Integrarea schimbă programele şcolare din clasele primare şi gimnaziu
0Integrarea României în Europa schimbă perspectiva la ora de istorie. Astfel, dacă până acum războaiele purtate de către domnitorii români cu turcii sau cu alte popoare erau prezentate din
Integrarea României în Europa schimbă perspectiva la ora de istorie. Astfel, dacă până acum războaiele purtate de către domnitorii români cu turcii sau cu alte popoare erau prezentate din perspectivă naţională, acum aceasta trebuie întregită de contextul istoric în care evenimentele au avut loc.
Astfel, elevul român va primi la şcoală aceleaşi informaţii ca şi colegul său european. Nu numai lecţia la istorie va arăta altfel, ci şi cea de la geografie, educaţie civică sau limba şi literatura română. Dumitru Matei, secretar de stat pentru învăţământul preuniversitar din cadrul MedC, a confirmat că este nevoie de revizuirea urgentă a acestor manuale. În fapt, este vorba de programa şcolară după care se vor ghida cadrele didactice la clasă.
În plus, programele şcolare vor fi corelate între ele, în aşa fel încât atunci când elevul român va învăţa despre cetăţenie, acest concept îi va fi prezentat în context european.
Din 2008, programe noi la V-VIII
Potrivit oficialilor MEdC, programele şcolare vor fi revizuite începând cu anul şcolar 2008/2009 mai ales în învăţământul primar şi gimnazial. "În acest moment, analizăm impactul schimbării curriculare care se va produce pentru toate disciplinele socio-umane. Atunci când elevii vor învăţa la şcoală despre "cetăţenie", accentul va fi pus pe cea europeană şi nu ca până acum", ne-a detaliat Liliana Preoteasa, director în cadrul Direcţiei de Învăţământ Preuniversitar din MEdC.
Ea a adăugat că Ministerul Educaţiei va introduce un set de materii opţionale referitoare la instituţiile europene tocmai în ideea de creare a unor competenţe-cheie comune pentru toţi elevii din spaţiul comunitar.
Elevul trebuie să înceapă să-şi caute informaţie singur
Profesorii cred că noile manuale şcolare ar trebui să le dezvolte elevilor competenţele şi abilităţile necesare pentru a-şi culege informaţiile singuri. Elevii ar trebui să discearnă implicaţiile pe care le are un fapt istoric sau altul.
"Ar trebui să construim nişte manuale care să nu mai ofere exclusiv punctul de vedere al specialistului, cum se întâmplă acum, ci să-l pună pe elev în situaţia de a căuta informaţia.
Modul de predare ar trebui să-i dezvolte tânărului gândirea critică", spune Eugen Palade, profesor de la Centrul Educaţia 2000+. Acesta consideră că manualele de istorie ar fi mai atractive pentru elev, dacă ar conţine povestiri istorice, prin care să crească apetitul elevului pentru lectură.