regiune, la capitolul cifre mai avem de lucrat. "Piaţa IT în cifre se poziţionează binişor", acceptă directorul general al companiei. De ce ar mai fi nevoie? În afară de investiţii şi inovaţie, de specialişti. Însă nu eterna problemă a "exportului de creiere" afectează, în prezent, dezvoltarea pieţei, ci slaba pregătire în marketing şi comunicare. În plus, Hotăran recunoaşte efectele negative pe care le are pirateria software asupra companiei, precizând însă că acest fenomen s-ar putea diminua printr-o campanie mai agresivă de comunicare. În opinia sa, există necesitatea de a conştientiza beneficiile respectării drepturilor de proprietate intelectuală, atât de către companii, cât şi de utilizatorii individuali. Totuşi, în timp, rata pirateriei software a urmat un trend descendent. Dacă în 1995, cu un an înainte de înfiinţarea filialei Microsoft România, falsurile în domeniu ajungeau la 93%, anul trecut acestea au scăzut la 69%, pierderile la nivelul companiilor din România cifrându-se la 114 milioane de dolari.

Strategia de expansiune a Microsoft s-a născut în Europa de Sud-Est

Silviu Hotăran nu a poziţionat brandul Microsoft numai pe piaţa românească. A reuşit să dezvolte acest nume şi în Europa de Sud- Est, iar modalitatea de expansiune geografică a fost iniţiată tot în regiune. "Modul în care se face expansiunea geografică astăzi la Microsoft s-a născut în Europa de Sud-Est; explorarea şi dezvoltarea unei regiuni s-a făcut dintr-o ţară vecină apropiată ca mentalitate şi cultură. Am deschis Serbia prin Slovenia, Albania prin Macedonia, Moldova prin România şi Bosnia prin Croaţia", a precizat Hotăran.

România a explodat din punctul de vedere al percepţiei în cadrul companiei Microsoft
Silviu Hotăran
directorul general Microsoft România

Ritm de creştere de 25-30%, în 2008

Filiala din România a celui mai mare producător de software din lume va încheia anul fiscal 2007 (pe 30 iunie) cu o majorare a veniturilor cu peste 50% faţă de anul precedent. Silviu Hotăran, directorul Microsoft România, estimează, pentru 2008, un ritm de creştere de 25-30%. "Rata medie de creştere în primii opt ani a fost de 60%, iar dacă ne raportăm la primul buget din 1996, creştem de peste 90 de ori în zece ani", a declarat, pentru "Adevărul", managerul Microsoft în ţara noastră. După deschiderea, în februarie, a unui Centru pentru Suport Tehnic, Microsoft intenţionează să-şi extindă activitatea în România. În următorii ani, compania va dezvolta şi alte tipuri de activităţi în ţara noastră, obiectivul fiind şi extinderea în provincie, pentru o acoperire teritorială mai bună.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite